داوود گنجه‌ای: موسیقی همیشه مرا سرحال نگه داشته است

پایگاه خبری ایسنا به بهانه تولد این هنرمند با او تماس گرفت تا ضمن تبریک این روز به او، درباره میزان رضایتش از گذراندن هفت دهه زندگی و اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی که برای آینده در پیش گرفته بپرسد.

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: از زندگی خود خیلی راضی هستم و هر کاری که خواسته‌ام انجام دهم، انجام داده‌ام. خیلی خوشحالم و از ابتدا برای تجارت به دنبال موسیقی نرفته‌ام. بلکه موسیقی رابطی بین من و عشقی که در وجود خود داشتم، بود. موسیقی همیشه مرا سر حال نگه داشته است. هیچ چیزی نبوده که می‌خواسته‌ام و موفق به انجام آن نشده‌ باشم و هر کاری را هم که بخواهم انجام می‌دهم.

گنجه‌ای ادامه داد: در زندگی صراط مستقیم را پیش گرفتم و یک زندگی درویش‌مسلکانه داشتم. می‌گویند که انسان هر چه حریص‌تر باشد و بیشتر به دنبال مادیات برود، بیشتر از آن دور خواهد شد؛ برای همین است که اگر انسان در زندگی هدف مشخصی داشته باشد، برای آن زحمت بکشد و زیاده‌خواه نباشد همیشه آرامش خواهد داشت. آدم‌های موفق افرادی هستند که آرامش و تعادل داشته باشند و اگر فرد میلیارد باشد لزوما موفق نیست.

او همچنین درباره برخی از فعالیت‌های خود گفت: از ابتدای زندگی‌ام در دو رشته علوم نظری و موسیقی درس می‌خواندم. سال‌ها مسئول دبیرستان و فرهنگی بودم، و نیز از بچگی تا اکنون فعالیت هنری داشته‌ام. زمانی به مدیریت خیلی علاقه‌مند بودم. از سال ۵۷ به بعد در مراکز علمی و دانشگاه‌ها فعال بودم و البته هم هنوز کارهای مدیریتی که بیشتر جنبه معنوی دارد و برای اعتلای هنر موسیقی است، انجام می‌دهم. حتی یکی از بنیانگذاران موزه موسیقی و خانه موسیقی هستم و همه این فعالیت‌ها را به دلیل علاقه خود به هنر موسیقی انجام داده‌ام.

سینماهای فرانسه همچنان تعطیل می‌مانند
هم اکنون بخوانید

«در قرنطینه چه کردید؟» پاسخ داد: قرنطینه برای من با غیر قرنطینه یکی است؛ چون بازنشسته هستم و یک زندگی آرام دارم و بدون دلیل در اجتماع نمی‌روم. ولی در این مدت  مانند دیگران سعی می‌کردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنم تا اگر هم ناقل باشم، دیگران را بیمار نکنم.

او ادامه داد: در این مدت کارهای تحقیقی خود را که از ابتدای جوانی انجام داده‌ام، ادامه دادم. البته خانواده‌ای دارم که همه هنرمند هستیم؛ به همین دلیل در این مدت روند هنری و تمریناتی که از قبل داشتیم را ادامه دادیم. هنر در هر شرایطی بخشی اصلی از زندگی من است. من هنر را دنیایی از معرفت می‌بینم. هنر یک باغ بسیار رنگین و قشنگ که هیچ گاه درختان در آن خشک نیستند و هر شکل از آن برای من دنیایی از عظمت است.

داوود گنجه‌ای ۲۴ خرداد سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او نوازنده ایرانی کمانچه و ویولن است. این هنرمند هم‌اکنون یکی از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران است. داوود گنجه‌ای، ردیف کمانچه را نزد عبدالله جهان‌پناه و نواختن ویلن را نزد ولفگانگ والیش، استاد اتریشی، فرا گرفت.

او پس از اتمام تحصیلات متوسطه، به تحصیل در رشته موسیقی در دانشگاه تهران پرداخت و در این دوران از محضر اساتیدی چون نورعلی برومند و داریوش صفوت بهره برد. وی پس از دریافت مدرک لیسانس موسیقی، به مرکز حفظ و اشاعه موسیقی رفت و ضمن تحقیق و پژوهش در این مرکز، از محضر استادان بزرگ موسیقی ایران مانند سعید هرمزی، یوسف فروتن و محمود کریمی استفاده کرد. گنجه‌ای در مقطعی نواختن کمانچه را نزد علی‌اصغر بهاری ادامه داد و البته شاگردان بسیاری را در عرصه موسیقی کشور تربیت کرده است.

امام حسن(ع) با پذیرش صلح بدعهدی دشمن را به مسلمین نشان داد
هم اکنون بخوانید

نتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =

دکمه بازگشت به بالا