پاک‌آیین: طرح ابتکاری ایران برای قره‌باغ نشان‌دهنده اهتمام دستگاه دیپلماسی است

محسن پاک آیین در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از سفر عراقچی، معاون وزیر خارجه به منطقه برای رایزنی و گفت‌وگو در خصوص طرح پیشنهادی ایران جهت حل مناقشه قره باغ گفت: طرح ابتکاری ایران نشان دهنده اهتمام دستگاه دیپلماسی برای ورود جدی به مناقشه قره باغ است و این اقدام و سفر آقای عراقچی به باکو و سپس به مسکو ، ایروان و آنکارا را باید به فال نیک گرفت.

وی تصریح کرد: آن طور که از صحبت های آقای عراقچی مطرح است طرح جمهوری اسلامی ایران یک طرح معقول و با نگرش به مواضع و مطالبات دو کشور ارمنستان و جمهوری آذر بایجان می باشد دراین طرح علاوه بر تاکید بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری  آذربایجان به مساله تعیین حق سرنوشت که مطالبه ارامنه قره باغ است، توجه شده است.

سفیر سابق کشورمان در جمهوری آذربایجان همچنین بیان کرد: در این طرح از جمهوری آذربایجان درخواست شده که در راستای تمامیت ارزی خودش به مطالبات ارامنه و رعایت حقوق آنان توجه شود. در واقع دو مفهوم حقوقی حفظ تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت در طرح ایران مورد توجه قرار گرفته است.

پاک آیین ابراز عقیده کرد: اگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان قدری انعطاف نشان دهند می توانیم این طرح را پیش ببریم. اما با توجه به پیچیدگی مناقشه قره باغ و اصرار دو طرف به نقض آتش بس نمی توانیم انتظار داشته باشیم که به سرعت طرح ایران جواب  دهد. اما در هر حال یک طرح معقول است و حرکت جدی برای همکاری ها درآینده خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این که این مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان نیست گفت: ارمنستان به این مساله اعتقاد دارد و به نظر می رسد که مناقشه بین آذربایجان و قره باغ باشد. در واقع جمهوری آذربایجان با بخشی از این جمهوری خود مختار قره باغ که ادعای استقلال دارد طرف است اهالی قره باغ هم مطالباتی مانند حق تعیین سرنوشت وحقوقی که اقوام مطالبه می کنند را خواهان هستند. بنابراین اگر آذربایجان حق تعیین سرنوشت را بپذیرد و حقوق ارامنه تعیین شود دلیلی ندارد که ارمنستان دخالتی داشته باشد.

محکومیت مدیر موسسه ثامن الحجج به ۱۵ سال حبس
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا