محکومیت توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش ایسنا، به نقل از عربی ۲۱، هیئت ها و احزاب سیاسی موریتانی مخالفت خود را با سازش بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی اعلام کردند.

در نواکشوت هم در مخالفت با تمامی انواع عادی سازی روابط مردم دست به تظاهرات زدند.

محمد غلام ولد الحاج الشیخ، نماینده سابق پارلمان موریتانی عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را ننگ و خیانت دانست و گفت، توافق صلح این دو کشور با اصول اتحادیه عرب منافات دارد. وی از عدم محکومیت توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط این اتحادیه ابراز تعجب کرد.

الحاج الشیخ گفت، جهان عرب و اسلام برای مقابله با موج جدید سازش قیام خواهد کرد.

سیدی ولد عبدالمالک، سخنگوی حزب “تجمع ملی برای اصلاح و توسعه” هم گفت، شتاب دولت های عربی به سوی عادی سازی روابط محکوم است و با رویکردها و آرمان های پایبند به مساله فلسطین منافات دارد.

وی گفت: از تصمیم امارات و بحرین برای سازش با رژیم اشغالگر غافلگیر نشدیم، نشانه های این اقدام در جهت گیری های این دو رژیم و موضع گیری های آن ها در خصوص گروه های آزادی خواه آشکار شده بود و به شکل بی سابقه ای در دستورکارهای مربوط به نابودی مساله فلسطین از طریق طرح معامله قرن دیده شد.

عبدالمالک گفت، حزبش به شدت تلاش ها برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و آن را جنایت و خیانتی عظیم به مساله اول جهان عرب و اسلام می داند که با کنوانسیون اتحادیه عرب و سازمان کنگره اسلامی مغایرت دارد.

حزب اپوزیسیون “الصواب” موریتانی هم اعلام کرد، عادی سازی سیاسی و رسانه ای و انتقال روابط با رژیم صهیونیستی از مرحله محرمانه به مرحله علنی به صاحبانش امنیت نخواهد داد و آنها را از تهدیدات مصون نخواهد کرد. امضا کنندگان توافق صلح با رژیم صهیونیستی در واشنگتن تنها حاصلشان تشدید تنش داخلی و خشم ملت هایشان خواهد بود.

“انجمن ملی حمایت از ملت فلسطین” هم هشتگ “عادی سازی روابط ننگ است” را راه اندازی کرده و از مردم موریتانی خواستند این هشتگ را حمایت کنند.

این انجمن از تمامی گروهها در جهان عرب خواست، علیه انواع مختلف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صدای خود را بلند کرده و این اقدام را محکوم کنند.

پیش از این وزارت خارجه موریتانی اعلام کرده بود، امارات در مدیریت روابط خود و ارزیابی مواضعش مطابق با منافع ملی خود، منافع جهان عرب و اسلام و مسائل عادلانه آنها حاکمیت مطلق و استقلال کامل دارد.

موریتانی در سال ۲۰۰۹ روابطش را با رژیم صهیونیستی قطع کرد و در اعتراض به جنگ علیه غزه سفیر اسرائیل را از نواکشوط اخراج کرد.

در اردن هم با وجود سکوت مقامات این کشور در مقابل توافق صلح امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، شخصیت های اردنی این اقدام را محکوم کردند.

روسیه به آمریکا: پس‌مانده‌های خود را در عراق، لیبی، افغانستان و سوریه جمع کنید!
هم اکنون بخوانید

واکنش رسمی وزارت خارجه اردن پیرامون این دو توافق از آن چارچوب اخطار خود خارج نشد. اخطاری که در آن همیشه رژیم صهیونیستی را سرزنش کرده و رژیم را به توقف اقدامات تضعیف کننده راه کار تشکیل دو کشوری، پایان دادن به اشغالگری غیر قانونی اراضی فلسطین و پاسخ به تمامی حقوق ملت فلسطین دعوت می کند.

ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن پس از اعلام عادی سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی گفت، اساس نزاع مساله فلسطین است و شرط برقراری صلح پایدار نابودی رژیم اشغالگر و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس مطابق با راه کار تشکیل دو کشوری، قوانین بین المللی، طرح صلح عربی و معادله زمین در مقابل صلح است.

وی تاکید کرد، اثرات توافق عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی و تمامی توافقنامه های صلح با اسرائیل به اقدامات آینده این رژیم بستگی دارد اگر همچنان به الحاق اراضی، شهرک سازی، نقض ها در مسجدالاقصی ادامه دهد این نزاع شدیدتر خواهد شد و فرصتی برای بر قراری صلح در منطقه باقی نخواهد ماند.

اما این واکنش سست دولت اردن شخصیت های اسلامی و چپ گراها و نیز مقامات سابق را از محکوم کردن توافق عادی سازی روابط باز نداشت و آنها این اقدام را خیانت خواندند.

حزب جبهه کار اسلامی، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین توافق امارات و بحرین را محکوم کرد و مراد العضایله، دبیرکل این حزب گفت، این توافق ها خیانت و خنجر از پشت به ملت فلسطین است و ثمره اش انزوای امضا کنندگان این توافقنامه ها خواهد بود. خداوند مساله فلسطین و حامیانش را پشتیبان خواهد بود.

وی گفت، این توافق ها به نادیده گرفته شدن هرچه بیشتر حقوق، تجاوز به مساله فلسطین منجر خواهد شد و ملت های حوزه خلیج فارس سازش را رد کرده و از مساله فلسطین و مقاومت حمایت می کنند. مقاومتی که با شلیک موشک به سمت شهرک ها، نسبت به این توافق ها واکنش نشان داد، که واکنشی حقیقی به این اقدام است.

شخصیت های چپگرای اردن هم به نوبه خود سازش با اسرائیل را محکوم و اعلام کردند، تبعات این توافق ها بر اردن سنگین خواهد بود و لازم است جبهه داخلی تقویت شود و اقداماتی از قبیل لغو قرارداد گاز با رژیم صهیونیستی اتخاذ و هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی متوقف شود.

صبری ربیحات، وزیر اسبق فرهنگ اردن گفت، این توافق ها کشورهای عادی کنندگان روابط با رژیم صهیونیستی را از حالت انزوای سیاسی خارج خواهد کرد زیرا اکثر آنها هیچ مشکلی ندارند و می خواهند از طریق شکستن تابوی مواضع دیرینه کشورهای عربی، جایگاه و اهمیت پیدا کنند.

هشدار چین به دانشجویان این کشور در خصوص تحصیل در استرالیا
هم اکنون بخوانید

وی افزود، در اثر این توافق، کشورهای عادی کننده روابط از آمریکا و اسرائیل سود خواهند برد. اما با توجه به روابط اقتصادی اردن، ارتباطش با معاهده صلح با رژیم صهیونیستی و نیز امکان گسترش روابط عربی – اسرائیلی ممکن است اردن وضعیت پیچیده ای پیدا کند.

در مقابل این وضعیت پیچیده، ربیحات گفت، لازم است اردن برای حفاظت از روابط معقول با همه طرف ها مانورهای مداومی داشته و از ادبیات دیپلماتیک ملایمی استفاده کند.

همچنین صدقی المقت، اسیر آزاده گفت، زمانش رسیده که همه گروهها علیه استعمارگر و طرح صهیونیستی در منطقه متحد شوند.

وی گفت، آنچه روز سه شنبه در کاخ سفید رخ داد، حقیقت رژیم عربی است و به شکاف میان محور مقاومت و محور تل آویو و واشنگتن و دست نشانده های آن دو عمق بخشید.

المقت توافق عادی سازی روابط را نابودی مساله فلسطین توسط توطئه گران و مزدوران اسرائیل دانست و گفت، بعید نیست این توافق جنگ نظامی در منطقه به راه اندازد.

ضیف الله الشامی، وزیر اطلاع رسانی دولت صنعا هم این توافق را لکه ننگ بر پیشانی رژیم های امضا کننده توافق دانست و گفت، رژیم های عربستان، امارات و بحرین ابزاری برای طرح صهیونیستی- آمریکایی هستند.

محمد محیی، سخنگوی گردان های حزب الله عراق هم اعلام کرد، عادی سازی روابط جدید نیست و از زمان ابتکارعمل عربی که عربستان مطرح کرد، شروع شده است. دولت های عرب حوزه خلیج فارس نقش مهمی در اسرائیلی کردن منطقه و نابودی آن داشتند. این دولتها نماینده ملت خود نبوده و جزئی از توطئه های طراحی شده در منطقه هستند.

وی با بیان اینکه منطقه بین محور رژیم های دست نشانده به رهبری واشنگتن و محور مقاومت حامی مساله فلسطین قرار گرفته است، گفت، مقاومت عراق مصمم است که در محور حامی فلسطین باشد. مهمترین عامل در معادلات منطقه موضع گیری مردم و مقاومت آماده برای مقابله است.

در مراکش هم رئیس دیده بان مراکشی مخالف عادی‌سازی روابط” که نهادی غیردولتی است این توافق عادی سازی روابط را محکوم و اعلام کرد، این عادی سازی توسط حاکمان امارات و بحرین صورت گرفته است نه مردم این کشورها.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تجمع مردم را که بیرون از کاخ سفید؛ محل امضای توافقنامه صلح بحرین و امارات با اسرائیل برای ابراز مخالفت با توافق عادی سازی روابط جمع شده بودند، نادیده گرفته و مدعی شد، این توافق ها تنها توافق میان رهبران نیست بلکه میان ملت ها نیز است.

وی پس از امضای این دو توافقنامه ادعا کرد، توافقنامه ای که آن را توافقنامه صلح نامید نه تنها توافق میان رهبران بلکه “توافق میان ملت ها” نیز است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یک =

دکمه بازگشت به بالا