تولید نسل جدید پوشش‌های هوشمند فناناپذیر/انقلابی نوین در زمینه محافظت از سطوح فلزی

آرزو عصاریان، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا، خوردگی سطوح فلزی و محافظت در برابر خوردگی را یکی از بزرگترین چالش‌های صنایع در جهان دانست و گفت: سازه‌های فلزی، ماشین‌آلات، خطوط لوله، مخازن و تجهیزات مشابه همه در معرض خطر اثرات خوردگی هستند؛ از این رو پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و توسعه آنها به منظور محافظت از سطوح فلزی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: از فلزات و سازه‌های فلزی با روش‌های متعدد همچون استفاده از مهارکننده‌های خوردگی، محافظت کاتدی و پوشش‌های محافظ می‌توان در برابر خوردگی محافظت کرد. اما آنچه حائز اهمیت است، طول عمر مفید این روش‌ها و به خصوص پوشش‌های محافظ است.

عصاریان اضافه کرد: امروزه پوشش‌های محافظ موجود در بازار جهانی از یک سیستم اعمال چند لایه پوشش‌های متفاوت تشکیل شده‌اند؛ ولی متاسفانه در حین اعمال این پوشش‌ها همواره مقادیر بسیار زیادی از مواد شیمیایی فرار در محیط پخش می‌شود و انتشار این مواد به همراه ضایعاتی که از این سیستم‌ها به جا می‌ماند، به راحتی محیط زیست و سلامت اکوسیستم طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مجری طرح از تولید نسل جدید پوشش‌های هوشمند و فناناپذیر با عنوان Eternal  خبر داد و خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح، نوآوری و ساخت پوشش‌هایی است که طول عمر طولانی‌تر نسبت به پوشش‌های فعلی دارند و یک لایه نازک این پوشش بتواند به صورت مستقیم و بدون اعمال هیچ گونه آستری بر روی سطوح فلزی اعمال شود.

به گفته این محقق این در حالی است که به طور مثال در صنایع دریایی تعداد لایه‌هایی از فیلم پوشش که لازم است تا از یک سطح فلزی در برابر خوردگی محافظت کافی شود،  شامل حداقل سه لایه پوشش متفاوت است.

رشد ۲۵ درصدی مصرف سوخت کشور در ایام اربعین
هم اکنون بخوانید

عصاریان یکی از مشکلات بزرگ در سیستم پوشش‌های ضدخوردگی فعلی را لزوم اعمال لایه‌های متعدد پوشش‌ها به منظور ارتقای هر چه بیشتر چسبندگی و نهایتا ایجاد مقاومت در برابر کلیه عوامل خورنده ذکر کرد و یادآور شد: روش‌های پوشش‌دهی فعلی علاوه بر آنکه ماندگاری محدودی بر روی سطح دارند، از معایب دیگری شامل نیاز به مصرف مواد شیمیایی در مقیاس بالا، اتلاف انرژی و صرف نیروی کاری بیشتر، نیاز به زمان بیشتر در حین اعمال لایه‌ها و نهایتا صرف هزینه بسیار بالا برخوردارند.

وی اضافه کرد: ولی پوشش Eternal  تولید شده نسل جدیدی از پوشش‌های هوشمند هستند که با تولید این نانو پوشش هوشمند انقلابی در زمینه محافظت از سطوح فلزی ایجاد شده است. هدف اصلی از این نوآوری کاهش میزان مصرف مواد شیمیایی و در عین حال بالا بردن طول عمر ماندگاری این پوشش‌ها بوده است.

مجری طرح با اشاره به جزئیات پوشش‌های تولید شده، خاطر نشان کرد: این پوشش خاص از واکنش بین Polyaspartic Ester (پلی آسپارتیک استر) و یک Aliphatic Polyisocyanate  (آلیفاتیک پلی ایزوسیانات) به عنوان یک Crosslinker (اتصال‌دهنده) به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه در این طرح این پوشش با ذرات نانو سیلیسیوم آمین دار (۱۰-۲۰ نانومتری) بهبود داده شد، اضافه کرد: این روش موجب شد مقاومت بسیار بالای این پوشش در مقابل نفوذ آب شور و محیط‌های خورنده در مقایسه با پوشش‌های فعلی به میزان چشمگیری بالاتر برود؛ به طوری که می‌توان از آن به عنوان “نسل جدید پوشش‌های فنا ناپذیر” نام برد.

عصاریان ادامه داد: نتایج آزمایشگاهی ثابت کرد که مقاومت این پوشش در برابر نفوذپذیری آب شور ۳.۵ درصد پس از گذشت ۱۰ هزار و ۷۰۴ ساعت (بیشتر از ۱۰ به توان ۹ اُهم سانتی‌متر مربع) بالاتر از مقاومت پوشش در هنگام شروع تست است. این نتایج ثابت می‌کند که این پوشش قابلیت بهبود ساختار خود را دارد و نرخ Aging کاملا کنترل شده است.

بزرگترین فروشنده لوازم تابلو سازی در ایران
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، نتایج این طرح در مجله علمی Acta Chimica Slovenica به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر آرزو عصاریان مبتکر این پوشش، تحقیقات خود را در واحد تخصصی و تحقیقاتی Eninco Engineeing B.V. مستقر در کشور هلند به ثمر رسانده است. هدف اصلی وی انتقال تکنولوژی جدید ساخت پوشش‌های صنعتی، تولید پوشش‌هایی متفاوت در کیفیت با آنچه در بازار موجود است و ایجاد نسل جدیدی از پوشش‌ها با عملکرد و کارایی بالا است. وی امیدوار است تا با استفاده از این تکنولوژی جدید میزان قابل توجهی از صدمات وارده به محیط زیست که ناشی از مصرف مواد شیمیایی آلاینده است، کاسته شود.

این نوآوری می‌تواند در جهت کاهش هزینه‌های ناشی از خوردگی و افزایش محافظت از سطوح فلزی درصنایع حفاری، کشتی‌سازی، سکوسازی، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، خطوط انتقال لوله و کلیه صنایع سنگین به کار برده شود.

عصاریان در حال حاضر صاحب کمپانی Eninco Engineering B.V. است که در سال ۲۰۱۸ با اتکا به بیش از ۲۵ سال تجربه علمی و صنعتی کادری متخصص، در کشور هلند تاسیس شده است. فعالیت‌های این شرکت در سه بخش “تحقیق و توسعه”، “تولید و نوآوری” و “کنترل و بازرسی کیفیت” است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا