باید تلاش کنیم همه کشور را به سمت سفید شدن در بیماری کرونا سوق دهیم


باید تلاش کنیم همه کشور را به سمت سفید شدن در بیماری کرونا سوق دهیم

رئیس‌جمهور گفت: معمولا دانشگاه‌های ما در علم و دانش و فناوری کارهای بزرگی انجام داده و افراد مهمی را پرورش می‌دادند اما گاهی می‌شد که ارتباط این فرد تحصیل‌کرده و محقق با مصرف کننده نهایی مشخص نبود اما امروز شاهد یک حرکت بسیار خوب هستیم

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، حجت‌السلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز دوشنبه ( ۸ اردیبهشت ماه ۹۹ ) در جلسه ویدئو کنفرانس هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان سراسر کشور با بیان اینکه به تدریج برای مردم دارد آشکار می‌شود که فعالیت‌های پارک‌های دانش و فناوری چقدر می‌تواند در اشتغال دانشجویان و افراد تحصیل کرده ما موثر باشد، گفت:‌ می‌بایست میزان و درجه ارزشمندی دانشگاه‌های ما بر این مبنا باشد که چند پارک علم و فناوری دارند و چگونه می‌توانند علم را از طریق این پارک‌ها گسترش دهند. یعنی ما باید علم و فناوری را به دست مصرف‌کننده برسانیم.

وی افزود: معمولا دانشگاه‌های ما در علم و دانش و فناوری کارهای بزرگی انجام داده و افراد مهمی را پرورش می‌دادند اما گاهی می‌شد که ارتباط این فرد تحصیل‌کرده و محقق با مصرف کننده نهایی مشخص نبود بنابراین دانشگاه به تولید و تولید به مصرف نهایی اتصال نداشت اما امروز شاهد یک حرکت بسیار خوب هستیم، امروز یکی از پارک‌های علم و فناوری اعلام کرد که بیش از ۴هزار نفر در پارک علمی فناوری‌شان شاغل هستند.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اشتغال هزار و ۷۰۰ نفر در پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت:  گزارش بسیار جالبی از پارک علم و فناوری اصفهان داشتیم که بخشی از آن محصولی را که تولید می‌کنند تا زمانی که به دست  مصرف‌کننده نهایی برسد دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: این برای ما مهم است که تولید خودمان را پایش و دنبال کنیم که ببینیم به کجا می‌رود؛ آیا از آن استفاده و یا سوء استفاده می‌شود و اینکه آیا به مصرف کننده نهایی عرضه می شود یا به دلال‌ها؟

رئیس دولت دوازدهم گفت: پارک‌های علم و فناوری با توجه به سامانه‌ای که دارند می‌توانند متوجه شوند که محصولاتشان به کدام فروشگاه ارائه می‌شود و و این زنجیره که ابتدای آن کلاس درس و انتهای آن از بعد مصرف کننده است را دنبال کنند.

وی بیان اینکه تولید و پرداختن به علم عظمت است، بیان کرد: گاهی می‌خواهیم با استفاده از این علم نیازهای جامعه را رفع کنیم که باید آن را تا رسیدن به دست مصرف‌کننده دنبال کنیم. پارک‌ها هم از نظر کمیت و هم از نظر درآمد شتاب خوبی داشته‌اند و به تعداد پارک‌های علم و فناوری حدود ۱۹ درصد در طول ۷ سال گذشته اضافه شده و تعدادشان از ۳۱ به ۴۳ رسیده است؛ همچنین میزان درآمدزایی آنها پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند و حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال قبل فروش شرکت‌های دانش بنیان که در پارک‌‌های علم و فناوری فعال هستند، بوده است.

نامزدی بقایی مرز بین احمدی‌نژادی‌ها و اصولگرایان را مشخص می‌کند
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: به علت تحریم‌ها در سال ۹۸ نسبت به سال۹۶ روند رشد آنها کاهش داشته است که البته باید جبران شود.

روحانی ادامه داد‌: امروز کرونا مشکلی برای همه جوامع انسانی و ایران درست کرده است همه ما وقتی می‌گوییم کرونا، به فکر سلامت جسم و اقتصاد کشور می‌افتیم اما خیلی مسائل دیگری هست که قانوناً ما را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: کرونا یک معضل و مشکل بزرگی برای همه جوامع انسانی است. برای ایران هم به همین صورت مشکلات زیادی درست کرده است.

روحانی ارتباطات اجتماعی خانواده‌ها، اقوام و دوستان را از موضوعاتی عنوان کرد که تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند و افزود: ماه رمضان و عید نوروز ما تحت تاثیر قرار گرفته است. شب‌های ماه رمضان، جلسات انس، جلسات معنویت، جلسات افطار که برای مردم ما از لحاظ معنوی و از لحاظ سلوک زندگی بسیار مهم بود همه اینها با مشکلاتی امسال مواجه است.

وی اظهار داشت:  این ویروس توانسته است زندگی بشر را تحت تاثیر قرار بدهد. این هم واقعا عظمت و قدرت طبیعت و قدرت خداوند است که یک موجود ریز پنهان نادیدنی از یک نقطه‌ای می‌تواند فعالیت خودش را شروع کند و در حدود یک ماه سراسر جهان را تحت تاثیر قرار بدهد. امروز کشوری نیست که تحت تاثیر این مشکل نباشد و همه کشورها با مشکلاتی مواجه شدند و این یک مقداری باعث تنبه و بیداری ما شده است.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: قران می‌گوید هر چند شما به دانش علم نزدیک بشوید دانش علم بشر کلا اندک است و چه زمانی فکر می‌شد ۱۰ سال پیش یک سال پیش حتی چند ماه پیش که یک ویروسی می‌تواند سلامت جامعه، زندگی جامعه، ارتباطات جامعه، اقتصاد جامعه، سیاست را این چنین تحت تاثیر قرار دهد ضمن این که این ویروس مشکلات فراوانی را برای ما به وجود آورده است در عین حال یک فضا و فرصت خاصی هم برای فعالیت ما ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: پارک‌های علمی و فناوری در همه زمینه‌ها وارد شده‌اند، در بعضی از زمینه‌ها مثل درمان، کشورهای پیشرفته نیز در مراحل اولیه هستند، خب ما هم در مراحل اولیه هستیم. من خوشحال شدم که برخی از پارک‌های علم و فناوری در حال تلاش هستند که از داروهای گیاهی برای مهار این ویروس و توانمندی و قدرت بشر که بتواند در برابر هر ویروسی مقاوم‌تر باشد استفاده کنند.

وی افزود: این مهم است که با دلاوری و شجاعت این کار شروع شده؛ معمولا درمان زمان بر است تا وقتی که ما به یک ‌نتیجه ‌واقعی و‌ نهایی برسیم و ببینیم این دارو تا چه حد بر روی این ویروس ناشناخته تاثیرگذار است.

سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه برای پیدا کردن واکسن و درمان زمان بیشتری نیاز است، گفت: اگر ما به محصول برسیم، کار بزرگی انجام داده ایم؛ درمان ویروس کرونا یک رقابت جهانی است مخصوصا کشورهای پیشرفته همه در حال تلاش هستند که به نتیجه برسند.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم در این داستان ویروس کرونا، یک تقسیم کاری انجام دهیم یعنی شرکت‌های دانش بنیان در ‌هر‌ حو‌زه‌ای که بیشتر کار کرده‌اند را بیشتر تقویت کنیم، یعنی هر کدام در یک بخش بیشتر فعایت داشته باشند، موفق عمل خواهیم‌کرد.

روحانی گفت: امروز شاهد فعالیت شرکت‌های دانش بنیانی بودیم که در حوزه تولید ماسک N95 فعالیت خوبی داشته‌اند؛ چند شرکت دانش بنیان دیگر  نیز اعلام کردند که‌ برروی کیت‌های تست کرونا کار می‌کنند.

وی ادامه‌داد: آقای دکتر ستاری اعلام کردند که امروز ما توان صادرات کیت‌های آنتی بادی و تشخیصی را داریم. همچنین به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که می‌توانیم مواد ضدعفونی کننده تولید داخل را به خارج صادر کنیم.

رئیس جمهور افزود: این قدرت علمی و خودکفایی، حرکت خوب و غیرت مومنانه ملی یک کشور است که همه توان خود را برای مقابله با کرونا به کار‌ گرفته‌اند.

 روحانی با اشاره به آیات قران گفت: باید تلاش کنیم همه کشور را به سمت سفید شدن در بیماری کرونا سوق دهیم و در استان‌های مختلف با ایجاد رقابت کنیم همه را به سمت سفید شدن تشویق و حرکت دهیم.

وی با بیان اینکه کارخانه‌های نوآوری خیلی مهم هستند، افزود: در کنار پارک‌هایی علم و فناوری که در حال حاضر داریم باید به کارخانه ها برسیم؛ کارخانه ها مراکز بسیار بزرگی هستند که بخش های بزرگتری را در خودشان جای می‌دهند و شتاب دهنده‌ها نیز در کنار آنها قرار می‌گیرند؛ فعالیت برای ایجاد این کارخانه ها در برخی استان‌ها در حال انجام است؛ این کارخانه ها در کنار پردیس‌ها می‌توانند حرکت نویی را به وجود بیاورند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید اقتصاد، دانشگاه، فعالیت و خدمات سنتی کم کم جای خودش را به خدمات نوین بدهد و می بینیم که خدمات به سمت دانش بنیان و دیجیتالی شدن حرکت می‌کنند، خاطر نشان کرد: دانشگاه باید به به سمت نوآور شدن و تولید حرکت کنند و روی پای خودش بیاستد. دانشگاه باید  در کشور خلاقیت به وجود بیاورد و در پیشرفت های علمی ما را بی نیاز کند .

وی افزود: امروز بار  تحول جدید به دوش پارک ها و شرکت‌‌های دانش بنیان است و باید به ده و ۲۰ سال آینده نگاه کنیم و بر آن مبنا تحولات لازم را به وجود بیاوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − چهار =

دکمه بازگشت به بالا