چرایی محقق نشدن مصوبه دولت برای توسعه مترو واتوبوس از منظر محسن هاشمی

محسن هاشمی در گفت وگو با ایسنا، در مورد سرانجام توسعه حمل ونقل با اشاره به کاهش تعداد سفرهای شهروندان با وسایل حمل ونقل عمومی، گفت: براساس آمارهای موجود تعداد سفرهای شهروندان با مترو و اتوبوس  قبل ازکرونا حدود ۵ و نیم ملیون سفر  بود که سه میلیون سفر با مترو و مابقی با اتوبوس ثبت شده است.
وی ادامه داد: اما با شیوع پاندمی کرونا، آمار مسافران مترو و اتوبوس به شدت کاهش یافت، به گونه ای که در فروردین ماه امسال،  آمار مسافران به حدود ۴۰۰ هزار نفر یعنی به یک هشتم رسید.

هاشمی افزود: بااین حال با باز شدن فضاهای اقتصادی و ادارات تعداد مسافران افزایش یافت که  کمتر از یک میلیون نفر با مترو و همین مقدار با اتوبوس سفر می کردند که البته با وجود رشد مسافر باز هم به کمتر از نصف مسافران در گذشته رسیده بودیم.

وی با بیان اینکه با رشد تعداد مسافران در شبکه حمل ونقل عمومی امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیست، افزود: شهرداری با گندزدایی و ضدعفونی کردن مدام وسایل حمل و نقل عمومی، پروتکل های بهداشتی را رعایت می کند، اما رعایت فاصله گذاری در شبکه حمل ونقل با این نوع فعالیت مراکز اداری و اقتصادی امکان پذیر نیست.

هاشمی ادامه داد: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم، به گونه ای که در حال حاضر  ۱۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که بیست درصد آنها نیز در حال نگهداشت است و به همین اندازه برای رعایت پروتکل ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.

باغ وحش ارم، در ایام نوروز
هم اکنون بخوانید

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در این ۱۰ سال اخیر حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به ناوگان تزریق نشده در حالی که در گذشته همه دولت ها برای تامین اتوبوس سرمایه گذاری می کردند، ادامه داد: هرچند در دولت روحانی نیز شاهد تصویب  مصوبات خوبی در زمینه توسعه حمل ونقل عمومی بودیم بگونه ای که مصوبه تامین ۱۵ هزار اتوبوس را در این دولت داشتیم، اما متاسفانه هنوز این مصوبات اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بی توجهی به اجرای مصوبات دولت در مورد تامین اتوبوس در حالی است که ده ها شرکت اتوبوس سازی در کشور فعال هستند، افزود: دولت مصوبات لازم را داشته و حالا باید مدیران اجرایی و ذی نفع مثل وزارت کشور، سازمان شهرداری ها،وزارت صنعت،وزارت نفت و بانک مرکزی با هم جلسه بگذارند تا این مصوبه ای که با امضاب رئیس جمهور ابلاغ شده، اجرایی شود.

هاشمی تاکید کرد: این مصوبه امضای رئیس جمهور را دارد و همه مسئولانی که نام بردیم در مراسم امضای مصوبه حضور داشتند و مسئول هستند  اما می بینیم که دوسال از این مصوبه گذشته و هیچ اتفاقی در زمینه اجرایی شدن این مهم رخ نداده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت در زمینه مترو ، بیان کرد: مصوبه ای در مورد تامین واگن در سال ۹۵ در دولت به تصویب رسید که قرار بود تا افق سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۰۰۰ واگن به مترو تهران تزریق شود اما حالا تنها چندماه تا سال ۱۴۰۰ باقی مانده و خبری از اجرایی شدن این مصوبه نیست.

سازمان محیط‌زیست و نهضت سوادآموزی تفاهم‌نامه همکاری امضا می‌کنند
هم اکنون بخوانید

رییس شورای شهر تهران گفت: حل مسئله ساده است و باید مسئولان دور هم جمع شوند تا حداقل  مصوبات خود را اجرایی کنند اما می بینیم که مسئولان در مقام اجرا به دلیل بخشی نگری و صنفی نگری هایشان به این مصوبات توجه نمی کنند و روز به روز هماهنگی بین مسئولان برای حل مشکلات و حتی انگیزه آنها کمتر می شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =

دکمه بازگشت به بالا