مسؤول ارشد آمریکایی زمان امضای توافقنامه صلح اسرائیل و سودان را اعلام کرد

به گزارش ایسنا، این روزنامه عبری زبان به نقل از این مقام عالی‌رتبه آمریکایی افزوده است: طرف‌ها در این زمینه به ایجاد مسیر جدید با سودان نزدیک هستند.

این منبع اشاره کرد: این رویداد در پی سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به خاطوم با پرواز مستقیم از تل‌آویو رخ می‌دهد.

به گفته این منبع، پامپئو در گفت‌وگو با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت انتقالی سودان مساله عادی سازی با دولت اشغالگر را مطرح کرد و بعد از این دیدار توییت کرد، تحولات مثبتی در زمینه روابط اسرائیل و سودان داشتیم.

یسرائیل هیوم به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی نیز که اظهارات مسؤول آمریکایی را تایید کرده می‌آورد: بله آغاز جدیدی وجود دارد و تلاش‌هایی برای برگزاری کنفرانس صلح در خلیج (فارس) در جریان است.

این روزنامه می‌افزاید: کاخ سفید معتقد است که تصمیم‌گیرنده اصلی در خارطوم عبدالفتاح البرهان، رئیس‌ شورای حاکمیتی موقت است که شش ماه پیش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دیدار داشت. او بر حمایتش از تقویت روابط با اسرائیل و آمریکا تاکید کرده است.

در این رابطه الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز باز شدن مسیر با سودان را مورد استقبال قرار داده است.

او می‌گوید: وزارت اطلاعات اخیرا ارزیابی اولیه‌ای از زمینه‌های مشترک بین اسرائیل و سودان داشته و براساس این لیست ارزیابی‌ها خارطوم می‌تواند به اسرائیل در منع قاچاق سلاح به غزه از طریق دریای سرخ و مشارکت در جنگ علیه “ترویسم” کمک کند.

وزیر اطلاعات اسرائیل همچنین می‌گوید: توافقنامه عادی سازی با سودان به خارج کردن سودانی‌های مهاجر از اسرائیل و انتقال آنها به کشورشان کمک می‌کند.

توافق بیروت و بغداد برای همکاری پزشکی در ازای نفت
هم اکنون بخوانید

رادیو اسرائیل نیز مدعی است، محمد دحلان سودان را به عادی سازی با اسرائیل ترغیب می‌کند و به آنها می‌گوید این توافق منافع مهمی برای سودان خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا