بزرگترین تالاب جهان در حریق نامرئی

به گزارش ایسنا، منطقه طبیعی پانتانال برزیل، پوشش گیاهی فشرده در زیر آب‌های باتلاقی در طول فصل رطوبت با تبخیر تالاب‌ها و دریاچه‌ها، خشک شده و رسوبات قابل اشتعالی را در زیر زمین باقی می‌گذارد که می‌تواند به مدت طولانی پس از خاموش شدن شعله‌های آتش قابل سوختن باشد.

آتش‌نشانان در سراسر برزیل در تلاش برای اطفای حریق از جنگل‌های بارانی آمازون تا دشت‌های ساوانای سرادو هستند اما وضعیت آتش‌سوزی منطقه پانتانال اکنون به عملیاتی ویژه برای آن‌ها تبدیل شده است.

آتش‌نشانی برزیل تنها راه مقابله با آتش زیر زمین در پانتانال را حفر ترانشه (فرورفتگی‌های عمیق در زمین) اعلام کرده است اما با توجه به طول زیاد حدود ۲۰ کیلومتری خط آتش‌سوزی، انجام این عملیات نیز غیرممکن به نظر می‌رسد.

آتش‌سوزی در این منطقه شدیدترین آتش‌سوزی در ۱۵ سال گذشته است. شعله‌های آتش تنوع زیستی این منطقه غنی از تاپیرها، پوماها، برگچه‌خوارها و متراکم‌ترین جمعیت جهان از جاگوارها را تهدید می‌کند.

پانتانال که نام آن از کلمه پرتغالی “باتلاق” گرفته شده است، بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع در برزیل وسعت یافته و به بولیوی و پاراگوئه نیز گسترش پیدا کرده است.

وزش بادهای شدید نیز این آتش‌سوزی‌های زیر زمینی و غیرقابل رویت را تشدید کرده است.

صدها آتش‌نشان، کارمند محیط زیست، محیط بان و سرباز هفته‌ها ۲۴ ساعت شبانه روز تلاش کرده‌اند تا شعله‌های آتش را که هزاران کیلومتر مربع از پانتانال را ویران کرده است، خاموش کنند.

با افزایش دما به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد این هفته یک آتش سوزی غیرقابل توقف نیز در بحبوحه وزش بادهای شدید در این منطقه طبیعی ایجاد شد.

اعلام آمادگی مرکز وکلای قوه قضائیه برای برعهده گرفتن وکالت خانواده شهید رنجبر
هم اکنون بخوانید

بنا بر گزارش رویترز، این منطقه یک دشت سیلاب وسیع است که به طور معمول در فصل بارندگی، تقریباً از نوامبر تا مارس با آب پر می‌شود اما سیل امسال کمتر از حد معمول بوده و خشکسالیِ متعاقب آن، منطقه را به طرز خطرناکی مستعد آتش‌سوزی کرده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + دو =

دکمه بازگشت به بالا