استقبال آمریکا، اتحادیه عرب و پارلمان عربی از ابتکار عمل مصر برای حل بحران لیبی

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، یکی از مسئولان وزارت خارجه آمریکا از تلاش‌های مصر و دیگر کشورها برای بازگرداندن طرف‌های لیبیایی به مذاکرات سیاسی استقبال کرد و از تمام طرف‌های شرکت کننده خواست حسن نیت خود را برای توقف جنگ و بازگشت به مذاکرات سیاسی نشان دهند.

سفارت آمریکا در لیبی نیز در توییتی از ابتکار عمل مصر برای آتش‌بس در لیبی استقبال کرد.

همچنین اتحادیه عرب در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از تلاش‌ها برای توقف خونریزی در لیبی و تثبیت آتش‌بس حمایت می‌کنیم و خواهان تکمیل مذاکرات کمیته نظامی مشترک و ازسرگیری مذاکرات سیاسی هستیم.

این اتحادیه بر موضع خود درباره لزوم رسیدن به حل و فصل ملی برای بحران لیبی به دور ازهرگونه مداخله نظامی خارجی و با تکیه بر حفظ تمامیت ارضی لیبی تأکید کرد.

همچنین مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی تأکید کرد ابتکار عمل مصر نقشه راهی برای حل سیاسی بحران لیبی و با هدف پایان درگیری میان لیبیایی‌ها و خروج تمام مزدوران خارجی از این کشور است.

وی از تمام طرف‌های لیبیایی خواست این ابتکارعمل را بپذیرند و منافع کشور را بر منافع شخصی ترجیح دهند.

السلمی تلاش‌های خالصانه مصر برای پایان نزاع مسلحانه در لیبی را ستود.

ابتکار عمل مصر برای حل بحران لیبی در دیدار عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر با عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی و خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش “ملی” لیبی در قاهره مطرح شد.

به گفته منابع بندهای توافق میان سیسی و حفتر و عقیله صالح به این صورت است:

-تأکید بر وحدت و تمامیت ارضی لیبی و استقلال آن و احترام به تمام تلاش‌ها و طرح‌های بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت و پایبندی تمام طرف‌ها به آتش‌بس از هشتم ژوئن.

دیدار وزیر خارجه امارات با رئیس رژیم صهیونیستی
هم اکنون بخوانید

-تکیه بر نتایج نشست برلین که بر حل سیاسی فراگیر بحران در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی و احترام به حقوق بشر تأکید دارد.

-تکمیل روند فعالیت کمیته نظامی ۵+۵ ژنو با نظارت سازمان ملل. سازمان ملل و جامعه جهانی باید تمام طرف‌های خارجی را به خارج کردن نیروهایشان از لیبی و انحلال شبه‌نظامیان و تحویل سلاح‌هایشان ملزم کند تا نیروهای مسلح بتوانند با همکاری دستگاه‌های امنیتی به مسئولیت‌های خود عمل کنند.

-تلاش برای ازسرگیری فعالیت نهادهای ملی و مشخص کردن مکانیزم ملی برای احیای روند سیاسی با نظارت سازمان ملل.

-کنترل مجدد دولت بر تمام نهادهای امنیتی و حمایت از نهاد نظامی. ارتش ملی باید به مسئولیت خود در مبارزه با تروریسم عمل کرده و نقش خود را با همکاری دستگاه‌های امنیتی انجام دهد.

-هر کدام از اقلیم‌های سه‌گانه در لیبی باید انتخاباتی را برگزار و اعضایش را در پارلمان و دولت در کنار رهبران قبایل و چهره‌های سرشناس انتخاب کرده و زنان و جوانان و نخبه‌های سیاسی نیز در آن حضور داشته باشند. کمیته‌های سه‌جانبه با نظارت سازمان ملل تشکیل جلسه داده و هر اقلیم نماینده‌ای را برای خود یا با توافق یا از طریق انتخابات ظرف مدت سه ماه تعیین می کند.

-هر اقلیم نماینده خود را در شورای ریاستی و معاونت نخست‌وزیر از افراد با لیاقت و شایسته با هدف تشکیل شورای ریاستی متشکل از یک رئیس و دو معاون انتخاب می‌کند. شورای ریاستی نخست‌وزیر را تعیین می‌کند تا او و معاونانش دولت را تشکیل دهند و آن را به شورای ریاستی اعلام کنند.

-شورای ریاستی تصمیمات خود را با اکثریت اتخاذ خواهد کرد. تصمیمات مربوط به نیروهای مسلح با حضور فرمانده کل و در صورت اجماع اتخاذ می‌شود.

کاهش بودجه تسلیحاتی آلمان در بحبوحه تورم
هم اکنون بخوانید

-هر اقلیم برحسب تعداد ساکنان بعد از توافق با اعضای جدید شورای ریاستی و تعیین نخست‌وزیر به تعدادی از پست‌های وزارتی دست می‌یابد. اقلیم طرابلس به ۹ وزارتخانه، اقلیم برقه به هفت وزارتخانه و اقلیم فزان به پنج وزارتخانه دست می‌یابد.

-سازمان ملل بر انتخابات برای تضمین شفافیت در روند انتخاب نامزدهای شورای ریاستی نظارت خواهد داشت.

-جامعه جهانی باید مزدوران خارجی را از تمام خاک لیبی اخراج کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 7 =

دکمه بازگشت به بالا