حرفه ای به ظاهر شیرین با انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسا

آری، پایگاه خبریی حرفه‌ای سخت در کنار زیبایی‌های خاص خودش است، گاهی در جامعه ما از سختی کار پایگاه خبریان سخن به میان می‌آید و هرکس در حد شناخت خود از این شغل پردردسر و پراسترس سخن می‌گوید، ولی تا زمانی که افراد در این جایگاه قرار نگیرند و با سختی‌های آن دست و پنجه نرم نکنند کسی این شغل پرمشغله، سخت و کم درآمد را لمس نمی‌کند.

این شغل جذاب و چالش برانگیز، در دهه های اخیر به دلایل متعدد با مشکلات زیادی روبرو شده و جراحی در فعالیت رسانه‌ها و حرفه پایگاه خبریی توسط کارشناسان امر نیز تشخیص داده شده است که اصلاح آن زمان‌بر است.
واقعیت این است که پایگاه خبری، مطالبه‌گر خواسته‌ها و نیازهای جامعه محسوب می‌شود و این در حالی است که پایگاه خبریان آن قدر که در زمینه پرداختن به امور جامعه و مطالبه‌گری به عنوان واسطه مردم و مسئولان کوشا هستند، در مورد خود مطالبه‌گری نمی‌کنند.

به طور قطعی نداشتن امنیت شغلی از مهمترین چالش های پیش روی پایگاه خبریان است، اکثر فعالان حوزه رسانه از نداشتن بیمه پایگاه خبریی رنج می برند و از دست مزد کم نسبت به حجم کاری خود گلایه مندند. از طرفی نیز ناآگاهی برخی ها در آشنایی با کارکرد بخش کوچک اما مهم و ضروری جامعه مثل حرفه پایگاه خبریی، باعث نادیده گرفتن خدمات و تلاش های این زحمتکشان می شود.

شاید این نکته به ذهن برسد که چرا توجه ویژه به پایگاه خبریان مهم است؟ در یک منظر اگرچه اسباب کار پایگاه خبری ابرازی ارزان چون قلم و کاغذ است، اما همین ابزار کوچک ارزان با اندکی دانش موجب تحولات زیادی از جمله آبادی یک مدرسه، سلامتی یک بیمار، سیراب یک تشنه و رخدادهای بزگتری نیز می شود.

تدابیر بیمارستان مسیح دانشوری همزمان با افزایش مراجعه بیماران کرونایی
هم اکنون بخوانید

در مقابل نیز بدون وجود رسانه‌ها، مسئولان از بسیاری از نیازهای اجتماعی، مطالبات مردمی، مشکلات، کمی‌ها و کاستی‌ها و حتی در نقطه مقابل حاصل اثر عملکرد خود در پیشرفت‌ها و بهبود اوضاع مطلع نمی‌شوند. بنابراین، انتظار بزرگی نیست که بخواهیم یک بار هم که شده، دیگران به رسانه و اهالی رسانه توجه کنند.
مسئولین باید بدانند حمایت از پایگاه خبری در شعار دادن و مراسم روز پایگاه خبری خلاصه نمی شود بلکه حمایت از پایگاه خبری در عمل، با احترام به آزادی قلم و آزاد اندیشی به اثبات می رسد.

پایگاه خبریی را بعد از کار معدن، دومین شغل سخت در میان سایر مشاغل قرار می دهند، حال این نکته به ذهن می رسد که آیا پایگاه خبریانی که هیچ گاه احساس امنیت شغلی ندارند می توانند با تعهد و مسوولیت اجتماعی در راه تعالی رسانه و جامعه به کار خود ادامه دهند؟

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفده =

دکمه بازگشت به بالا