تاثیر زیاد مشارکت مردم بر حفظ منابع طبیعی 

غزال بجستانی مقدم در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه منابع طبیعی ایران نیاز به حفاظت، احیا، اصلاح و توسعه دارند، اظهار کرد: ابتدا دولت باید با مدیریت صحیح و سازمان های مردمی با جلب مشارکت عمومی و در نهایت خود مردم با اقداماتی ارزنده‌ از این ثروت‌های ملی پاسداری کنند چراکه در غیر این صورت ایران در آینده نزدیک به‌علت مسائل زیست محیطی دچار مشکلات عمده‌ای خواهد شد. طی سال‌های اخیر نیز کم و بیش به علت نابودی پوشش گیاهی، دخالت و ایجاد آشفتگی‎ در اکوسیستم‌ مشکلاتی از جمله سیل، فرسایش خاک، آتش سوزی و تصرف‌های غیر قانونی را شاهد  بوده ایم بنابراین حضور پررنگ مردم و همکاری آنان در حفظ منابع طبیعی بسیار موثر است.  

وی در ادامه تصریح کرد: به‌منظور حفظ پایداری و دستیابی به توسعه پایدار یک سرزمین باید از ثروت طبیعی آن برای نسل‌های آینده حفاظت و حراست کرد.‌ طبق اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جنگل ها، مراتع طبیعی، معادن‌، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کوه‌ها، دره‌ها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی ‌که انسان دخالتی در ایجاد آن‌ها ندارد جزو انفال محسوب می شوند و بر اساس استفتائات از مقام معظم رهبری انفال از اموال عمومی محسوب می‌شود بنابراین ملک خاص کسی نیست و در نتیجه وقف آن‌ها توسط هیچ فردی صحیح نخواهد بود.
 
رییس هیئت مدیره انجمن توان افزایان زندگی سبز در پاسخ به این پرسش ایسنا که آگاهی مردم از ارزش منابع طبیعی چقدر در جلوگیری از وقوع اتفاقاتی مانند ادعای وقف بخش‌هایی از عرصه‌های طبیعی نقش دارد؟ گفت: تجربه نشان داده است مردم زمانی آماده صرف هزینه برای حل یک مسئله هستند که ابتدا مساله را بشناسند تا انگیزه لازم را پیدا کنند بنابراین در اختیار گذاشتن اطلاعات صحیح و آگاهی بخشی از قوانین و وضعیت موجود منابع طبیعی به عموم مردم لازم است همچنین بیان مداوم ارزش این ثروت‌های ملی بسیار ضروری است.

هفته آینده شیوه نامه نهایی قانون رتبه‌بندی معلمان را به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد/ کف امتیازات ۴۸۰ امتیاز خواهد بود/ محدودیت برای برخی گروه‌ها
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: کنشگران و دلسوزان فعال در این عرصه می‌توانند نقش موثری در آگاهی بخشی‌های صحیح و قانونی در زمینه منابع طبیعی داشته باشند تا مردم نسبت به آن‌چه باید برای زندگی خود حفظ و حراست شود، آگاه شوند. زمانی‌که مردم آگاه باشند که منابع طبیعی جزو متعلقات آنان است و به این موضوع از منظر حقوق شهروندی بنگرند طبیعتا در حفظ و صیانت از آن تلاش بیشتری خواهند کرد همان‌گونه که مردم در سراسر دنیا در مقابل بحران‌های‌زیست محیطی دخالت و اعتراض می‌کنند و همواره نقش آنان در حفظ و حراست از منابع ملی در تمام  دنیا به وفور دیده شده است.

رییس هیئت مدیره انجمن توان افزایان زندگی سبز با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی کشور گفت:‌ براساس این اصل “در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏ شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند ممنوع‏ است” . از این رو حفاظت از محیط زیست و مشارکت مردم صد درصد نیاز به آگاهی‌بخشی دارد و لازم است علت و ضرورت همکاری و نقش مردم به آنان آموزش داده شود. 

بجستانی مقدم با اشاره به نقش جوامع محلی در حفظ منابع طبیعی گفت: تقویت مشارکت های مردمی و جوامع محلی و استفاده از دانش و ظرفیت نیروهای بومی و محلی نقش بسیار  مهمی در حفظ، احیا، توسعه و نگهداری از منابع طبیعی دارد.

وی درباره راهکارهای آموزش و تقویت مشارکت جوامع محلی در زمینه حفظ منابع طبیعی توضیح داد و گفت: به‌منظور جلب مشارکت جوامع محلی، ارائه آموزش‌های محیطی زیستی و فنی به آنان، توسعه نیروی کار و فراهم و تقویت کردن منابع معیشت محلی لازم است اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی در نظر گرفته شود تا در مساجد و مدارس آگاهی‌رسانی و مزایای حفاظت از محیط زیست با مشارکت جوانان، کودکان و بزرگان بیان شود.

مهار سونامی کمبود معلم با تربیت سالانه 30 هزار نیرو
هم اکنون بخوانید

این دکتری منابع طبیعی وعلوم جنگل همچنین ارائه راهکارهای تامین معاش زندگی بدون آسیب رساندن به منابع طبیعی را یکی دیگر از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های موثر در آموزش جوامع محلی دانست و گفت: زمانی‌که جوامع محلی ارتباط بین حفاظت از محیط زیست و معیشت مثمر را می آموزند نقش موثری در جلوگیری از وقوع اتش سوزی‌ عرصه‌های طبیعی، قاچاق چوب، حفر چاه‌های عمیق و هر اقدامی که به طبیعت صدمه می زند، ایفا خواهند کرد همچنین زمانی که واقف باشند منابع طبیعی جزو ثروت مردمی است و همگی در آن شریک و سهیم هستند، 
بی شک در حفظ و صیانت از آن تلاش بیشتری خواهند کرد. 

بجستانی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مسائل مربوط به محیط زیست و منابع طبیعی با زندگی جوامع محلی آمیخته است از این رو توفیق هر نوع اعتماد نو به نقل از برنامه‌ای نیازمند مشارکت این جوامع خواهد بود. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا