تلاش شهرداری تهران برای کاهش اسامی تکراری در معابر شهری

مرادخانی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح علت تغییر نام خیابان “تختی” در محدوده شمیران گفت: بحثی که در شورای شهر مطرح شد و آقای حق شناس زحمت آن را کشیده بود، این بود که برخی اسامی در تهران از فراوانی تکرار زیادی برخوردار است مثلا در مورد مرحوم جهان پهلوان تختی که مورد احترام آحاد ملت ایران هستند و افتخار همه ما محسوب می شود شاهد ۲۶ نام تختی در گذرهای مختلف تهران هستیم.

وی افزود: شورای شهر تصمیم گرفته است از هر یک از نام‌های بزرگان تنها در یک گذر استفاده شود؛ به شکلی که اگر وارد نقشه‌ای می‌شویم و نام فردی را وارد می کنیم از نام وی یک گذر و یک خیابان وجود داشته باشد. اگر بخواهیم یک گذر به نام “جهان پهلوان تختی” بگذاریم قطعا هم جایی که محله ایشان بوده و در محله محدوده “خانی آباد” در آن جا رشد پیدا کرده‌اند و سردیس ایشان در انتهای خیابان با شکوه و فاخر نصب شده را انتخاب می‌کنیم.

مشاور هنری شهردار تهران ادامه داد: حتی اسم‌هایی همچون “شهید مطهری” و “شهید شریعتی” که تکرار آنها زیاد بوده است، تغییر نام پیدا کرده است. ممکن است برخی بگویند که اسم قهرمانان ملی را حذف می کنند در صورتی که این گونه نیست و تنها اسامی پر تکرار از شهر تهران حذف می‌شود. ما پهلوانان مختلفی در عرصه‌های مختلف داریم. در موسیقی ، تئاتر، سینما، ادبیات و هنر بزرگان زیادی داریم که برای هر یک از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم. برخی نام‌ها تغییر پیدا کرده و به نام شاعران و بزرگان این شهر جایگزین شده است تا از این تکرار بیرون بیاییم.

آماده‌باش امدادگران در برف و باران ۷ استان/ توصیه‌های هلال‌احمر برای پیشگیری از تصادفات در شرایط جوی پیش‌رو
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد: پیشنهاد دادیم که موزه موسیقی که در اطراف آن اسامی “نیلوفر” و … وجود دارد همگی به نام‌های مختلفی برای اهل هنر تغییر پیدا کند، اما این تغییر نام چون به نام “جهان پهلوان تختی “بود کمی حساسیت ایجاد کرد اما همه باید توجه داشته باشند این به معنای حذف نام ” تختی” نیست و تنها به عنوان جلوگیری از تکرار نام در گذرگاه‌ها صورت گرفته است بنابراین شهروندان دغدغه حذف اسمی را نداشته باشند و فقط جلوی تکرارها را می گیریم و نام بلند تختی در تهران بوده است و به ویژه در خانی آباد که خیابانی به نام ایشان باقی خواهد ماند.

مرادخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه امیدواریم یک روز شهر تهران طوری مزین به نام‌های مختلف شود که هم هویت شهر تهران و هم افتخار افراد بزرگی که در این شهر زندگی کرده‌اند، جاودان شود تا در آینده هم هویت بخش شهری به نام تهران باشند و این اسامی شهر ما را ستاره باران کنند. تختی نیز یکی از این نام‌هاست که همیشه باقی خواهد ماند.

مشاوره هنری شهردار تهران افزود: از بزرگانی همچون “جلیل شهناز “، “همایون خرم”  و “استاد شجریان” و کسانی که در زمینه‌های مختلف نقش‌های موثر داشته اند و در موسیقی کشور تاثیرگذار بوده‌اند و بخشی از هویت ملی و هویت تهران هستند نیز نامگذاری‌هایی در شهر تهران داشته باشیم همچنین در حوزه شعرا در کنار تالار وحدت استاد شهریار را داریم و پیشنهاد شد پارک مقابل تالار وحدت به نام چکناواریان به عنوان یکی از مشاهیر موسیقی ایران نامگذاری شود.

شناسایی ۱۹۲ بیمار جدید کرونا در کشور
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: علما، شهدا ، پهلوانان و تاریخ‌سازان  و بزرگان ما و تمام کسانی که در ساخت این کشور و شهر توانسته‌اند اثربخش باشند جا دارد که نام آن‌ها باقی بماند و مردم ما هر از گاهی از خود سوال کنند اسمی که در این گذر مشاهده می‌کنند، چه کسی بوده است و چه کرده است و در مراحل بعدی می تواند در قالب کتابی تاریخچه نام‌های موجود در شهر چاپ شود و از هر یک از این بزرگان تاریخچه‌ای آورده شود تا شهروندان با گذشته خود ارتباط منطقی و درستی برقرار کنند. این موارد از ضرورت‌هایی است که باید آن را پیگیری کنیم.

مرادخانی تاکید کرد: شهروندان ما نگران این نباشند که کسی بخواهد از خاطره و حافظه جمعی مردم ما خارج شود. قطعا این گونه نیست. همه بزرگان حضور دارند اما تکرار موارد زیاد در نامگذاری‌ها را می‌خواهیم کم کنیم که در این مسیر ممکن است برخی موارد جایگزین شود که تغییر نام خیابان تختی در محدوده شمیران نیز از همین موارد است. هر یک از بزرگان در جایگاه با تناسب صحیح و درستی نامشان در گذرهای تهران خواهد ماند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

دکمه بازگشت به بالا