تلاش برای راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع نرم و فرهنگی در قزوین

علی دلزنده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین، تصریح کرد: مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری وابسته به معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قزوین تنها مرکز خدمات تخصصی با موضوع کلان هنر و معماری است که در سطح کشور به دستگاه‌های اجرایی، حوزه‌های مختلفی که در زمینه هنر و معماری فعالیت دارند و اثرگذار هستند و عموم مردم که به این موارد نیاز دارند، خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: این مرکز از سال‌های اولیه شکل‌گیری جهاد دانشگاهی قبل از سال ۹۰ در استان قزوین فعالیت دارد و اوج فعالیت مرکز نیز از اوایل دهه ۹۰ آغاز شده است، همچنین طی یک سال و نیم حضور بنده در این مرکز تلاش شده با بازنگری در ساختار، اهداف و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت نسبت به ایجاد جریان جدیدی در این مرکز اقدام شود.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین، اظهار کرد: مهم‌ترین هدفی که این مرکز طی سال گذشته دنبال کرده نگاه تخصصی محور با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، کشور و حوزه فرهنگی ایران در منطقه است، این ظرفیت‌ها به میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری برمی‌گردد و باید بتواند یکسری اقدامات و فعالیت‌ها را با نگاه متفاوت از سر بگیرد.

وی افزود: احساس کردیم در موضوع میراث فرهنگی نیاز است که نگاه‌ها و رویکردها تغییر کند و نیروهای جوان و خلاق‌ وارد کار شوند، به همین دلیل ما ذیل مسائل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان یک نهاد همیار و همکار میراث فرهنگی فعالیت‌ها را شروع کردیم.

دلزنده خاطرنشان کرد: با نهادهای دیگر متناسب با این موضوع از جمله سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری، ادارات وابسته به شهرداری‌ها نیز فعالیت و همکاری خود را آغاز کردیم، ضمن اینکه به نهادهایی که با میراث فرهنگی مرتبط هستند با اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و ارتباط مستمر خدمات ارائه خواهیم داد.

گزارش ایسنا از نمایشگاه «خرمشهر ۳۰+»
هم اکنون بخوانید

وی تأکید کرد: با توجه به ظرفیتی که در ساختار این مرکز وجود دارد ما صرفاً در حوزه میراث فرهنگی کار نمی‌کنیم بلکه با سازمان‌های دیگر مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه و شهرداری‌ها آمادگی همکاری و همراهی خود را اعلام کرده و خدماتی نیز ارائه دادیم.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: تاکنون همکاری مؤثری با شهرداری و میراث فرهنگی قزوین داشتیم، در حوزه صنایع نیز با شرکت‌ شهرک‌های صنعتی ارتباط خوبی برقرار کرده و چندین پروژه انجام دادیم.

یکی از اهداف ما ایجاد اشتغال در حوزه میراث فرهنگی است

وی عنوان کرد: اما آنچه که به‌صورت ویژه، هدفمند و با ساختار جدید قرار است در مرکز صورت بگیرد، فعالیت در حوزه میراث فرهنگی است، به این دلیل که احساس می‌کنیم با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و سایر دانشگاه‌ها می‌شود مباحث مرمت و شهرسازی و معماری اسلامی را ارتقا داد و متناسب با آن اشتغال ایجاد کرد.

دلزنده یادآور شد: نگاه ما در مرکز تخصصی هنر و معماری این است که خدمات خود را در سطح کشورهای منطقه و حتی جهان گسترش دهیم؛ چراکه قلمرو فرهنگی ایران قلمرو وسیعی است، کشورهای اطراف ما مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان ارمنستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان کشورهایی هستند که می‌شود مقدمات حضور در آن‌ها را نیز فراهم کرد.

وی تأکید کرد: صنایع دستی ایران به دلیل زیبایی ‌ و کاربردی بودن می‌تواند بسیار پرطرفدار باشد، افرادی که در حوزه فرهنگ ایران هستند و همچنین افرادی که در آمریکا، آفریقا، اروپا و آسیای شرقی زندگی می‌کنند از علاقه‌مندان و استفاده‌کنندگان صنایع‌دستی ایرانی هستند.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین یادآور شد: راه‌اندازی مرکز نوآوری صنایع نرم فرهنگی در حوزه میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری یکی از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های جدی ما است، با توجه به تعامل سازمان میراث فرهنگی امیدواریم این مرکز در یکی از خانه‌های تاریخی قزوین مستقر شود و خدمات ارائه دهد.

اوقاف ۵۰ هزار واحد مسکونی می‌سازد/سهم وقف در توسعه دانش‌بنیان افزایش می‌یابد
هم اکنون بخوانید

مرمت مسجد جامع قزوین پروژه‌ شاخص مرکز تخصصی هنر و معماری

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص اجرا شده توسط این مرکز بیان کرد: همه پروژه‌هایی که مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری اجرایی کرده است به‌نوعی شاخص بودند زیرا تلاش ما این است تا کار خوب و باکیفیت ارائه دهیم، در حال حاضر پروژه مسجد جامع قزوین به‌عنوان شاخص‌ترین پروژه‌ای است که در حال کار هستیم.

دلزنده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌های در حال اجرا در منطقه اورامانات کردستان است که کار مطالعاتی آن‌ را شروع کردیم، این پروژه به دلیل جایگاهی که منطقه از نظر تاریخی دارد برای ما بسیار اهمیت دارد، قرار است مطالعات بافت روستایی ژان مورد مطالعه قرار بگیرد و متناسب با آن طرحی برای باز زنده سازی و احیای بافت روستای تاریخی ژان ارائه دهیم تا این روستا در آینده به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود.

 وی افزود: در استان سمنان نیز در پروژه دیگری فعالیت می‌کنیم، همچنین یکی دیگر از پروژه‌های مطالعاتی پروژه خوانش هنرهای اصیل قزوین با همکاری شهرداری قزوین است، این پروژه شاخص و مهمی برای هنرمندان شهر محسوب می‌شود.

رئیس مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری جهاد دانشگاهی قزوین اظهار کرد: در این پروژه هنرهای اصیل و قدیمی شهر را شناسایی و الگوهایی استخراج می‌کنیم تا برای المان‌ها و فضاهای شهری قابل استفاده باشد و از نمادهای هنری و فرهنگی قزوین و حوزه تمدنی استفاده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری، مرمت و شهرسازی دعوت می‌کنم که رزومه خود را برای ما ارسال و با ما همکاری کنند، تلاش می‌کنیم در مرکز خدمات تخصصی هنر و معماری بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم و درعین‌حال کار با کیفیت‌ ارائه دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا