عزاداری حسینی اگر عامل به خطر افتادن جان انسان شود، جایز نیست/ طبق دستورالعمل ستاد کرونا عمل کنیم


عزاداری حسینی اگر عامل به خطر افتادن جان انسان شود، جایز نیست/ طبق دستورالعمل ستاد کرونا عمل کنیم

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: عزاداری بر امام حسین (ع) از شعایر بزرگ دینی است البته اگر جان یک انسان در خطر باشد و ما عامل به خطر افتادن جان شخص باشیم، چنین عزاداری جایز نیست.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا،‌ آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد روز پنجشنبه در کلیپی تصویری در پاسخ به یک شبهه در فضای مجازی، گفت: برخی فوت کردن به واسطه کرونا در مجلس عزاداری امام حسین (ع) را با شهادت جوانان ما در دفاع از حرم در جبهه های سوریه و عراق مقایسه کرده بودند که جای تعجب است که چنین سخنانی از یک روحانی صادر شده باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه چنین عنوان می کنند که همانطور که آنجا مساله دفاع از حرم است، فوت در مجلس عزای حسینی به واسطه کرونا دفاع از حرم است؛ غافل از اینکه حضور ما در دفاع از حرم صرفا برای حفظ گنبد ظاهری حرم نبود بلکه دشمن کافر در آنجا به جمعی از مسلمانان ظلم می کرد و با برادران سوری و عراقی ما می جنگید.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهارکرد: از سوی دیگر این دشمن تلاش می کرد در آینده به سراغ مرزهای ما بیاید و همانطور که حضرت علی (ع) در خطبه جهادیه خود  فرمود “به خداوند سوگند هیچ کس با دشمن در منزل خود نجنگد مگر اینکه ذلیل شود”، لازم بود وقتی که متوجه می شویم دشمن قصد حرکت به سمت مرزهای ما را دارد به سمت او رویم و قبل از رسیدن به مرز خانه و کشور، او را زمینگیر کنیم.

وی ادامه داد: ما یقین داشتیم که داعش به جنگ مسلمانان رفته بود و به آنها ظلم می کرد و طبق آیه ۹ سوره حجرات وظیفه داشتیم از مسلمانان و از مظلوم دفاع کنیم و از سوی دیگر حضور در سوریه و عراق دفاع از خودمان بود چون یقین داشتیم دشمن پس از مسلمانان عراق و سوریه به سراغ مرزهای ما خواهد آمد و لذا دفاع از حرم دفاع از مظلوم، دفاع از مسلمانان و دفاع از خود است، اما در مساله عزاداری دشمنی در مقابل ما نیست و کسی با ما جنگ ندارد

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به اینکه برخی حضور در مراسم عزاداری حسینی در شرایط کرونایی را با قطع دست برای زیارت امام حسین (ع) در دوران خلفای اموی و عباسی مقایسه کردند، تصریح کرد: این مقایسه بسیار اشتباه است چون خلفای اموی و عباسی می خواستند اصل قضیه امام حسین (ع) را محو کنند و برخی به واسطه علاقه و عشق به اهل بیت (ع) و برای ماندگاری این راه این اقدامات را انجام دادند که انشاالله ثواب خواهند برد و خدا به آنها اجر می دهد ولی اقدام آنها نمی تواند برای امروز ما دستورالعمل باشد.

وی تاکید کرد: وقتی اهل بیت (ع) در جایی که می دیدند خطر جانی برای مسلمانان وجود داشت عزاداری نکردند، در حالی که می توانستند بگویند ما عزاداری می کنیم هر کس کشته شود، کشته شود ولی هیچگاه چنین اقدامی نکردند چون دین اسلام یک دین الهی و دستورات آن نیز الهی است.

آذربایجان استفاده از حریم هوایی‌اش برای تعرض به ایران را رد کرد
هم اکنون بخوانید

امام جمعه اصفهان ادامه داد: اگر در دستورات دینی آمده بود در عزای امام حسین (ع) ولو کشته شوید باید عزاداری کنید؛ ما با تمام وجود در این مسیر حرکت می کردیم ولی اگر بخواهیم از روی احساسات و عقل شخصی برای مردم دستور العمل صادر کنیم و بگوییم حتی در شرایط کرونایی و خطر جانی باید عزاداری کرد، نوعی فریب دادن مردم است.

وی تصریح کرد: کسانی که این صحبت ها را می کنند به چه دلیل شرعی چنین مسائلی را مطرح می کنند، از کجای قرآن و روایات دینی برداشت می شود که در چنین شرایطی که خطر جانی وجود دارد باید عزاداری کرد زیرا اگر کسی حکمی شرعی بدون رجوع و استناد به قرآن و روایات صادر کند راهی اشتباه و غلط در پیش گرفته است و افراد را به ضلالت و گمراهی می کشاند.

آیت الله طباطبایی نژاد با تاکید بر اینکه عزاداری بر امام حسین (ع) از شعایر بزرگ دینی است، افزود: ما وظیفه داریم عزاداری کنیم البته اگر جان یک انسان در خطر باشد و ما عامل به خطر افتادن جان این شخص باشیم، چنین عزاداری جایز نیست و اگر یک نفر بگوید من به عزاداری می روم، چنین اقدامی از روی هوای نفس است چون این اقدام بر اساس دلیل شرعی نیست و چه بسا این اقدام فرد موجب کشته شدن دیگران شود.

وی اضافه کرد: عزاداری برای امام حسین (ع) بسیار پر اهمیت و عظمت است و همواره لازم است بزرگداشت عاشورا برگزار شود ولی در جایی که خطر جانی برای یک نفر در آن وجود داشته باشد با کدام مجوز شرعی و مستند به کدام آیه قرآن و روایتی می توان حکم صادر کرد که باید چنین اقدامی کرد و حتی بگوییم در صورت مرگ با کرونا شهید خواهیم شد و جای تعجب است که یک روحانی چنین سخن بی مبنایی به زبان آورد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند و همانطوری که سایر مراجع تقلید که کارشناسان دینی هستند و احکام دین را با استناد به قرآن وروایات بیان می کنند بر این مساله تاکید دارند؛ باید هر جایی که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشخیص داد که تجمعی صورت نگیرد، هیچ تجمعی ولو در ایام عاشورا نباید تجمع کرد و چنین تجمعی جایز نیست.

وی گفت: اگر چنین تجمعی حتی موجب مرگ یک نفر شود و بدانید با چنین تجمعی، یک انسان یا انسانهایی به وسیله کرونا که بلای الهی است به خطر می افتند، این تجمع جایز نیست. مگر می شود کسی بگوید نذری عزای امام حسین (ع) ولو آغشته به میکروب یا ویروس و امثال آن را باید مصرف کرد و شفا بخش است.

تمجع معلمان نهضت سواد آموزی و پیش دبستانی مقابل مجلس
هم اکنون بخوانید

امام جمعه اصفهان خاطرنشان کرد: اگر اهل بیت (ع) به ما گفته بودند غذای مربوط به عزای حسینی را با هر شرایطی که دارد مصرف کنید و شفا است، عمل کردن به آن برای ما حجت بود ولی نباید از خود چیزی را بسازیم و به دین نسبت دهیم.

در عزاداری امسال باید طبق دستورالعمل ستاد کرونا عمل کنیم

وی اظهار کرد: همانطور که بزرگان ما گفته اند در عزاداری امسال باید طبق دستور العمل ستاد کرونا عمل کنیم و در این زمینه به متخصص مراجعه کنیم زیرا همانطور که در مباحث دینی باید از علمای دین تقلید کنیم در مسائل غیر دینی باید از متخصص آن تقلید کرد و این یک اصل عقلایی است که باید از خبره تبعیت کرد.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: پیروی و تقلید از خبره و کارشناس در تمامی عرصه های زندگی ساری و جاری است و لذا در امور قضایی از کارشناسان این رشته، در بحث راهنمایی و رانندگی از متخصصان این رشته و در سایر رشته ها نیز به سخن کارشناس و خبره مراجعه می کنیم و بر اساس آن حکم صادر می کنیم.

وی تاکید کرد: من هیچگاه مخالف روضه و عزاداری امام حسین (ع) نبوده ام و حتی برخی کسانی که این مسائل حاشیه ای را مطرح می کنند، روضه خوان امام حسین (ع) بوده و هستم و به آن افتخار می کنم ولی تابع دین و بنده و عبد خدا هستیم و لذا سخن ما باید تعبدی باشد و از راه دین به ما رسیده باشد، همانطور که کم کردن از دین غلط است، اضافه کردن به دین غلط است.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: شیعه اهل بیت بودن یعنی تابع اهل بیت (ع) باشیم و لذا هر جا گفته اند واجب، هر جا گفته اند مستحب، هر جا گفته اند حرام باید گفت چشم و از آن تبعیت کرد ولی حتی عمل واجب نیز اگر خطر جان و احتمال مرگ در آن باشد، حکم آن تغییر می کند ولذا می گویند اگر در جایی که آبی در اختیار انسان است که یا باید با آن وضو گرفت یا برای تشنگی مصرف کرد، حفظ جان مقدم است.

باید مردم را به حقیقت دین و اسلامی رهنمون کرد

وی خاطر نشان کرد: حفظ جان در تعارض با امر واجب، واجب است چه رسد با یک امر مستحب و لذا باید مردم به حقیقت دین و حقیقت اسلام رهنمون کرد و امیدواریم خدا به ما تقوایی دهد که از آب گل آلود برای جذب مرید استفاده نکنیم.

به تازگی یک کلیپ از یک فرد معمم اصفهان در فضای مجازی منتشر شد که در آن به حضور در مراسم عزای حسینی ولو به قیمت جان و نادیده گرفتن دستورات مراجع ذیل صلاح بهداشتی توصیه شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا