مهم‌ترین چالش سینمای مستقل به روایت کارگردان "نجیبه"

مصطفی گندمکار که اولین فیلم سینمایی اش به جشنواره فیلم شانگهای راه یافته درباره سختی‌های تولید یک فیلم بلند نسبت به کارهای پیشین اش که در زمینه فیلم کوتاه بوده است به ایسنا گفت: عبور از ساخت فیلم کوتاه به فیلم بلند، همیشه و برای هر فیلم سازی سختی‌های خاص خودش را دارد و طی کردن این مسیر مانند عبور از یک پل است. خصوصا در شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه، تولید چنین اثری برای فیلم ساز مستقل، بسیار دشوار است. 

او خاطرنشان کرد: شاید بزرگترین مشکل ما در طول ساخت فیلم مذکور، تامین بودجه و سرمایه گذاری بوده است. البته که این مشکل امروز ما نیست و به عنوان یک فیلمساز مستقل، از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین مسائل در سینما مستقل، حمایت مالی بوده است. فیلم‌هایی که ساخته می‌شود به دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و این طور مسائل می‌پردازد و هر فیلمساز، عصر خود را به تصویر می‌کشد، اگر از این آثار حمایت نشود، به نتیجه نخواهد رسید. حال آنکه “نجیبه” تا به امروز با ناملایمت‌های بسیاری رو به رو بوده است. فیلم‌های سینمایی به طرح مسئله می‌پردازند و قرار نیست پاسخی به سوالات بدهند اما اگر حمایتی صورت نگیرد تمام زحمات تباه خواهد شد.

گندمکار درباره حال و روز خود در روزهای کرونایی گفت: کرونا از مهمترین دغدغه‌های حال حاضر جامعه است و ما منتظر آن هستیم تا مسئولین برای رهایی از این ویروس تدبیری بی‌اندیشند. کرونا و مسائل اقتصادی از نظر من مهمترین دغدغه عمومی همه ما است و در کنار این مسائل، هرکدام از ما مشکلات و مسائل خصوصی نیز داریم. دغدغه‌ها خصوصی ما ربطی به شرایط فعلی سینما ندارد و به درونیات هر انسان مربوط است. 

از وحی تا تاجگذاری در نوروز ایرانی
هم اکنون بخوانید

“نجیبه” اولین اثر بلند سینمایی گندمکار است که موفق شده است به جشنواره فیلم شانگهای راه پیدا کند، او در همین رابطه اظهار کرد: البته که وقتی این خبر به گوش من رسید بسیار خوشحال شدم اما این حس من صرفا به دلیل راهیابی به جشنواره مذکور نبوده است، بلکه علت خرسندی من راهیابی “نجبیه” به این جشنواره با وجود تمام بی مهری‌ها بوده است. این موقعیت درواقع فراهم شدن شرایط مناسبی درجشنواره فیلم شانگهای برای تبلیغ و اطلاع رسانی این فیلم می تواند،باشد.

این فیلمساز با بیان اینکه جشنواره فیلم شانگهای جزو ۱۰ جشنواره بین المللی مهم سینما و بهترین جشنواره سینمایی در آسیا است، گفت: یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره بین المللی فیلم شانگهای، بخش استعدادهای جدید آسیایی است که “نجیبه” در آن بخش حضور خواهد یافت. این مسئله به تنهایی وزنه خوبی برای خبررسانی و تبلیغات فیلم ما خواهد بود. جشنواره فیلم شانگهای جزو برترین بازارهای مارکتینگ فیلم‌های سینمایی در دنیا است و این برای ما بسیار مفید خواهد بود.

کارگردان نجیبه در توضیح داستان این فیلم گفت: تصمیم بر این بوده است که درباره داستان این فیلم توضیحی داده نشود تا بکر بماند اما در خلاصه آن بخشی از دیالوگ یکی از شخصیت‌های مهم فیلم آمده است، «میگن شر همون خیریه که گشنه مونده». داستان این فیلم روایتی از شرایط و زندگی پیرزنی به نام نجیبه است.

عوامل فیلم “نجیبه” عبارتند از: بازیگران: منظر لشگری، شهره سلطانی، مهدی امیری خراسانی، سید غفار وهابی ، مرضیه زُهری، حسین حسامی و پیام احمدی نیا ، مدیر فیلمبرداری: مجید یزدانی، تدوین: مصطفی گندمکار و مرتضی هاشمی،دستیار اول کارگردان و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریز: مجید محمددوست، طراح چهره‌پردازی: محمود اسمانی، طراحی و ترکیب صدا: سید محمود موسوی نژاد، موسیقی: فرشاد مشفقی، مدیرصدابرداری: محمد امامی، منشی صحنه: مریم رهنما، طراح صحنه و لباس: مصطفی گندمکار و هادی غلامی نور آبادی، مدیر تولید: علیرضا کریمی عصر، جانشین تولید: مهدی امیری خراسانی
-مدیر تدارکات: مجتبی زارع، پشتیبانی: احسان بهرامی، محی الدین مینه مراد و حسین خانفرد، دستیار اول فیلمبردار: ستار گودرزی، دستیاران کارگردان: محمدرضا محسنی سرداری و مهدی امیری خراسانی، مجری گریم: مهناز نوروزی،گرافیست: علیرضا کریمی عصر، اصلاح رنگ: نگین حیدری/استودیو روشنا 
– مدیر روابط عمومی: هادی شیرازی، پخش بین المللی و جشنوارهای این فیلم به عهده مجید محمددوست است.

به دنبال تحول در جامعه ایرانی
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + ده =

دکمه بازگشت به بالا