قیمت دلار پایین خواهد آمد/ دولت باید مشوقی برای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار ارزی که در دست مردم مانده داشته باشد


قیمت دلار پایین خواهد آمد/ دولت باید مشوقی برای سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلار ارزی که در دست مردم مانده داشته باشد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار در دست مردم است که می‌توانیم با ایجاد مشوق‌های آنان را راضی به سرمایه گذاری کنیم.

سید غنی نظری خانقاه در گفت‌گو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، درباره بالا رفتن قیمت ارز و اثرات وتبعات اجتماعی و اقتصادی آن، بیان کرد: امروز بازار ارز ما مانند شهریور سال ۹۷  یک شرایط غیر عادی و غیرمعمولی پیدا کرده است که علل و عوامل مختلفی پشت آن قرار دارد. 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بالا رفتن ارز علت و معمول‌های مختلفی دارد، بیان کرد: شرایط کشور باعث شده ارزی که باید از طریق صادرات وارد کشور شود، به کشور نرسد و پشت مرزها بماند؛ به طور مثال ما امروز در کره جنوبی حدود ۷ میلیارد دلار ارز داریم که هنوز برنگشته است. 

وی ادامه داد: بخش دیگر از این نوسانات به دلیل ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی است که باید داده می‌شد اما به سیستم بانکی و بازار تزریق نشده است، البته در کنار این عوامل ولع افراد را برای خریدن اضافه کنید، عده‌ای هستند که ارز خریداری می‌کنند تا زمانی که بالا رفت بفروشند. 

نماینده خلخال و کوثر افزود: حال این سوال مطرح است که چه باید صورت گیرد، در جلسه کمیسیون مطرح شد ساز و کارهایی صورت گیرد تا این ارزهایی که حاصل از صادرات هستند اما به کشور بازنگشته با مذاکرات مقام‌ها قسمتی از آن‌ها بازگردد. 

وی ادامه داد: امروز حدود ۲۰ میلیارد دلار در دست مردم است که می‌توانیم با ایجاد مشوق‌هایی آنان را راضی به سرمایه‌گذاری کنیم، زیرا نمی‌شود گفت شما که ارز دارید آن را به قیمتی که خریدید به ما بفروشید؛ باید دولت یک مشوقی داشته باشد تا من نوعی که ارز دارم آن را بیاورم و تحویل دهم. 

هلال ماه شوال رؤیت نشد/ دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۳۰ رمضان المبارک است
هم اکنون بخوانید

نظری خانقاه بیان کرد: می‌توانیم معاملات‌مان را از طریق سوئیفت کشورهایی که از آمریکا جدا شده‌اند و با ما ارتباط دارند انجام دهیم و در صادراتی که انجام می‌دهیم، ارزهای سریع‌‌الوصول دریافت کنیم.

وی تاکید کرد: بالا رفتن اینچنینی قیمت ارز یک بحران مقطعی است، مطمئن باشید که فروکش می‌کند و قیمت ارز پائین می‌آید، چرا که معتقدم اگر مردم همکاری کنند، مشکل حل خواهد شد. 

این عضو کمیسیون اقتصادی درباره این‌که امروز جامعه مطرح می‌کند که شاید دلار بیست هزار تومانی باقی بماند و قیمتش پایین نیاید، گفت: اینطور نیست زمانی هم قیمت ارز تا ۱۹ هزار تومان رفت اما پایین آمد.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات اقتصادی آن بیان کرد: بیماری کرونا در کشور شایع شد و ما هیچ صادراتی نداشتیم و مرزها بسته شدند. ما همسایگان بسیاری داریم اما برای بازار صادرات‌مان بر روی این‌ها کار نکردیم، اگر ما بتوانیم بیست درصد اقلامی که آن‌ها نیاز دارند را صادر کنیم می‌توانیم ارز بسیاری را وارد کشور کنیم اما از این کار غافل هستیم.

وی ادامه داد: بارزگانی ما امروز با یکی از کشورهای مهم ۶ ماه است که تعطیل شده است ، قطعا با این رایزنی‌ها ما نمی‌توانیم بازار بزرگی مانند عراق را جذب کنیم.

نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه اخیر شورای عالی اقتصادی که به تائید مقام معظم رهبری هم رسید مبنی بر این که افراد هرچقدر که بخواهند می‌توانند ارز به صورت اسکانس وارد کشور کنند، گفت: واردات طلا و ارز به کشور راهکار خوبی است امروز کمبود ارز باعث بالا رفتن قیمت ارز شده زیرا هر چقدر ما فروانی داشته باشیم قیمت کاهش پیدا می‌کند. 

هدف سعودی‌ها از ارسال سیگنال‌های مثبت اخیر چیست؟
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: قانون عرضه و تقاضا یک قانون قدیمی است که می‌گوید هرچه عرضه بیشتر باشد، قیمت هم به طبع کمتر خواهد بود قطعا پشت این تائید رهبری یک راهبرد وجود دارد که ایشان اجازه داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − چهار =

دکمه بازگشت به بالا