جهرمی: راه حل تمام مشکلات فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات نیست

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه چهارشنبه هیئت وزیران در جمع پایگاه خبریان با تاکید بر لزوم رعایت عدالت آموزشی در کشور گفت: عدالت آموزشی موضوعی بسیار مهم است که در شرایطی که آموزش مجازی فراگیر و اجتناب ناپذیر شده، باید برای آن اقداماتی جدی کرد.

وی افزود: در این راستا بحث اول ما توسعه روستایی بود که از فروردین تا کنون حدود ۳هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و این امکان برای روستاییان فراهم شده تا از ظرفیت فضای مجازی بهره مند شوند. بحث بعدی این بود که دانش‌آموز یا دانشجویی بخاطر هزینه های اتصال به شبکه از تحصیل باز نماند؛ بر همین اساس شاد در سراسر کشور رایگان شد و به ۷۰۰ هزار معلم بسته های ۳ ماهه رایگان داده شد و ان شاءالله روز یکشنبه با وزیر محترم علوم هم جلسه‌ای داریم که جزئیات موضوع بسته های آموزشی اساتید دانشگاه و دانشجویان را اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی کنیم. تا سه شنبه هفته آتی سایت ثبت نام باز خواهد شد.

وزیر ارتباطات درباره کلاهبرداری های انجام شده با عنوان شبکه شاد با تاکید بر اینکه ما سیمکارتی تحت عنوان سیم‌کارت شاد نداریم و مردم به کلاه‌برداری‌های این حوزه توجه نکنند، اظهار کرد: همراه اول و ایرانسل سیم‌کارت‌هایی تحت عنوان سیم کارت کودک دارند که برای دریافت آن هزینه‌ی مازادی نباید پرداخت کنند و برای دریافت آن می‌توانند به پرتال این اپراتور ها یا دفاتر و مراکز آنها در سطح کشور مراجعه کنند.کلا توصیه میکنم که به تلفن های که موضوعشان دعوت به فروش سیم‌کارت است پاسخ ندهند و آن را کلاهبرداری تلقی کنند.

زمین خوردن و ناتوانی بایدن باعث خوشحالی ایران می‌شود
هم اکنون بخوانید

جهرمی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های سیم‌کارت کودک پرداخت و خاطر نشان کرد: سیم کارت کودک یک لیست سفید دارد که همه سایتهای اینترنتی برای آنها باز نیستند و فقط چیزی را که برای فرآیند آموزشی کودک مورد نیاز است را در اختیار او قرار می‌دهد. خانواده هایی که دغدغه دارند می‌توانند از این سیم‌کارت‌ها استفاده کنند و این سیم‌کارت‌ها از سال ۹۶ وجود داشته و این روز ها به دلیل افزایش استقبال، در حوزه زیرساخت با مشکلاتی مواجه شد که در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: آنچه که ما داریم بسته شاد برای دانش آموزان است که جزئیات آن هفته اول مهر اعلام میشود؛ این بسته قابلیت فعالسازی روی هر سیمکارتی را دارد و در زمانی که سیم‌کارت دست والدین است، بسته عادی استفاده می‌شود و وقتی که در دست دانش آموز قرار میگیرد، با یک کدی بسته شاد فعال میشود. تفاوت بسته شاد با خود شاد این است که یکسری پیام رسان‌ها و موتورهای جست‌وجو با توجه به نیاز دانش آموزان روی بسته شاد تعریف شده است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به پرسشی درباره  پهنای باند اختصاص یافته به شبکه شاد گفت: شاد مشکل پهنای باند ندارد و ۷۰۰ گیگابایت در حال حاضر زیرساخت پهنای باندی در اختیارش قرار گرفته شده وبر اساس گزارشی که دیروز دریافت کردم تاکنون ۱۰۰ گیگابایت از این ظرفیت پر شده است. طبیعتاً به دلیل گستردگی این سیستم، مشکلاتی وجود دارد که ما با همراه اول صحبت کرده این و احتمالا ظرف همین هفته مرکز تماس رسمی شاد راه اندازی و شماره تماس ۴ رقمی آن نیز اعلام می‌شود.

رژه نامنظم سه تفنگدار انتخاباتی
هم اکنون بخوانید

جهرمی درباره استفاده برخی مدارس از پیام رسانه‌ها ی خارجی نیز اظهار کرد: در این زمینه بصورت رسمی ممنوعیتی از طریق مرکز ملی فضای مجازی به مدارس اعلام شده است که مدارس بصورت رسمی از این پیام رسانه‌ها استفاده نکنند اما خب برخی مدارس همچنان بطور غیر رسمی از این پیام رسان ها استفاده میکنند که پرداخت هزینه های آن بر عهده خودشان است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات خاطر نشان کرد: طرح این موضوع یکبار در سال ۹۱ از طریق وزارت ارتباطات وقت به دبیرخانه شورای‌عالی فضای مجازی ارسال شده است؛ یک مرتبه  هم دولت یازدهم و دو مرتبه نیز  در دولت دوازدهم ما طرح خود را ارسال کرده‌ایم؛ در زمینه سند معماری همواره با مرکز ملی فضای مجازی اختلاف نظرهایی وجود داشت که در این دوره با همکاری خوبی که با مرکز معماری داشتیم، یک سند مشترک را نهایی کردیم و به شورا دادیم و در آن ابعاد و محورها و وظایف و شاخص های شبکه ملی اطلاعات مشخص شد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: طبیعت مسأله این است که شبکه ملی اطلاعات ابعاد و مشخصاتی دارد و راه حل تمام مشکلات فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات نیست و این شبکه تنها زیرساخت فضای مجازی است. برخی انتظارات از شبکه ملی اطلاعات بسیار فراتر از چیزی است که در اسناد آمده است.

جهرمی خاطر نشان کرد: در جلسه دیروز شورای عالی ابعاد نهایی سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا