بیانیه ستاد حقوق بشر ایران به مناسبت روز ملی مبارزه با تروریسم


بیانیه ستاد حقوق بشر ایران به مناسبت روز ملی مبارزه با تروریسم

ستاد حقوق بشر ایران به مناسبت روز ملی مبارزه با تروریسم بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز ملی مبارزه با “تروریسم” بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

هم‌زمانی هشتم شهریور با نهم محرم در سال جاری یادآور این واقعیت است که ایجاد رعب و وحشت میان توده مردم و روا دانستن هر اقدام غیرانسانی برای دستیابی به قدرت ویژگی مشترک آمران و عاملان انفجار دفتر نخست‌وزیری در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در تهران و آمران و عاملان جنایت علیه آل‌الله و بستن آب بر روی زنان و کودکان در سال ۶۱ هجری قمری در کربلا است. هشتم شهریور؛ روز ملی مبارزه با تروریسم، فرصتی برای واکاوی حقیقت پدیده تروریسم است.

در شرایطی که تفکر داعیه‌دار حذف خدا از صحنه‌ حیات فردی و اجتماعی بشر سکاندار سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ جهانی شده و با استفاده از ابزار قدرت مانند برخورداری از سلاهای کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای و اهرم‌های قدرت مانند حق وتو در شورای امنیت و نیز با تحمیل انحصارگرایی غیرقانونی خود بر عرصه‌های مختلف نظام بین‌المللی مانند انحصارگرایی علمی و رسانه‌ای تلاش دارد تا امنیت جهانی را بر اساس منافع نامشروع و سیاست‌های زیاده‌خواهانه خود بنا کند، هر تفکری که در پی صیانت از هویت انسانی، دینی و ملی خود بوده و بنای ایستادگی در برابر تعدی به مرزهای استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود داشته باشد، متهم به اخلال در امنیت جهانی و اختلال در نظم بین‌المللی خواهد شد.

ازاین‌رو جهان شاهد است که طی چند دهه‌ی گذشته منافع نامشروع اقلیتی زورگو، قلدر و خودبرتربین در جهان با محوریت رژیم امریکا، به‌عنوان معیار برای تشخیص امنیت و ناامنی معرفی شده‌است.

در چارچوب این تفکر خودبرتربین از آنجا که مقابله قهرمانانه ملت فلسطین با اشغالگری صهیونیست‌ها، مبارزه مظلومانه ملت یمن با تجاوزگری سعودی‌ها و نیز جهاد شجاعانه مقاومت اسلامی با تجاوزپیشگی صهیونیست‌ها و جنایت‌پیشگی تکفیری‌ها در لبنان و سوریه برخلاف منافع نامشروع رژیم امریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و برهم‌زننده سازوکارهای سلطه‌گری آنها است، تروریسم قلمداد می‌شود.

بنابراین، آنچه برای دولت‌های غربی و به‌ویژه امریکا اهمیت دارد، جان انسان‌های بی‌گناه و زن و کودک بی‌پناه نیست، بلکه منافع نامشروع این دولت‌ها است که معیار تروریست‌بودن و یا تروریست‌نبودن است. این در حالی است که از منظر جمهوری اسلامی ایران همانگونه که نهی از هرگونه سلطه‌جویی از جمله تکالیف همه بازیگران عرصه مناسبات بین‌المللی است، نفی هرگونه استبداد و سلطه‌پذیری، همراه با حق در دست‌گرفتن سرنوشت خود و حفظ استقلال همه‌جانبه از جمله حقوق اولیه، بدیهی و انکارناپذیر همه ملت‌ها است.

قم و رشت را قرنطینه کنید تا رکورددار کشته‌شدگان کرونا در جهان نشدیم
هم اکنون بخوانید

بنابراین، هر سیاست، تدبیر و اقدامی که منجر به اخلال در استقلال و خدشه به هویت انسانی، دینی و ملی ملت‌ها شود، باید به‌عنوان عنصر ایجاد ناامنی قلمداد گردد و هر کس بخواهد برای تأمین منافع نامشروع خود از طریق ایجاد رعب و وحشت میان مردم و اعمال خشونت و فشار علیه آنها، ملت‌ها را از حقوق خود محروم نماید، مصداق بارز تروریست و محارب تلقی می‌شود. در این چارچوب، نه‌تنهاحمایت و پشتیبانی برخی دولت‌های غربی از گروهک‌های تروریستی مانند منافقین و فراهم‌آوردن فعالیت آزاد سازمانی برای آنها در کشورهای اروپایی و امریکا، آنها را شریک جرم این گروهک‌ها از جمله به‌شهادت رساندن بیش از ۱۷۰۰۰ شهروند ایرانی می‌گرداند، جلوگیری از فعالیت آزاد اقتصادی و تجارت آزاد بین‌المللی ایران و اعمال تحریم همه‌جانبه بر عرصه‌های گوناگون اقتصادی، صنعتی، نظامی، علمی و رسانه‌ای و حتی پزشکی و دارویی ایران قطعاً از مصادیق تروریسم دولتی رژیم امریکا و دیگر کشورهایی است که در عمل با این رژیم همراهی می‌کنند تا با ایجاد وحشت و تحمیل فشار، ملت ایران را از پیگیری حقوق خود بازدارند.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با ابراز ارادت به ساحت قدسی سیدالشهدا علیه‌السلام و ادای احترام به آستان ابوالفضل العباس علیه السلام و با نثار درود و سلام به ارواح طیبه همه‌ی شهدای کربلا که نمادهای آزادی و آزادگی بوده و هستندو با گرامی‌داشت یاد همه شهیدان حوادث تروریستی به‌ویژه شهدای انفجار دفتر نخست‌وزیری در سال ۱۳۶۰ و بزرگداشت هشتم شهریور، “روز ملی مبارزه با تروریسم” بر نکات زیر تأکید می‌نماید:

۱. بنا به سنت الهی کم‌فروغ‌شدن نور ایمان و افول عمل صالح، بسترساز امنیت‌زدایی از جامعه است. از این‌رو، تدبیر پایدار برای رهایی از شر همه عوامل ناامنی از جمله تروریسم، تعمیق بنیان‌های ایمان و ترویج مصادیق عمل صالح فردی و اجتماعی است.

۲. حمایت‌ها و پشتیبانی‌های رژیم امریکا و دولت‌های غربی از تروریست‌ها و جریان‌های تروریستی در جهان، ادعای آنها در مبارزه با تروریسم را به چالش کشیده و دوگانگی رفتار و گفتار آنها در قبال تروریسم و تروریست‌ها موجب شده تا نگاه ابزاری غربی‌ها به پدیده تروریسم بر همگان روشن شود.

گفتگوی مدیران عامل باشگاه «سپاهان» اصفهان و «زنیت» روسیه
هم اکنون بخوانید

۳. تدابیر و اقدام‌های رژیم امریکا و دولت‌های غربی در حمایت و پشتیبانی از جریان‌های تروریستی عامل مهم ناامنی جهانی است و مسئولیت آنها در قبال جنایت‌های قبلی و کنونی این گروهک‌ها و لزوم پاسخگویی این دولت‌ها به مراجع حقوقی و قضایی ملی و بین‌المللی تردیدناپذیر است.

۴. ملت‌های جهان از جمله مردم امریکا قربانی اصلی سیاست‌های مبتنی بر ترور و حمایت از تروریسم رژیم آمریکا هستند. حضور نظامی و غیرقانونی این کشور در بسیاری از نقاط جهان از جمله غرب آسیا، اصلی‌ترین عامل افزایش تنش و رشد پدیده شوم تروریسم است. اقدام‌های ضدبشری و تروریستی آمریکا در منطقه از جمله ترور سردار شهید سپهبد سلیمانی در خاک عراق و تهدید هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه، بیانگر آن است که تروریسم تنها تاکتیک رژیم امریکا برای تأمین منافع نامشروعش نیست، بلکه تروریسم بخشی از ماهیت وجودی رژیم سلطه‌گر و قانون‌شکن امریکا و از ارکان اصلی سیاست خارجی این رژیم است.

۵. خوی تروریسم‌پروری و رویکرد تروریسم‌شویی رژیم امریکا تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. از اینرو مقابله جدی با سیاست‌ها و اقدامهای تروریستی رژیم امریکا و مبارزه با پدیده‌های تروریسم‌پروری و تروریسم‌شویی این رژیم شرط لازم برای ریشه‌کنی تروریسم در عرصه جهانی است.

۶. از آنجا که کارآیی مقاومت اسلامی در برابر اشغالگری و تجاوزگری بیگانگان، عامل اصلی ناکامی امریکایی‌ها در تأمین منافع نامشروع خود در منطقه بوده‌است، آنها تلاش کردند تا به زعم خود با برچسب تروریسم از جریان مقاومت مشروعیت‌زدایی کرده و در نتیجه مانع اصلی در مسیر پیشبرد اهداف نامشروع خود را حذف کنند، اما این موفقیت جریان مقاومت در مقابله با تروریسم تکفیری در سوریه و لبنان و اسقاط حکومت خودخوانده داعشی‌ها در عراق بود که توانست مقبولیت ادعای غربی‌ها در مبارزه با تروریسم را در افکار عمومی جهانی به‌ویژه مردم اروپا و امریکا به چالش بکشد.

۷. اقدام رژیم آمریکا در تحمیل تحریم‌های ظالمانه و رفتار دولت‌های هم‌پیمان این رژیم در اجرای این تحریم‌ها که موجب اخلال در اقتصاد و تجارت ملت‌های مستقل از جمله جمهوری اسلامی ایران شده‌است، جلوه‌ نوینی از تروریسم مدرن دولتی است، از این‌رو ضرورت دارد دولت‌های مستقل با همکاری یکدیگر نسبت به تدوین قواعد بین‌المللی برای مبارزه با این جلوه خشن و ضدانسانی از تروریسم اقدام نمایند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا