توافق امارات و اسراییل؛ تلاشی برای همراهی افکار عمومی آمریکا با ترامپ

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توافق امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی گفت:‌ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از مدت‌ها قبل با اسرائیل در ارتباط بوده و به نوعی روابط نیمه پنهانی و غیررسمی داشته است و از بین شش کشور عربی، امارات متحده عربی جزو اولین کشورهایی بود که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل برقرار کرد.

وی تصریح کرد: کشورهای عمان، قطر، بحرین و کویت هم از دیرباز با اسرائیل ارتباطاتی داشتند عربستان سعودی هم مشخصا رفت و آمدی با اسرائیل نداشت، اما اخیرا شایعاتی مطرح شده که ملاقات‌هایی صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: این اقدام امارات متحده عربی و اسرائیل می‌تواند در این مقطع خاص زمانی اقدامی در جهت حمایت از دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا تلقی شود و افکار عمومی آمریکا را به نحوی به نفع دونالد ترامپ تایید کرده و مورد حمایت قرار دهد.

محبعلی با بیان این که کشورهای عربی به این نتیجه رسیده‌اند برای این‌که بتوانند روابط خود را گسترش دهند نیازمند تقویت روابط با اسرائیل هستند، گفت: اخیرا امارات متحده عربی یک نیروگاه هسته‌ای افتتاح کرده و با این اقدام نگرانی‌های اسرائیل را مرتفع می‌کند.

مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در تلاش هستند ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهند و همانند شوروی سابق که در قالب جنگ سرد آن را محاصره کردند، با اتحاد بین کشورهای هم‌پیمان خود چنین ائتلافی را ایجاد کنند و با دامن زدن به اختلاف این کشورها و تشدید نهضت و ایران‌هراسی به هدف‌شان دست پیدا کنند.

سرپرست جدید معاونت منابع انسانی دادگستری تهران معرفی شد
هم اکنون بخوانید

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره این‌که آیا ایران باید تغییری در سیاست‌های خود در منطقه داشته باشد، اظهار کرد: این مساله را باید در قالب یک مجموعه در نظر گرفت، با گفت‌وگو حل و فصل نمی‌شود و باید زمینه اعتمادسازی بین ما و همسایگان فراهم شود. آنها فقط مواضع وزارت خارجه و دیپلمات‌ها را در نظر نمی‌گیرند، بلکه به مواضع کلی کشور توجه می‌کنند .

وی معتقد است: کشورهای کوچک قادر نیستند از امنیت خود دفاع کنند و از وجود همسایه بزرگتر در کنار خود احساس تهدید می‌کنند و به همین دلیل به سمت آمریکا و اسرائیل کشیده می‌شوند. ایران اگر بخواهد این نگرانی‌ها را مرتفع کند به مجموعه سیاست‌ها نیاز دارد ضمن این‌که در چارچوب سیاست‌های مشخص مناسباتش با کشورهای بزرگتر را باید بهبود بخشد، در غیر این صورت طبیعی است که مناقشات ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا