نشست روسای قوای سه گانه عراق پیرامون تحولات این کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، برهم صالح، رئیس جمهور، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در کاخ «السلام» بغداد نشستی را برگزار کردند و در این نشست سه‌جانبه آخرین وضعیت بهداشتی عراق در سایه شیوع ویروس کرونا و تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور مورد بررسی قرار گرفت.

این سه مسئول عراقی در جریان این نشست بر اهمیت تداوم تلاش‌های مراکز بهداشتی و درمانی جهت فراهم کردن ملزومات و تجهیزات درمانی و آزمایش‌ها و توسعه امکانات موجود در بیمارستان‌ها و مکان‌های اختصاص‌یافته برای قرنطینه در راستای ارائه خدمات‌ درمانی بهتر به شهروندان عراقی تاکید کردند.

آنها ضمن تقدیر و تشکر از فداکاری‌های انسانی و ملی کادر پزشکی، پرستاران و تمام فعالان در زمینه ارائه خدمات درمانی و پیشگیری، بر اهمیت تلاش و همکاری مسئولانه از سوی شهروندان و خانواده‌های عراقی از طریق پایبندی کامل به دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیرانه تاکید کردند.

برهم صالح، الکاظمی و الحلبوسی در این نشست در خصوص راهکارهای مختلف برای پشت سر گذاشتن پیامدهای وضعیت مالی کنونی بر زندگی شهروندان و به ویژه اقشار اجتماعی کم‌ درآمد و کمک به خدمات‌رسانی در زمینه بهداشت به صورت اساسی و تداوم جریان زندگی و فعالیت بازار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آنها از اقدامات دولت برای تنوع‌ در منابع درآمدهای ملی و تلاش برای پایان دادن به رانت خواری در نظام اقتصادی و مالی، کنترل بر گذرگاه‌های مرزی، بنادر و تحت کنترل قرار دادن اقدامات و فعالیت‌ها در آن، ریشه‌کن‌ کردن فساد و مفسدین در این گذرگاه‌ها برای حفظ اموال عمومی و اقتصاد ملی و نیز حفاظت از حاکمیت ملی و قدرت قانون قدردانی کردند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه فردا در خارج آغاز می‌شود
هم اکنون بخوانید

در زمینه امنیتی نیز در این نشست، توجه ویژه به اقدامات امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کنونی به خاطر تداوم جنگ علیه تروریسم و نابودی کامل گروهک‌های مخفی و فعال آن بررسی شد.

نخست وزیر عراق در این نشست در خصوص اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آتی سفر خود به ایران و عربستان توضیح داد و بر اهمیت روابط عراق با این دو کشور همسایه و تمایل به ارتقای این روابط و تقویت راهکارهای همکاری سازنده در زمینه‌های مختلف در راستای تحقق منافع ملت‌های منطقه و ایجاد فضای منطقه‌ای مبتنی بر حسن تفاهم، رعایت حاکمیت ملی و تحکیم تفاهم به منظور تقویت امنیت، صلح و پیشرفت منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق در جریان این نشست تاکید کردند که همکاری این کشور با کشورهای برادر و همسایه به بازسازی و بهبود اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

این سه مقام عراقی بر لزوم تلاش و همکاری جدی برای فراهم‌ کردن شرایط برگزاری انتخابات زودهنگام، تعیین زمان برگزاری آن در سایه تعهدات و پایبندی به مسئولیت‌ها در قبال مردم و خواسته‌های آنها و تسریع در اصلاحات قانون لازم برای برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف برای تحقق اراده دموکراتیک مردمی تاکید کردند.

آنها همچنین به بررسی اقدامات قانون‌گذاری و نظارتی، پرداختند و بر حمایت تمام قد خود از تلاش‌های کمیته تحقیقات در بخش برق و بازخواست اشخاصی که کوتاهی کرده‌اند، تاکید کردند. 

برهم صالح، الکاظمی و الحلبوسی در جریان این نشست بر طرح ملی جهت حمایت از دولت مقتدر دارای حاکمیت که قادر به حفاظت از حقوق شهروندان، امنیت وطن و حاکمیت آن باشد، تاکید کردند.

گفت‌وگوی تلفنی وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد ارتش پاکستان
هم اکنون بخوانید

 در این نشست همچنین به بررسی اقدامات مختلف در تمامی زمینه‌ها جهت تقویت نقش دولت و تحکیم حاکمیت عراق پرداخته شد.

سه مقام عراقی در این نشست بر ضرورت تداوم همکاری‌ها و اقداماتی که می‌تواند شراکت و همکاری ملی را تقویت و توازن ملی را بر اساس قانون اساسی محقق کند، تاکید کردند.

آنها در این نشست، همچنین در خصوص روابط میان دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان گفت‌وگو کردند.

در این نشست بر لزوم اتخاذ اقدامات عملی در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های حل و فصل نشده، تاکید شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا