مجلس یازدهم نمی‌تواند با فشار موجب برکناری روحانی شود/ نگذاریم کشور را به هر سمتی دلشان می‌خواهد ببرند/ اصلاح‌طلبان احزاب و رسانه‌هایشان را تقویت کنند


مجلس یازدهم نمی‌تواند با فشار موجب برکناری روحانی شود/ نگذاریم کشور را به هر سمتی دلشان می‌خواهد ببرند/ اصلاح‌طلبان احزاب و رسانه‌هایشان را تقویت کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: شرایط کشور طوری نیست که مجلس یازدهم، دولت را تا حدی تحت فشار قرار دهد که منجر به برکناری یا استعفای دولت شود، زیرا اصلا به نفع اصولگرایان نیست که مشکلات بعدی را در کارنامه آن‌ها بنویسند..

مهدی آیتی فعال سیاسی و تحلیل‌گر اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، درخصوص پیش‌بینی از تحولات یک سال پیش‌رو و مواجهه‌ مجلس یازدهم با اکثریت مطلق اصولگرا و دولت روحانی، گفت: مجلس یازدهم حاصل و نتیجه‌‌ اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی ۶-۷ سال اخیر اصولگرایان برای ورود به یک مرحله تازه از مدیریت‌ کشور و آن هم مرحله‌ یکدست کردن همه نهادها، است.

وی ادامه داد: برای این کار درست از زمانی که آقای روحانی برنده شد، این اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی انجام شد که چطور اصولگراها بعد از دروه احمدی‌نژاد بتوانند هم آن شکست‌های گذشته را جبران کنند و هم اینکه مملکت را یکدست به دست بگیرند و مدیریت یکپارچه ایجاد کنند. برای این کار اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های مختلفی شد که یکی هم مجلس یازدهم است. 

آیتی در ادامه اظهار داشت: در مرحله‌ای این برداشت می‌شد که یک اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی برای این که یک مجلس یکدست و یکصدا وجود داشته باشد، در حال وقوع است چرا که بخشی از اصولگرایان معتقدند راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و سیاسی موجود در کشور ایجاد یکصدایی و تکصدایی میان ارکان مختلف حکومت است. در حالی به عقیده‌ من این امر نه‌تنها مفید نیست بلکه مضر هم خواهد بود.

وی افزود: در همین مدت اخیر و در شرایط مقابله با کرونا بخش‌هایی از صداوسیما این ذهنیت را القا می‌کردند که دولت در حال اهمال کاری است و در مقابل اصولگرایان در بخش‌های مختلف در حال رسیدگی به مشکلات مردم هستند، در زمان وقوع بحران‌هایی مانند زلزله یا سیل هم رسانه ملی و رسانه‌های عمومی طرفدار این جریان چنین عملکردی دارند و به ویژه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های نزدیک به جریان اصولگرا همواره تلاش دارند دولت روحانی را ناکارآمد و ناتوان معرفی کنند و اینطور بگویند که برای حل مشکلات به دولت انقلابی و مجلس انقلابی نیاز داریم.

همکاری اروپا با دولت بایدن در راستای احیای برجام
هم اکنون بخوانید

این تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه دولت آینده نیز حتما اصولگرا خواهد بود، ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی فضای سیاسی کشور اگر همین روال طی یکسال آینده ادامه پیدا کند، در انتخابات آتی ریاست جمهوری و شوراهای شهر نیز اصولگرایان پیروز خواهند شد و این آرزوی قدیمی اصولگرایان است که تصور می‌کنند اگر می‌خواهیم در سیاست خارجی و داخلی موفق باشیم و از نظر اقتصادی خودکفا شویم، باید تمام ارکان نظام یکصدا و تکصدا شویم.

وی افزود: اصولگرایان در حالی به جامعه القا می‌کنند که راه نجات کشور یکدست شدن حاکمیت است که این اتفاق هم در گذشته در کشور ما و هم در کشورهای دیگر و در همه جا یک تجربه شکست خورده است و در کشورهای مدرن و پیشرفته سیاستمداران همواره بر این امر تاکید دارند که چندصدایی باعث رشد شده و در نتیجه‌ آن توسعه حاصل می‌شود.

آیتی در تشریح لزوم وجود افکار و گرایش‌های مختلف در جامعه، بیان داشت: همیشه باید در کنار قدرت حاکم یک دولت در سایه و چشم و گوش‌های ناظر حضور داشته باشند که آن‌ها اعمال سیاست مداران را رصد و نقد کنند و این نقد سیاستمداران و مدیران کشور از سوی جبهه رقیب و جبهه مخالف همیشه باعث اصلاح کار و حل شدن مشکلات و معضلات شود، تجربه‌های موفق در دیگر کشورها این را نشان می‌دهد که چندصدایی همیشه کمک بیشتری به رشد و توسعه می‌کند، اما خب عده‌ای در کشور اعتقاد دارند که باید نظام یکدست شود و با شعار مدیریت انقلابی می‌توانیم در سیاست خارجی با آمریکا مبارزه کنیم و در سیاست داخلی هم دنبال استقلال اقتصادی‌، خودکفایی و تولید ملی باشیم.

تضمین آینده افغانستان در سایه تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: اکنون بهترین فرصت است که جبهه اصلاح‌طلبان و معتدلین در ۸ سال آینده به عنوان یک جبهه ناظر و نقدکننده در حاشیه قرار گیرد و اجازه ندهد که اصولگرایان کشور را به هر سمتی که دلشان خواست ببرند.

این تحلیلگر اصلاح‌طلب در ادامه این گفت‌وگو درخصوص نحوه‌ تعامل و همکاری میان مجلس یازدهم و دولت، اظهار داشت: شرایط کشور در اثر فشارهای خارجی و همچنین شیوع کرونا به گونه‌ای نیست که بتوانند دولت را بیشتر از حد معمول تحت فشار قرار دهند و این مساله تا جایی ادامه پیدا کند که منجر به برکناری یا استعفای دولت شود؛ چرا که اصلا به نفع اصولگرایان نیست که مشکلات بعدی را درهمچنین احزاب و رسانه‌هایشان را تقویت کنند کارنامه آن‌ها بنویسند، از همین جهت اصولگرایانی که هوشمندی بیشتری دارند قطعا به این نکته توجه دارند که مشکلات ناشی از عملکرد دولت روحانی نباید به نام آن‌ها نوشته شود.

آیتی همچنین درخصوص آینده اصلاح‌طلبان با توجه به احتمالاتی که درباره انتخابات ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، ابراز داشت: اصلاح‌طلبان باید ۸ سال کنار و در سایه باشند اما نباید بیکار بمانند، بلکه باید فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خود را افزایش داده و همچنین احزاب و رسانه‌هایشان را تقویت کنند، از سوی دیگر اصلاح‌طلبان باید مجلس یازدهم و دولت آینده را اگر اصولگرا باشد به نقد بکشند و اجازه ندهند اصولگرایان هرکار که خواستند، انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا