اسناد تدوین شده برای فقر بسیارند، اثرگذاری ها بررسی شود

بهروز اکرمی روز سه شنبه ۳۱ تیرماه در کارگروه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: هزینه تمام شده برای برگزاری جلسات بسیار بالاست پس در ازای صرف این هزینه‌ها باید جلسات نتیجه عملی و اجرایی داشته باشند، در غیر این صورت برگزاری آنها تنها منجر به هدر رفت هزینه خواهد شد، انتظار مردم این است که پس از برگزاری جلسات، نتیجه عینی آن را لمس کنند. هرگونه سهل‌انگاری و بی‌اهمیتی از سوی مدیران در این حوزه گناهی نابخشودنی است.

وی با بیان اینکه اجرا، نیازمند پشتوانه تئوریک است، افزود: برگزاری جلسات به منظور تکمیل و افزایش آگاهی و در نهایت اتخاذ تصمیمات اجرایی است. مدیران نباید تنها به ارائه آمار بسنده کنند، هرچند ارائه آمار هم خوب است، اما این اعداد و ارقام مشکل مردم را رفع نخواهد کرد.

اکرمی ادامه داد: در حال حاضر در ناجوانمردانه‌ترین و گسترده‌ترین تحریم ها به سر می‌بریم و ویروس کرونا نیز در جامعه شیوع پیدا کرده که همین عوامل سبب گسترش فقر شده در نتیجه باید با توجه به شرایط روز برای جامعه هدف تصمیم گیری کرد و نباید دست روی دست گذاشت، مردم انتظار کار اجرایی و اقدام عینی دارند. در این شرایط با کار معمول نمی‌توان نتیجه خوب انتظار داشت، شرایط حاضر نیازمند کار ویژه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی افزود: تمام مسائل و مشکلات کشور، مالی نیست. ۷۰ درصد مشکلات جامعه به دلیل عدم اتخاذ به موقع تصمیمات جزئی رخ داده و ۳۰ درصد از مسائل و مشکلات به دلیل مسائل مالی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: مردم ایران در دنیا بی‌نظیر هستند و مدیران باید قدر این مردم را بدانند و برای حل مشکل آنها منتظر دستور نباشند.

اکرمی تصریح کرد: به اندازه کافی در خصوص فقر در کشور سند تدوین شده و آمارهای زیادی ارائه شده، اما باید اثرگذاری‌ها بررسی شوند.

وی اضافه کرد: همه در شعار خود را شیعه حضرت علی(ع) می‌دانند اما در واقعیت چه تعداد افراد جامعه و مدیران در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم و فقر زدایی همانند این بزرگوار عمل می‌کنند؟

تا دو سال دیگر حتی یک واگن مترو از چین تحویل ایران داده نمی‌شود/ عقد قرارداد با شرکت‌های داخلی برای اورهال واگن‌ها
هم اکنون بخوانید

اکرمی عنوان کرد: با توجه به اینکه دستور مقام معظم رهبری در راستای اجرای رزمایش کمک مومنانه نقش موثری در کاهش درد آسیب‌دیدگان از کرونا داشته در نتیجه این اقدام مهم به هیچ عنوان نباید قطع شود.

اکرمی با اشاره به ظرفیت تشکل های مردمی اضافه کرد: نقش این گروه ها در کمک به کاهش آسیب‌ها، نقش موثری است و می‌طلبد که این تشکل ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی گام‌های بلندی در جهت حمایت از فقرا بردارند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: فقر پدیده ای اقتصادی است و به طور طبیعی در این حوزه آثار ویرانگری بر جای می ماند.

وی افزود: این پدیده چنانچه به موقع شناسایی و نابود نشود، چون غده ای سرطانی گسترش یافته، جامعه را فرا می گیرد و به مرگ اجتماع می انجامد. به تعبیر جامعه شناسان، فقر فقر می زاید و به طور معمول فرزندان فقرا در محرومیت باقی می مانند.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: مورد استفاده قرار نگرفتن امکانات اقتصادی، فقدان سرمایه لازم برای سرمایه گذاری، کمبود تقاضا برای نیروی کار، پایین بودن مزدها و رشد منفی، از دیگر آثار اقتصادی فقر است.

فرماندار اراک نیز در این نشست گفت: افزایش تجمل گرایی یکی از دلایل ایجاد فقر و آفتی در جامعه است، با پخش تبلیغات تجمل گرایی از سوی رسانه ها، برخی مردم خود را فقیرتر می‌بینند، در نتیجه رسانه‌ها، رفتار مدیریتی و حوزه نخبگان و فرهیختگان باید از تجمل گرایی مبرا باشد.

حسین بختیاری بیان کرد: هر استان در کشور دارای اقلیم و فرهنگ متفاوت است و اتخاذ تصمیمات کشوری و پیچیدن نسخه واحد برای همه مناطق قابل اجرا نیست. نیاز است مسئولان کشوری، اختیارات مدیران استانی را افزایش دهند.  

کشف ۳۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های میناب
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: کمک به فقرزدایی نیازمند مدیران دلسوز است، مدیریت کارا، وابسته به گزینش افراد توانمند بدون توجه به رانت سیاسی است و در این صورت شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

 عضو هیات اندیشه‌ورز استان مرکزی نیز در این نشست گفت: فقر  مضمون چندلایه و پیچیده ای دارد که لایه های آن با یکدیگر در ارتباط بوده و عناصر تشکیل دهنده آن با هم و بر هم اثر گذار خواهند بود.

خیرالله طاعتی افزود: فقر یا ثروت ویژه گروه خاصی نیست و آن چیزی که اهمیت دارد داشتن آگاهی، سلامت و خوشبختی جمعی در یک جامعه است، کشوری توسعه یافته است که تک تک افراد آن در همه زمینه‌ها توسعه یافته باشند.

وی ۷۵ درصد علت فقر را محصول تصمیم مدیران و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی جامعه دانست و گفت: ۲۵ درصد علت فقر وابسته به عملکرد افراد است. این پدیده یک شبه رخ نداده و جبران خسارت های آن نیز نیازمند زمان طولانی است.

عضو هیات اندیشه ورز استان مرکزی ادامه داد: ناهمگونی جمعیت بومی و مهاجر و بافت کارگری و کشاورزی از علل مهم افزایش فقر در استان مرکزی و شهر اراک است.

طاعتی اظهار کرد: در دهه‌های گذشته فقر مدیریتی و گسترش حاشیه نشینی  و استقرار دفاتر مرکزی صنایع در خارج از استان آسیب‌های زیادی به اراک وارد کرده است، همچنین وضعیت نابسامان بهداشت و تغذیه، نقص نظام آموزشی، فاصله طبقاتی و حاشیه‌نشینی، بیکاری و… از دیگر عوامل مهم در گسترش فقر در شهر اراک محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه ما دچار تقدیرگرایی است و افراد هرآنچه به آنها وارد می شود بدون کم و کاست می‌پذیرند.هیچ کشوری در اتاق های دربسته و مبله به توسعه نرسیده مگر اینکه مدیران در میدان های زندگی اجتماعی وارد شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا