آموزش و پرورش از مهمترین مراکز توسعه کشور است


آموزش و پرورش از مهمترین مراکز توسعه کشور است

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به جایگاه مهم و حساس آموزش و پرورش در توسعه کشور گفت: آموزش و پرورش از مهمترین مراکز توسعه کشور است و به هر میزان که در آن تحول رخ دهد شاهد پویایی و خلاقیت در همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهیم بود.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، اسحاق جهانگیری بعداز ظهر امروز در نشست با معاونان و مدیران ارشد آموزش و پرورش تاکید کرد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه کشور است که سنگ بنا و خشت نخست آن در آموزش و پرورش شکل می گیرد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالت ها و مسئولیت های دولت توجه به سرمایه انسانی به عنوان کانون اصلی توسعه ایران بوده است،‌ تصریح کرد: هیچ سرمایه گذاری در کشور مهمتر از سرمایه گذاری در نیروی انسانی نیست و هر هزینه ای در آموزش و پرورش هزینه سرمایه ای است که می تواند در سریعترین زمان بازدهی داشته باشد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش و مدرسه بعنوان کانون توسعه و معلم بعنوان ابزار توسعه حتما باید مورد توجه قرار گیرند و من دست تک تک معلمان را که در این شرایط دشوار کشور به رسالت خود پایبند هستند می بوسم.آنها بعنوان نخبگان جامعه توجه دارند که دولتشان در چه شرایطی قرار دارد و منابع آن با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه و حوادث غیرمترقبه نظیر شیوع بیماری کرونا در چه وضعیت قرار گرفته است.
جهانگیری با اشاره به اینکه معلمان و پزشکان در همه نظرسنجی ها بعنوان گروه های مرجع و مورد اعتماد مردم قرار داشته اند،‌ خاطر نشان ساخت: حرف و سخن فرهنگیان تاثیر بسزایی در میان مردم دارد و نخبگان و معلمان باید شرایط کشور را برای مردم ترسیم کنند و نسبت به مسائل بی تفاوت نباشند زیرا در این صورت ممکن است تاب آوری کشور ضعیف شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه آمریکایی ها با تحریم، جنگ اقتصادی وسیعی علیه ملت ایران به راه انداختند گفت: هدف آنها این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند وقتی نتوانستند به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور رفتند و خوشبختانه در این زمینه موفقیتی کسب نکردند و امروز به اینجا رسیده اند که از ایران می خواهند با آنها مذاکره کند و این نشانه مایوس شدن آنها از تحریم ها است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در پی تحریم های گسترده نفتی و بانکی و حمل و نقل گفت: در موضوع کرونا ایران نشان داد که با وجود مشکلات، عملکرد قابل توجهی نسبت به کشورهای دیگر دنیا داشته است. ما نه از نظر درمانی و پزشکی با مشکل روبرو شدیم و نه به لحاظ تامین کالاهای مورد نیاز مردم در بازار کمبودی مشاهد ه شد.
جهانگیری گفت: اجرای طرح تحول سلامت که منجر به ایجاد زیرساخت ها و افزایش ظرفیت بیمارستانی کشور شد از یک سو و ایجاد پرونده سلامت برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور از سوی دیگر باعث شد که با خدمات گسترده کادر پزشکی و درمانی کارنامه خوبی در مقابله با کرونا به ثبت برسد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: عملکرد ممتاز دولت باعث شد که ما همانند برخی کشورهای دیگر شاهد قحطی و یا غارت فروشگاه ها نباشیم البته ایرانی ها نیز نسبت به کمبود کالا دغدغه داشتند و وقتی احساس کردند که ممکن است به خاطر قرنطینه نتوانند از منازل خود خارج شوند در یک روز ۵ برابر روزهای مشابه از فروشگاه ها خرید انجام شد اما با ذخیره سازی و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی خوبی که انجام شده بود بلافاصله قفسه فروشگاه ها پر شد و مردم نسبت به تامین کالاهای مورد نیازشان اطمینان پیدا کردند.
وی با اشاره به تولید کالاهای مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی و مردم در ۹۰ روز گذشته برای مقابله با کرونا گفت: در روزهای اول از بابت اینکه کادر درمانی کشور امکانات حفاظتی نداشتند دچار دغدغه بودیم چرا که کسی پیش بینی نمی کرد بیماری با این وسعت دامنگیر کشور شود اما امروز در تولید ماسک، کیت تشخیص و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز علاوه بر تامین نیازهای داخلی به کشورهای دیگر صادرات انجام می دهیم.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه امروز همه بخش ها تحت تاثیر پدیده نوظهور کرونا قرار گرفته اند، گفت: براساس گفته مسئولین وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی هنوز ابعاد مختلف این ویروس ناشناخته است و با وجود آنکه تصور می کردیم تا حد زیادی در ایران کنترل شده،‌ اما به یکباره چهره خشنی از این ویروس در استان خوزستان مشاهده شد و این یعنی جزئیات و ابعاد این ویروس هنوز برای کسی معلوم نشده است.
معاون اول رییس جمهوری ویروس کرونا را ویروسی عالمگیر توصیف کرد و افزود: این ویروس بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی را در سراسر دنیا درگیر کرده است و تقریبا توافق و اجماعی در میان همه نخبگان دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه ویروس کرونا منجر به اتفاقاتی در دنیا خواهد شد که بی سابقه است و حتی آثار رکود اقتصادی ناشی از آن وحشتناکتر از رکود جهانی اقتصاد در سال ۱۹۳۰ میلادی خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه تقریبا در همه کشورهای بزرگ دنیا، مدارس و دانشگاه ها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده اند و هر کشوری براساس توانمندی خود تلاش کرده است آثار شیوع کرونا را در موضوع آموزش تا حد ممکن کاهش دهد و با تدابیر و راهکارهایی مانع از آسیب رسیدن به بخش آموزش شود.
جهانگیری افزود: مجموعه آموزش و پرورش کشور ما که با ۱۴ میلیون دانش آموز سر و کار دارد باید دغدغه اش این باشد که حالا که مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده اند، به نحوی اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی کند که دانش آموزان و دانشجویان از درس عقب نمانند.
معاون اول رییس جمهوری مجموع اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش برای جبران تعطیلی مدارس را قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: اینکه یک خانم معلم که در بیمارستان بستری است و امکان آموزش حضوری به دانش آموزان را ندارد، با استفاده از ابزار فضای مجازی مطالب درسی را به دانش آموزان منتقل می کند، صحنه ای زیبا و ماندگار است که باید در تاریخ ثبت شود.
وی افزود: اینکه یک خانم معلم به دلیل آنکه برخی دانش آموزان در یک روستا به ابزار فضای مجازی دسترسی ندارند به سراغ آنها می رود و برای تک تک آنها تدریس می کند، این اقدام برای اینکه چراغ علم کم سو نشود نوعی از خودگذشتگی است و بی تردید نمونه های متعدد و فراوانی از این دست وجود دارد که صدا و سیما بعنوان نمونه فقط چند مورد از آنها را منعکس کرده است.
جهانگیری ایجاد و راه اندازی شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) را کاری بزرگ ارزیابی و تصریح کرد: اینکه ظرف یک مدت کوتاه ابزاری با این فراگیری طراحی و اجرا شود به گونه ای که ۱۳.۵ میلیون دانش آموز عضو آن شوند و مدیران،‌ معلمان و دانش آموزان از آن خدمات دریافت کنند افتخاری بزرگ برای کشور است.
معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: تا پیش از شیوع کرونا اینکه دانش آموزان به دلیل آسیب های احتمالی تلفن همراه به مدارس نبرند یک دغدغه برای مسئولین مدارس بود اما امروز مدرسه به درون تلفن همراه آمده است و هر خانه ای به مدرسه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این تغییرات را نباید ساده تلقی کنیم. یکی از دلایلی که گفته می شود زندگی در شرایط پس از کرونا نمی تواند به روال گذشته باز گردد همین تغییرات است که نمونه آن در حوزه آموزش بسیار قابل توجه است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در حال حاضر روزهای پایانی سال تحصیلی را سپری می کنیم، افزود: امتحانات نیز مطابق با اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی های انجام شده برگزار خواهد شد اما برای سال تحصیلی آینده باید پیش بینی های لازم و سناریوهای احتمالی مختلف را بررسی کنیم.
معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: تقریبا وجه غالب سیاستمداران دنیا در آمریکا،‌ اروپا و دیگر کشورها معتقدند که ویروس کرونا همچنان با ما هست و باید شیوه زندگی خود را متناسب با آن تغییر دهیم تا زمانی که دارو و واکسن قطعی این ویروس تولید شود.
وی با تاکید بر اینکه برای سال تحصیلی آینده باید سناریوهای مختلف بدبینانه و خوشبینانه را مدنظر قرار دهیم چرا که این امکان نیز وجود دارد که وضعیت از این که هست نیز بدتر شود. برخی پزشکان بر این باور هستند که احتمال دارد از پاییز سال جاری شاهد شیوع شدید ویروس کرونا باشیم بنابراین باید از هم اکنون اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم تا پرچم تدریس و علم و دانش برقرار باشد.
جهانگیری گفت: برای خوشبینانه ترین حالت که این ویروس در حدی مهار شود نیز تصور اینکه شرایط به گذشته باز می گردد تصور نادرستی است چرا که دیگر امکان برگزاری کلاس های آموزشی با تراکم و تجمع دانش آموزان میسر نخواهد بود و باید برای سال تحصیلی ۱۳۹۹ـ ۱۴۰۰ روش ها و راهکارهایی را متفاوت از روال عادی تشکیل کلاس های درس در نظر بگیریم که در صورت برگزاری کلاس های درس چه تعداد از دانش آموزان می توانند در یک کلاس حضور داشته باشند و چند روز از هفته امکان کلاس حضوری وجود دارد و چند روز از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری همچنین خواستار بررسی و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) شد و گفت: سه ماه تابستان فرصتی است که ضعف های این اعتماد نو به نقل از برنامه برطرف شود و به گونه ای اصلاح شود تا محیط آن برای دانش آموز جذاب باشد و در عین حال بتواند نیاز واقعی تدریس و آموزش را تامین کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه خانواده ها در مدت اخیر بیش از گذشته با امر آموزش و پرورش درگیر شدند گفت: تا پیش از شیوع کرونا،‌ خانواده ها هر از گاهی در جلسات انجمن اولیا و مربیان شرکت می کردند اما حالا وقت زیادی از خانواده ها صرف موضوع آموزش دانش آموزان می شود و خانواده ها با تمام ظرفیت به کمک آموزش و پرورش آمده اند تا به تحصیل دانش آموزان آسیبی وارد نشود.
جهانگیری تصریح کرد: پیام اصلی این نشست این است که آموزش و پرورش باید اعتماد نو به نقل از برنامه و پیش بینی های لازم را برای سال تحصیلی آینده با دقت تدوین کند و از طریق تعامل و همفکری با وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، اعتماد نو به نقل از برنامه ای متناسب با شرایط و سناریوهای مختلف تدوین نماید.
وی افزود: حتی برخی اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی می گویند که باید برای آمادگی جهت تدریس در کلاس های فضای مجازی سه برابر مدت زمان حضور در کلاس های درس وقت صرف کنند چرا که معتقدند کلاس های فضای مجازی در فضایی شیشه ای و شفاف برگزار می شود که می تواند مورد قضاوت همگان قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود یکی از پیامدهای کرونا را حذف و تغییر برخی فرایندهای زائد برشمرد و گفت: شرایط کرونایی فرصتی را فراهم کرد تا با استفاده از فضای مجازی جلسات از طریق ویدئو کنفرانس و با هزینه های اندک اما پربازده برگزار شود.
جهانگیری با اشاره به خدمات گسترده شبکه ملی اطلاعات در ایام شیوع کرونا تصریح کرد: متاسفانه جرأت و اراده کافی برای اصلاح برخی روش ها و شیوه های سنتی در کشور وجود ندارد. تا پیش از این برای دریافت یک وام قرض الحسنه متقاضیان مجبور بودند حداقل چند بار به بانک مراجعه کنند اما به حکم کرونا موفق شدیم ظرف یک ماه برای ۲۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی بدون مراجعه به بانک واریز کنیم و این نشان می دهد که اگر اراده و انگیزه وجود داشته باشد،‌ می توان کاری کرد که از سختی ها و بروکراسی های زندگی مردم کاسته شود.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تاکید رییس جمهوری در جلسه هیات دولت مبنی بر اینکه تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای کمک به بنگاه های آسیب دیده از شرایط کرونا نیز باید به شکلی آسان و بدون سختی پرداخت شود،‌ افزود: رییس جمهور تاکید کرده است که باید ظرف یک ماه و تا پایان خرداد این تسهیلات پرداخت شود که من می گویم در بدبینانه ترین حالت اگر یک ماه نشد حتما باید ظرف دو ماه انجام شود.
وی با اشاره به یکی از جلسات بررسی آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی با حضور مقام معظم رهبری در سال ۹۵ تصریح کرد: در آن جلسه پیشنهاد کردم که تسهیلاتی برای روستاها در نظر گرفته شود تا از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها جلوگیری شود و بتوانند در روستاهای خود اشتغالزایی کنند که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که این پیشنهاد دقیقی است و از رییس مجلس خواستند که آن را به شکل دو فوریتی و سه فوریتی مورد بررسی قرار دهند.
جهانگیری افزود: پس از تصویب و اجرایی شدن این اعتماد نو به نقل از برنامه در حالی که در سال ۹۹ هستیم از ۱.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، هنوز ۷ هزار میلیارد تومان باقی مانده تا به صورت تسهیلات پرداخت شود.
معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان کرد: اگر تا پیش از شیوع کرونا از وزارت آموزش و پرورش می خواستیم که طرحی ارائه کند که براساس آن بخشی از آموزش از طریق فضای مجازی انجام شود،‌ شاید گزارشی ارائه و اعلام می شد که این اعتماد نو به نقل از برنامه ظرف ۲۰ سال تدوین و اجرایی خواهد شد اما امروز به خاطر شرایط کرونا ظرف مدتی اندک این اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی انجام شده که براساس گزارش مسئولین آموزش و پرورش، هیچ آسیبی نیز به روند تدریس و آموزش دانش آموزان وارد نشده است.
جهانگیری ضمن ابراز خرسندی از موافقت هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان گفت: با وجود همه محدودیت ها دولت تلاش کرده است تا وضعیت حقوقی و معیشتی فرهنگیان کشور را ارتقا بخشد و باید این اقدامات با توجه به همه محدودیت ها برای جامعه معلمان به خوبی توضیح داده شود. معلمان ما انسان های شریفی هستند که وضعیت موجود را درک می کنند.
وی در خصوص پاداش پایان خدمت بازنشستگان و موضوع ارز مورد نیاز برای تامین کاغذ کتاب های آموزشی، گفت: این مسائل نیز مورد توجه دولت قرار دارد و اقدامات خوبی انجام شده تا مشکلات هر چه سریعتر مرتفع شود.
جهانگیری سپس از تصمیم اتخاذ شده برای استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها در بحث آموزش استقبال کرد و گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر هستند که علاقمند به کار در آموزش و پروش می باشند و نباید در به روی آنها بسته باشد. حتما درباره کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با سازمان امور اداری و استخدامی مذاکره و توافق انجام شود تا این مشکل نیز کاهش یابد.
معاون اول رییس جمهوری اولویت بندی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش را کاری خوب توصیف کرد و گفت: روی این موضوع تمرکز انجام شود تا مردم و نهادهای بالادستی متوجه شوند که اجرای این اعتماد نو به نقل از برنامه های اولویت دار چه آثار مطلوبی برجای خواهد گذاشت.
وی همچنین در خصوص سهم آموزش و پرورش در مهارت آموزی فارغ التحصیلان گفت: باید فارغ التحصیلان مدارس مهارت کار در صنایع و کارخانه ها را داشته باشند و خوب است که این وزارتخانه فارغ التحصیلان هنرستان های خود را بعد از اتمام دوره تحصیل پیگیری کند که در کجا و چگونه مشغول به کار شدند.
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه این وزارتخانه در توسعه کشور به پیگیری اسناد تحول در آموزش و پرورش برای تقویت اعتماد نو به نقل از برنامه های کمی و کیفی این وزارتخانه یادآور شد و گفت: با وجود نواقص و مشکلات پیش روی نظام کشور تلاش خواهیم کرد تا به رسالت خود در آموزش و تربیت سرمایه انسانی پایبند باشیم.
حاجی میرزایی با تبیین اعتماد نو به نقل از برنامه های وزارتخانه مطبوعش در دوران شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: در این بحران با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و اجرای طرح هایی را که سالها معطل مانده بود به صورت پایدار اجرایی کنیم.
همچنین هر یک از معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش اعتماد نو به نقل از برنامه ها و دیدگاه های خود در زمینه هماهنگی با صدا و سیما برای ارائه اعتماد نو به نقل از برنامه های آموزشی، مشارکت ۸۶۰ هزار معلم برای راهبری جریان ملی آموزش،‌ راه اندازی طرح شاد با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر، بست عدالت آموزشی،‌ برون سپاری و توسعه مشارکت مردمی و غیردولتی، آموزش همراه با تولید، ‌مسائل معیشتی و حقوقی فرهنگیان، چاپ کتاب های آموزشی،‌ آموزش و جذب معلم،‌ امور پرورشی و ترویج فرهنگ قرآن،‌ عترت و نماز،‌ دستاوردهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ آموزش دانش آموزان استثنایی و همکاری با خیرین مدرسه ساز ارائه کردند.
در این نشست طرح نوسازی مدرسه روستای معدن آب دشت که محل تحصیلجهانگیری بوده است آغاز شد و معاون اول رییس جمهوری نیز به صورت بر خط در مراسم مشارکت نوسازی حضور یافت و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به این امر کمک کرد.
همچنین از سند اعتماد نو به نقل از برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۹ با حضور معاون اول رییس جمهوری رونمایی شد.

تبریک سفیر ایران در فرانسه به دبیر کل کنفرانس جهانی سازمان ملل در امور زنان
هم اکنون بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا