ایجاد دو رشته برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره /تلاش برای درج این رشته ها در دفترچه کنکور

به گزارش ایسنا، در آغاز نشست مجازی مشترک بین معاونان پرورشی و مدیران امور اداری و منابع انسانی استان‌ها علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد دو رشته مستقل اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره که در دستور کار شورای هماهنگی و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی تربیت معلم قرار دارد و مصوب شده است، از موارد مثبت به شمار می رود،  انشاءالله مراحل نهایی و درج در دفترچه کنکور انجام شود. انتظار داریم که این دو رشته به صورت تفکیک شده در دانشگاه فرهنگیان لحاظ شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ۱۷۷ کد ضمن خدمت به حوزه پرورشی و فرهنگی اختصاص داده شده است و کمک شد تا بتوانیم ۲۸ میلیون نفر ساعت آموزش ضمن خدمت در حوزه پرورشی و فرهنگی برگزار کنیم.

 وی با اشاره به  بخشنامه تامین نیروی انسانی در حوزه پرورشی و فرهنگی گفت: این از مهم ترین کارهایی بود که در راستای ترمیم انجام شد. باز گرداندن افرادی که رشته شغلی شان مربی امور تربیتی بوده است نیز از کارهای بسیار ارزشمند دیگری بوده است که در این حوزه انجام شده است.

کاظمی گفت: اختصاص ۸ هزار ردیف استخدامی به حوزه پرورشی از اقدامات قابل شایسته و تقدیر است و این ۸ هزار بستر کار بسیار مناسبی است که برای سالهای بعد نیز ادامه خواهد داشت. 

در ادامه جلسه یار محمدحسین بر، رئیس مرکز اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی نیروی انسانی و امور اداری  گفت: تفکیک تعلیم از تربیت و آموزش از پرورش اشتباه بسیار بزرگی است و همواره آسیب‌زا بوده است. نقش تربیتی معلم اگر تقویت نشود با افزایش منابع ساختار راه به جایی نمی بریم.

وی ادامه داد: یک معلم حتماً باید نقش تربیتی برایش تعریف شده باشد در آن صورت بهتر می توانیم به آن اهدافی که در اسناد بالادستی است برسیم.

حسین بر افزود: طرح سنجش صلاحیت و شایستگی را امسال وزیرمصوب و ابلاغ کردند به جرأت می‌گویم در تعریف آن شایستگی‌ها، سنجه ها حوزه معاونت پرورشی بهترین عملکرد را داشته است. علمی ترین، منطقی‌ترین عملکرد را در گزارشی که ارسال کرده‌اند داشته است و این مطلب را بولد کرده‌اند این نشان دهنده این است که حوزه ای که در توانمندسازی نیروی انسانی علمی عمل می کند قطعاً نتایج خوبی را کسب خواهد کرد و این اهتمام در این حوزه وجود دارد.

حسین بر ادامه داد: سخت ترین کار در آموزش و پرورش تغییر ساختار است البته کاهش ساختار و نفرات نباید باعث کاهش وظایف شود این دغدغه درست و به جایی است اما محدودیت‌ها در دستورالعمل‌ها و منابع داریم.

وی افزود: درخواستهای عنوان شده توسط معاون استان‌ها جملگی درست است اما طی ده سال ۸۰۰۳ نفر سهم استخدامی در اختیار حوزه  پرورشی داشتیم. و طی یکسان ۸۰۰۰ استخدام برای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی داشتیم که انشاالله در سال های آتی نیز ادامه داشته باشد.

حسین‌پور ادامه داد: حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی چون مدیریت متمرکزی بر نیروی انسانی خود دارد در این بخش مشکلی ندارد در طرح رتبه بندی نیز آموزش، تربیت بدنی و معاونت پرورشی و فرهنگی مستثنی شده‌اند زیرا نیروهایی که در ستاد در این بخش‌ها باید فعالیت کنند حتماً تجربه مدرسه را باید داشته باشند زیرا درک درستی از فعالیت‌ها و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها نخواهند داشت و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی درستی انجام نخواهد شد.

در ادامه معاونان پرورشی استان‌ها به بیان و چالش‌ها و دلایل فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عقب ماندگی معاونت پرورشی و فرهنگی پرداختند. 
حمزه‌ای، معاون پرورشی و فرهنگی استان قم گفت: مهمترین دغدغه‌ای که امروز همه معاونان پرورشی و کارشناسان این حوزه دارند تفکیک اداره امور تربیتی از اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی است.

شناسایی ۲۲۳۸ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور/فوت ۷۸ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته
هم اکنون بخوانید

 وی گفت: در شروع سال تحصیلی و شروع کلاس ها برخی از مدارس با توجه به کمبود نیروی مربی با مشکل مواجه شدند این امر را می‌توان با خرید خدمات جبران کرد.

 حمزه ادامه داد:  در ساماندهی، نیروهای قرارداد کار معین دارالقران ها نیز تعیین تکلیف شوند زیرا مدت طولانی است این نیروها به صورت قرارداد کار معین در حال فعالیت هستند.

 همچنین انصاری، معاون پرورشی و فرهنگی استان قزوین گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری که حوزه پرورشی دچار عقب‌ماندگی است می‌خواهیم بدانیم سهم هر یک از معاونت های دیگر چقدر است.

 وی ادامه داد: در فضای کرونایی همه چیز آموزشی است پس تربیت در فضای مجازی که دغدغه مقام معظم رهبری نیز هست به کجا رسید.
 

وی گفت:باید از خود بپرسیم مصادیق این عقب ماندگی ها چیست؟ و دوم چه راهکارهایی باید بدهیم که این عقب ماندگی ها جبران شود؟ در شرایط مجازی یکسری فعالیت‌ها باید طراحی شود که به نظر کافی نیست.

 محمد رضا مسیب زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تابستانی که گذشت در فضای کرونا همه فعالیت‌های قرآنی ما برگزار شد اینها دستاوردهای خود شماست آنها را دست کم نگیرید عقب‌ماندگی که به قول  فرمایش مقام معظم رهبری بیان شده است از نظر نیروی انسانی و منابع مالی است زحمات خود را ما نباید به سادگی هدر دهیم.

وی ادامه داد: از همکاران در استان‌های خراسان رضوی، شهرستان های استان تهران که متولی برگزاری مسابقات قرآن بودند سپاسگزاری می‌کنم و استان قم نیز که در تولیدات محتوایی نماز همت داشتند قدردانی می کنم و از استان یزد نیز تقدیر و تشکر به عمل می‌آورم.

مسیب زاده گفت: امسال اجلاس نماز با شعار خانه، مدرسه و مسجد برگزار می شود درخواست دارم نسبت به پیش اجلاسیه های استانی همت داشته باشید تا مانند سال‌های گذشته نتیجه مطلوبی در این زمینه کسب کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه توانمندسازی که با همت همکاران امور تربیتی انجام شده است معاونان پرورشی شرکت داشته باشند زیرا این دوره برای تولید محتوای الکترونیک خواهد بود که شامل سه دوره مقدماتی، عمومی و تخصصی است.

مدیر کل قرآن، عترت و نماز با اشاره به برگزاری مسابقه در مسیر نور گفت:  این مسابقه مختص ائمه جماعات مدارس طراحی شده است و تفسیر ۵ سوره منتخب که در کتاب حجت الاسلام و المسلمین قرائتی آمده است به عنوان منبع مسابقات در نظر گرفته شده است.

مسیب زاده ادامه داد: در تولیدات شبکه شاد نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید حجم تولیدات در شبکه شاد محدود است اما همه استان ها باید به این بخش ورود پیدا کنند.

 علی رمضانی، مدیر کل فرهنگی هنری اردوگاه ها و فضاهای پرورشی نیز گفت: ما باید یک بار دیگر بنشینیم و فعالیت‌های خود را بازنگری کنیم ما در همه شرایط جشنواره‌های فرهنگی و هنری را با قوت و قدرت برگزار کردیم حتی در شرایط کرونا نیز از برگزاری این جشنواره ها باز نماندیم.

 وی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی هنری دانش آموزان را باید از خمودگی رها کند ظرفیت شبکه شاد بسیار مناسب است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم برخی از استان ها که دبیرخانه های کشوری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری هستند قابل تقدیر و تشکر هستند.

وی گفت: کانون های فرهنگی تربیتی که ۲۲ انجمن در آنها فعال هستند اعتماد نو به نقل از برنامه های متنوعی برای این ۲۲ انجمن در شرایط کرونا تعریف کرده‌اند.

 مدیر کل فرهنگی هنری اردوگاه ها و فضاهای پرورشی گفت: معاونت پرورشی و فرهنگی در این شرایط سخت همچنان در شبکه شاد فعال و پویا بوده است و تابستان معاونت پرورشی و فرهنگی شبکه شاد را زنده نگه داشته بود.

استاندار قم ابقای تولیت حرم مطهر (س) را به آیت الله سعیدی تبریک گفت
هم اکنون بخوانید

در ادامه جلسه اکبر سرداری، در مورد ساماندهی نیروی انسانی گفت: سامانه بکفا از دور خارج شده است و به جای آن سامانه hrm  جایگزین شده است.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، وی ادامه داد: دانشجویان ورودی ۹۵ امسال فارغ‌التحصیل شده‌اند و این نیروها فقط در بخشهای معاونت پرورشی و فرهنگی به کارگیری شوند.

 اسماعیل بحری زاده،  قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی نیز گفت:  برای تحقق اهداف سازمان نیاز به همدلی و همکاری شما معاونان محترم پرورشی و فرهنگی در استان‌ها داریم.

 وی گفت: ما در دو جبهه یعنی تداوم فعالیت های قبلی در بستر فضای مجازی و همین طور در زمینه زیرساختی که نیاز به حمایت و همدلی برای رفع خلاهای حقوقی داریم همچنان در حال فعالیت هستیم.

بحری زاده خاطر نشان کرد: اساسنامه خبرگزاری پانا و پرداخت‌های سازمان تصویب و به استان‌ها به زودی ابلاغ خواهد شد اما مهمترین محور فعالیت ما بسته تحولی وزیر است که شامل هر دانش‌آموزی یک نقش اجتماعی است که از لحاظ کمی و کیفی اعتماد نو به نقل از برنامه‌های متنوعی تدوین شده است و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های عملیاتی خوبی را خواهیم داشت.

 وی افزود: در جشنواره علمدار در کنار اداره کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی خواهیم بود و همکاری نزدیکی را با این اداره کل به منظور اجرای این جشنواره خواهیم داشت.

در خاتمه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی ضمن جمع بندی مطالب عنوان شده گفت: تشکر می‌کنم و خدا قوت عرض می‌کنم و از استان‌هایی که در برگزاری مسابقات و جشنواره ها دبیرخانه کشوری بودند تقدیر می کنم همچنین از استان‌هایی که در تولید محتوا کمک کردند تقدیر می‌کنم از نظر رتبه‌بندی کمی و کیفی استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، اصفهان، تهران، قزوین و قم جزو استان‌های برتر هستند که از این استان‌ها تجلیل به عمل می‌آید از سایر استان‌ها نیز درخواست دارم که حضور فعال تری داشته باشند.

وی ادامه داد : در آستانه سال تحصیلی جدید نظارت بر استمرار فعالیت های پرورشی در کف مدرسه را داشته باشید و یک شبکه نظارتی تشکیل دهید و با معاونان پرورشی مدارس ارتباط مستقیم داشته باشید و ارزیابی خود را از طریق معاونان پرورشی و فرهنگی مدارس داشته باشید.

وی گفت: شرح وظایف مربیان پرورشی در وضعیت های قرمز، زرد و سفید ابلاغ شده است که این ها را دنبال کنید.

کاظمی ادامه داد: از فعالیت‌های موازی پرهیز کنید اگر اعتماد نو به نقل از برنامه ای در سطح کشور اجرا می‌شود دیگران نیز آن را انجام ندهند و اگر فعالیتی شبیه آن می‌خواهند داشته باشند متفاوت باشد و برای فعالیت ها به دنبال کار در مدرسه باشید مانند لاله های روشن یا همیاران مشاور و خلاقیت و نوآوری را در اعتماد نو به نقل از برنامه ها مد نظر قرار دهید که هزینه کمتر و ثمر بیشتری داشته باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آسیب های اجتماعی به عنوان یک مسئله مهم مورد توجه قرار بدهیم و نگاه مسئولان کشور را به حوزه پرورشی با این نگاه محدود کنیم با توجه به بسته‌های تحولی که ابلاغ شده است از مشارکت و نقش پذیری دانش آموزان استفاده شود و تولیدات دانش آموز محور باشد.

وی افزود: برای ارتقاء معاونان و مربیان پرورشی بسته های کامل آموزشی طراحی شود مانند طرح ضمن خدمت و آموزش های دیگر

 وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز گفت: پیش اجلاسیه های سراسری نماز را در فضای مجازی طراحی و پیگیری کنید.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا