واکاوی اظهارات بندر بن سلطان توسط عبد الباری عطوان

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی درباره اظهارات اخیر بندر بن سلطان، سفیر اسبق عربستان در آمریکا و رئیس پیشین سرویس اطلاعاتی این کشور درباره فلسطین نوشت: این خوب است که بن سلطان درباره مصاحبه‌ اخیرش با شبکه العربیه درباره احترام به ملت فلسطین توضیح می دهد و در توییتی می گوید که “این ملت نخستین متضرر سیاست‌های رهبری فلسطین هستند.” اما ما معتقدیم که این توضیحات علی‌رغم اهمیتش چیزی از میزان آسیب قابل توجهی که به عربستان، جایگاه و آوازه آن در نتیجه این مصاحبه از نظر مضمون و زمان وارد شد، نمی کاهد.

ما درباره تمامی اظهارات بندر بن سلطان مبنی بر عدم موفقیت رهبری سابق و کنونی فلسطین در مدیریت امور و آزادسازی مناطق اشغال شده عربی و اسلامی بحث نمی کنیم؛ او به زعم خود با این انتقاد آنچه در قلب اغلب فلسطینی‌ها است را بیان کرد، اما در هیچ یک از سه بخش مصاحبه‌اش جایگزینی را پیشنهاد نکرد و بر ضرورت وجود رهبری فلسطینی برای لغو توافقنامه اسلو، پایان دادن به هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی، بازنگری در به رسمیت شناختن این رژیم و بازگشت به خط مقاومت تأکیدی نکرد تا شاید انتقاداتش قابل قبول واقع شود.

همانطور که خود بندر بن سلطان در بخش اول مصاحبه‌اش گفت، عصبانیت او از رهبری فلسطین به دلیل واکنش این رهبری نسبت به توافقنامه‌های صلح امضا شده میان امارات و بحرین با رژیم اشغالگر و خیانت خواندن آن از سوی رهبران فلسطین بود و از نظر او اگر این رهبران این دو توافقنامه را تأیید می‌کردند اکنون بهترین رهبر در تاریخ ملت فلسطین بودند.

کاملاً واضح است که عصبانیت بندر بن سلطان و جناح حامی طرح او در خانواده حاکم عربستان به برگزاری نشست آشتی ملی میان حماس و فتح در بیروت و پس از آن در استانبول مربوط است. وی با این اظهارات در واقع عصبانیتش از این مسئله را نشان داد؛ چنان که گفت: “آنها (رهبران فلسطین) معتقدند ترکیه ای که لیبی را اشغال کرده و ایران و حزب الله که از حوثی‌ها در یمن حمایت می کنند فلسطین و قدس اشغالی را آزاد خواهند کرد.”

تمدید مهلت باکو به ایروان برای تخلیه شهر کالباجار
هم اکنون بخوانید

اما سوال ما از شاهزاده بندر بن سلطان این است که چرا ریاض میزبان این نشست نشد و چرا فلسطینی‌ها به جای پایتخت کشورهای دیگر به بیروت و استانبول رفتند؟ اگر اکنون ترکیه، لیبی را اشغال کرده این عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) بودند که با تسلط بر تصمیم گیری های اتحادیه عرب زمینه این اشغال را فراهم کرده و به مداخله ناتو برای ویران کردن لیبی، قتل و عام هزاران تن از ملت آن مشروعیت بخشیدند.

اما درباره حمایت ایران از انصارالله نیز باید بگوییم این عملیات تجاوزکارانه “طوفان قاطع” بود که منجر به کشته و مجروح شدن صدها هزار یمنی شد و باید یادآوری کنیم که پایداری و مقاومت شجاعانه در نوار غزه در چهار جنگ اسرائیلی طی هفت سال پیش و موفقیت آنها در بازدارندگی دولت رژیم اشغالگر به دلیل حمایت‌ها و موشک‌های ایران بود. اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا عربستان تسلیحات پیشرفته‌تری را به فلسطینی ها پیشنهاد کرد و آنها ترجیح دادند که به سمت ایران و حزب‌الله کشیده شوند؟

اظهارات ناگهانی و تکان دهنده شاهزاده بندر که در مصاحبه وی مطرح شد، در چارچوب خواست جناح حاکم در عربستان برای در پیش گرفتن مسیر امارات و بحرین است؛ رویکردی که تقریباً از پنج سال پیش آغاز شد و با هجمه اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شده برخی روزنامه‌نگاران سعودی علیه ملت فلسطین و دیدارهای عادی سازی روابط توسط ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان به اوج خود رسید.

آنچه بندر بن سلطان و جناح حامی عادی سازی روابط و معامله قرن نمی‌دانند این است که عربستان مانند امارات و بحرین و حتی مصر نیست؛ چراکه تصمیم عادی سازی روابط برای عربستان یک تصمیم حاکمیتی نخواهد بود، زیرا عربستان مشروعیت، وحدت و جایگاهش را از حمایت و حفاظت از حرمین شریفین (مسجد الحرام و مسجد النبی) در مکه و مدینه می‌گیرد و عادی سازی روابط ریاض با رژیم اشغالگر یعنی پایان همه این “مشروعیت و جایگاه”.

کیم در نامه‌ای به شی جینپینگ متعهد به حمایت کامل از چین شد
هم اکنون بخوانید

در پایان سؤال دیگری را از بندر بن سلطان که یک جا انتقاد از رهبران فلسطین میکندو جای دیگر مدعی حمایت از مردم آن است می‌پرسیم فاصله گذاشتن میان رهبری فلسطین و ملت آن به چه معناست؟ آیا به ما و یا هر شهروند سعودی اجازه داده می‌شود که میان ملت عربستان و رهبری آن تفاوت و فاصله قایل شود؟

آیا شاهزاده بندر به کسی اجازه می‌دهد تا از تصمیم فاجعه بار رهبری وی برای رفتن به جنگ در یمن یا هدر دادن ثروت نسل‌های آینده در این جنگ و جلب رضایت رئیس جمهوری نژادپرست به نام دونالد ترامپ که از عرب‌ها و مسلمانان متنفر است انتقاد کند؟ آیا او اجازه می‌دهد که از هزینه کردن صدها میلیارد دلار برای معاملات تسلیحات نظامی انتقاد کرد؟ تسلیحاتی که نتوانسته صعده در چند کیلومتری مرزهای جنوبی عربستان را آزاد کند چه برسد به صنعا.

عبد الباری عطوان در خاتمه این یادداشت خطاب به بندر بن سلطان به صورت تمسخری نوشت: رهبری فلسطین شکست خورده، بلکه غرق در شکست است و ما امیدواریم که شما اعلیحضرت از موفقیت‌های رهبری خود برای ما بگویید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا