پنتاگون: ترکیه با آزمایش اس-۴۰۰ منتظر تبعاتی جدی در روابط باشد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ جاناتان راث هافمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: پنتاگون به قوی‌ترین شکل ممکن آزمایش ۱۶ اکتبر ترکیه روی سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ را محکوم می‌کند؛ آزمایشی که جمعه رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه تایید کرد. ما مخالف اقدام ترکیه در آزمایش این سامانه هستیم و این اقدام تبعات جدی برای روابط امنیتی ما به همراه دارد.

وزارت خارجه آمریکا هم جمعه بیانیه مشابهی منتشر کرد.

جاناتان هافممن همچنین بار دیگر موضع واشنگتن مبنی بر اینکه “یک سامانه عملیاتی اس-۴۰۰ با تعهدات ترکیه به عنوان متحد آمریکا و ناتو سازگار نیست” تکرار کرد.

رئیس‌جمهوری ترکیه جمعه تاکید کرد، آنکارا در خصوص آزمایش‌های مرتبط با سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری کرده است، هیچگونه رایزنی‌ای با ایالات متحده نخواهد داشت.

پنج‌شنبه گذشته همچنین خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تایید کرد که کشورش آزمایشی مرتبط با سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ در سینوپ انجام داده است.

از سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اقداماتی برای فشار وارد آوردن به دولت آنکارا به منظور لغو خرید اس-۴۰۰ ارائه کرده است. از جمله این موارد می‌توان به خارج کردن ترکیه از رنجیره خرید اف-۳۵ اشاره کرد.

انتهای پیام  

رایزنی مقامات دفاعی عربستان و انگلیس پیرامون خاورمیانه
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا