برگزاری سوال‌برانگیز نمایشگاه خودرو در اوج بحران/قطارسواری کرونا در استان مرکزی

بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی اراک، دکتر سید محمد جمالیان هشدار داد: وضعیت استان مرکزی از لحاظ ویروس کرونا قرمز است، اما چهار شهرستان اراک، دلیجان، فراهان و شازند شرایط بحرانی دارند و میزان ابتلا و مرگ و میر در آنها تامل برانگیز است.

وی افزود: زنگ خطر کووید ۱۹ در این شهرها به صدا درآمده و شمار مبتلایان به حدی فزونی داشته که دیگر امکانات درمانی پاسخگو نیست و برای کند کردن روند بیماری تنها امید داریم که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک، کادر بهداشت و درمان را همراهی کنند.

وی نسبت فوتی‌ها به موارد بستری کرونا در استان مرکزی را  ۱۲ و نیم درصد اعلام کرد و گفت: بالاترین شاخص در این زمینه متعلق به شهرستان شازند با ۱۷ و چهار صدم درصد و پس از آن دلیجان با ۱۴ و ۹ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: حدود ۵۸ درصد از فوت‌شدگان کرونا در استان مرکزی مرد و ۴۲ درصد زن بوده و میانگین سنی جان باختگان کرونا در ماه‌های شهریور و مهرماه امسال ۷۰ سال است، در حالی که در ۶ ماه قبل میانگین سن فوت شدگان کرونا ۷۲ سال بوده است.

جمالیان خاطرنشان کرد: تحلیل آمارها نشان دهنده این است که نه تنها شمار مبتلایان به کرونا در استان روند صعودی داشته، بلکه میانگین سن ابتلا و مرگ و میر این بیماری پایین‌تر آمده و تداوم این موضوع به شدت نگران کننده است.

وی افزود: بیشترین ‌متوفیان کرونا در استان مرکزی مبتلا به انواع بیماری های زمینه‌ای از جمله فشارخون، امراض قلبی و عروقی و دیابت بوده اند و زنان خانه‌دار در رتبه اول مبتلایان و آمار فوتی‌های کرونا در استان مرکزی قرار دارند.

افزایش فوتی های حادثه جهرم
هم اکنون بخوانید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طیف وسیعی از مردم استان مرکزی همچنان تهدید آمیز بودن این ویروس را باور نکرده اند و اگر این رویه ادامه یابد مخاطرات کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد.

جمالیان افزود: برای مثال چهار قطار در مسیر اراک به مشهد تردد دارند که حتی اگر کاهش ظرفیت مسافر هم رعایت شود، حضور شماری از افراد برای ۱۸ ساعت در فضای بسته واگن‌ها و شرایط کابین و سرویس‌های بهداشتی قطار می‌تواند به ‌عنوان کانون انتقال بیماری عمل کند و نیاز است که مردم توصیه مسئولان بهداشتی را جدی گرفته و از سفر کردن در شرایط بحران کرونا بپرهیزند تا سلامت خود و دیگران را تهدید نکنند.

وی ادامه داد: برگزاری تجمعات در شرایطی که میزان ابتلا و کشته‌های کرونا در استان مرکزی مرزهای خطر را گذرانده، توجیهی نداشته و برپایی نمایشگاه خودروهای قدیمی در یکی از شهرستان‌های استان و حضور پرشمار بازدیدکنندگان از آن در روز گذشته جای سوال دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: گروه سنی نوجوان، جوان و میانسال ممکن است مبتلایان بی‌علامت کرونا باشند و کم توجهی این اقشار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است آنان را با بیماری خفیف یا متوسط مواجه کند، اما با انتقال ویروس به سالمندان می‌توانند به سفیر مرگ تبدیل شوند و این حادثه تلخ اکنون در چهار شهر استان مرکزی نمود عینی دارد و کهنسالان قربانی غفلت دیگران در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه کرونا هستند.

دکتر جمالیان از رسانه‌ها درخواست کرد کمه مطالبه‌گری و نگاه نقادانه خود را در حوزه کرونا بیشتر کنند و افراد سهل انگار را فارغ از تعارف به تصویر بکشند چرا که اعمال محدودیت‌های کرونا در شعار، کارساز نیست و باید رفتارهای بهداشتی نهادینه شود.

جلسه شورای اجتماعی کشور به ریاست وزیر کشور
هم اکنون بخوانید

وی در پایان یادآور شد: استان مرکزی پس از قم دومین کانونی بود که اسفند ماه پارسال بیمار کرونایی در آن به ثبت رسید.

انتهای پیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا