دولت چقدر اوراق قرضه فروخت؟

به گزار ایسنا، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این اتاق، دولت در ماه‌های گذشته، عملکرد متغیری را در زمینه فروش اوراق قرضه به ثبت رسانده است. بر این اساس تا پایان مرداد ماه مجموعا ۵۷.۱ هزار میلیارد تومان اوراق قرضه از سوی دولت منتشر شده است که یا از طریق بانک مرکزی در عملیات بازار باز به فروش رفته یا خارج از حراج توسط وزارت اقتصاد عرضه شده است.

بررسی عملکرد ماهانه دولت در این زمینه نیز نشان می‌دهد که در تیرماه با فروش بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان، بیشترین عرضه اوراق قرضه به ثبت رسیده است. در مرداد ماه نیز عرضه اوراق قرضه به ۱۴.۷ هزار میلیارد تومان رسیده که کاهش بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومانی را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد.

همچنین اتاق بازرگانی به بررسی وضعیت بازدهی اوراق قرضه دولت منتشر شده در پنج ماهه ابتدایی امسال پرداخته است. بر این اساس، از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه، نرخ بازده اوراق قرضه دولتی بین ۱۵ تا ۲۱.۵ درصد متغیر بوده و هرچه به پایان این دوره نزدیک شده، نرخ بازدهی افزایش یافته است.

بالاترین نرخ بازده ثبت شده در اوراق قرضه امسال به روز ۲۶ مرداد و عرضه دو هزار میلیارد تومان اوراق با بازده ۲۱.۵ درصد مربوط می‌شود.

به گزارش ایسنا، در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا و تداوم تحریم‌های آمریکا، دولت پیش بینی کسری بودجه‌ حدودا ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را داشته و از این رو راهکارهای مختلفی برای پوشش این کسری مطرح شده است.

در شرایطی که با توجه به تورم بالا، امکان استقراض از بانک مرکزی وجود ندارد، فروش اوراق قرضه یکی از گزینه‌هایی است که در ماه‌های گذشته با مجوز مجلس پیگیری شده است. دولت به دنبال آن است که با افزایش فروش اوراق سلف نفتی، راه را بر جبران بخش دیگری از منابع خود نیز باز کند.

اطلاعات ۴۰ میلیون مشترک اپراتور آمریکایی به سرقت رفت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا