ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا به صورت منطقه‌ای و صنفی انجام می‌شود


ارزیابی رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا به صورت منطقه‌ای و صنفی انجام می‌شود

رییس کمیته اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا گفت:‌ به مرحله مهار این بیماری نزدیک شده‌ایم اما همچنان ارزیابی رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا به صورت منطقه ای و صنفی انجام می‌شود.

به گزرش اعتماد نو به نقل از ایلنا، «حسین ذوالفقاری» معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور،‌ امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۹۹ در نوزدهمین نشست کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که با حضور معاونان دادستان کل کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسئولانی از دیگر نهادهای عضو این کمیته برگزار شد، با قدردانی از مردم به دلیل رعایت اصول بهداشتی در این زمینه اعلام کرد: ارزیابی وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا از این پس به صورت استانی و صنفی در سطح کشور انجام خواهد شد.

وی افزود:‌  به دلیل رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم و مسئولان، خوشبختانه به مرحله مهار این بیماری نزدیک شده‌ایم و گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که مردم ایران در سراسر کشور در مراسم معنوی شب های قدر نیز پروتکل های اعلامی از سوی وزارت بهداشت را به نحو دقیق و موثری رعایت کرده اند.

ذوالفقاری با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته برای اجرای تصمیمات حوزه کرونا در سطح ملی تصریح‌ کرد: تعامل و ارتباط خوبی میان استانداران با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا وجود دارد و امیدواریم با این تعامل و تداوم همکاری مردم، این بیماری مهلک در کشور ریشه کن شود.

وی یادآور شد: از آنجا که هنوز واکسن و داروی درمان قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده است، مردم باید پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از انجام سفرهای غیرضروری درون شهری و برون شهری خودداری کنند تا بتوانیم بیماری کرونا را مدیریت کنیم.

رییس کمیته اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر اینکه در مقابله با بیماری کرونا باید به برقراری تعادل میان سه اصل «سلامت»، «معیشت» و «حوزه فرهنگی، مذهبی و اجتماعی» توجه کنیم،  اظهارداشت: اکنون که از مرحله اوج بیماری کرونا عبور کرده ایم، باید در همه تصمیم گیری ها به گونه ای عمل کنیم که هر سه مولفه یادشده در زندگی مردم حفظ شود.

فرمانده کل سپاه: تا آخر ایستاده ایم
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: با هدف افزایش نقش نظارتی مردم و مسئولان بر روند کنترل بیماری کرونا، در نظر داریم از این پس ارزیابی رعایت پروتکل های بهداشتی را به صورت استانی و صنفی در سطح کشور انجام دهیم تا هم انگیزه استان ها در مبارزه با این بیماری بیشتر شود و هم احساس مسئولیت بیشتری در این زمینه در میان اصناف شکل بگیرد.

ذوالفقاری افزود: نتایج این ارزیابی ها به صورت مستمر به مردم اطلاع رسانی خواهد شد تا اگر ضعف و تزلزلی در رعایت پروتکل ها از سوی برخی اصناف یا شهرها رخ داده باشد، همگان از آن مطلع شوند.

در این نشست همچنین «ایرج حریرچی» معاون کل وزیر بهداشت با ارایه گزارشی از روند کنترل بیماری کرونا در سطح کشور گفت: با تلاش های همه دستگاهها و همراهی مردم به سوی مرحله مهار این بیماری در حرکت هستیم. 

وی افزود: میزان شناسایی افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به دلیل افزایش سطح غربالگری همچنان بالا است اما میزان بستری و مرگ و میر بیماران نسبت به اسفند و فروردین ماه گذشته حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه این پیشرفتها به معنای از بین رفتن بیماری نیست، هشدار داد: هر گونه بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند منجر به شیوع دوباره این بیماری و بازگشت اوج جدید آن در ماههای آینده شود.

«علیرضا رئیسی» معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در این نشست بر لزوم رعایت اصول بهداشت فردی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد میانگین رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم نسبت به قبل افزایش یافته و به حدود ۸۵ درصد در کل کشور رسیده است.

دادگاه عامل اصلی حمله مرگبار به رژه هفته دفاع مقدس در اهواز فردا برگزار می شود
هم اکنون بخوانید

وی افزود: با این حال، هر جا به فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی بی توجهی شده، شیوع کرونا بار دیگر شدت گرفته است.

معاون وزیر بهداشت در این زمینه به وضعیت قرمز بیماری در استان خوزستان اشاره کرد و از پلمب فعالیت بیش از ۵۶۰ واحد و مرکز تجاری و خدماتی در این استان در روزهای اخیر به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی خبر داد.

رییسی با بیان اینکه فرمول مهار اپیدمی از جمله کرونا در همه دنیا مشخص است، تصریح کرد: این استاندارد به ما می گوید که موثرترین راه برای کنترل بیماری تا زمان کشف واکسن، رعایت اصول بهداشتی، کاهش میزان تجمعات عمومی و کاهش میزان تماس بیماران با افراد دیگر از طریق اجرای طرحهایی نظیر فاصله گذاری اجتماعی، دور کاری و قرنطینه است. 

معاون وزیر بهداشت همچنین گفت: آمارها گویای آن است که حدود ۷۰ درصد مرگ ومیرهای ناشی از کرونا در ایران و جهان مربوط به افراد بالای ۶۵ سال سن است. به همین دلیل، هر چه میزان ارتباط این افراد با دیگران کاهش یابد، میزان تلفات این بیماری نیز کاهش خواهد یافت.

وی افزود: لازم است برای حفظ سلامت افراد مسن اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم.

در پایان نوزدهمین نشست کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پس از اظهارنظر اعضا در باره موضوعات جلسه مقرر شد نظارت بر رعایت پروتکل ها و اصول بهداشتی از سوی اصناف و مردم در مناطق مختلف کشور با محوریت وزارت بهداشت و با همکاری نیروی انتظامی، بسیج و دادستانی با قدرت تداوم یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 10 =

دکمه بازگشت به بالا