تحریم‌های آمریکا،‌ اپیدمی کرونا را کشنده‌تر می‌کند


تحریم‌های آمریکا،‌ اپیدمی کرونا را کشنده‌تر می‌کند

همزمان با مبارزه جهان با فاجعه‌بار‌ترین اپیدمی در تاریخ مدرن، ایران بدل به شرحی از ظالمانه و بی‌حاصل بودن انزوا شده است.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی فارن افیرز، همزمان با مبارزه جهان با فاجعه‌بار‌ترین اپیدمی در تاریخ مدرن، ایران بدل به شرحی از ظالمانه و بی‌حاصل بودن انزوا شده است. 

متخصصان ایرانی پیش‌بینی کرده‌اند که شمار جان‌باختگان اپیدمی کرونا در این کشور دو برابر شمار کشته‌شدگان جنگ هشت ساله میان این کشور و عراق خواهد بود. بسیاری از ایرانیان هنوز نقش ایالات متحده در حمایت از عراق طی جنگ هشت‌ساله را به یاد دارند. اکنون نیز واشنگتن بر فلج کردن اقتصاد کشوری ۸۰ میلیون نفری که با بحران سلامت روبروست، اصرار دارد. 

بنا بر مدل‌های پیش‌بینی، کرونا می‌تواند ۵۰۰ هزار نفر الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن را در ایران به کام مرگ بفرستد. برخی تحلیل‌ها از تاثیر گرفتن ۳۰ درصد مردم از این اپیدمی، بستری شدن پنج درصد و دو درصد نرخ مرگ‌ومیر خبر می‌دهد. بنا به این تحلیل، بین ۲۵۰ هزار الی ۵۰۰ هزار ایرانی طی پنج ماه آینده در پی ابتلا به کرونا جان خود را از دست خواهند داد.

برای مبارزه با این ویروس، ایران نیازمند کیت‌های تشخیص پیشرفته و افزایش چهاربرابری میزان فعلی دارد. ایران همچنین نیازمند بیش از ۳۰ هزار تخت بیمارستانی و حدود ۱۰ هزار دستگاه تنفسی دارد. 

برای رسیدن به این مهم، ایران باید دستکم یک میلیارد دلار در بخش سلامت عمومی سرمایه‌گذاری کرده و نزدیک به ۶۰ هزار پرسنل آموز‌ش‌دیده را استخدام کند. در عین حال، دولت باید سیاست‌های مالی و پولی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تجارت‌های کوچک را پی بگیرد. این در حالی است که این بحران بر یک میلیون تجارت کوچک و دست کم ۲۰ درصد از بازار اشتغال در این کشور ضربه زده و ۶۰ درصد از خانوارهای ایرانی وابسته به کمک‌های عمومی برای برآورده ساختن نیازهای اولیه خود خواهند بود.

نفر سوم در کجای زندگی سالم و عاطفی زوج جای می‌گیرد؟/ ازدواج‌های مجدد، زیاده‌خواهی است
هم اکنون بخوانید

ایران هنوز نتوانسته با این بحران خود را هم‌تراز کند و تحریم‌ها این امر را بدتر می‌کند. پیش از کرونا، تحریم‌های آمریکا هشت و هفت دهم درصد از توان اقتصاد ایران را در سال ۲۰۱۹ کاست. اکنون، کاهش قیمت نفت، تحریم و بحران کرونا این کشور را فلج کرده و اقدام‌های ضروری برای نجات جان هزاران نفر را با دشواری مواجه کرده است. 

ایران برای جبران این وضعیت درخواست پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول کرده است. اما نباید در اینجا توقف کرد. براساس نرخ فقر و شمار خانواده‌های نیازمند کمک فوری، دولت باید پنج میلیارد دلار بیش از رقمی که رئیس‌جمهوری ایران پیشتر اعلام کرده بود برای کمک به اقشار آسیب‌دیده اختصاص دهد. این در حالی است که کشور در زمینه تجهیزات پزشکی یک میلیارد دلار کمبود داشته و دولت با بزرگ‌ترین کسری مالی به میزان ۵۰ درصد بودجه‌اش که بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار است مواجه بوده. اتحادیه اروپا از درخواست وام ایران حمایت کرده و پیشنهاد ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کمک مالی کرده است. این امر به ایران کمک می‌کند تا بتواند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نظر خود را تامین کند. اما ابعاد این بحران به مبالغی بیش از این نیاز دارد.

در واکنش، دولت آمریکا دست به اعلام بیانیه‌هایی زده که نه حقیقت ماجرا را بیان می‌کند و تقصیر را بر گردن سیاستمداران ایرانی و فساد می‌اندازد. ایالات متحده بارها مدعی شده که تحریم‌های اقتصادی‌اش دولت را نشانه گرفته و نه مردم و بخش سلامت را. اما داده‌ها نشان دارد که اوضاع درست برعکس است. 

ازسرگیری روابط عربستان و ایران در بغداد اعلام می‌شود
هم اکنون بخوانید

تحریم‌ها بازار دارویی ایران را محدود کرده است، بازاری که از سودآورترین حوزه‌ها بوده و می‌تواند سرمایه‌های بسیاری را به خود جلب کند. ایران ۹۸ درصد از نیاز دارویی را در داخل کشور تامین می‌کند، اما کارخانه‌ها برای تولید نیازمند مواد اولیه‌ای هستند که از خارج وارد می‌شود. با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی، تامین این مواد خام با دشواری مواجه شد و شماری نیز عملا ناممکن شد. 

آمرکیا بارها مدعی حمایت خود از مردم ایران و حقوق بشر شده است. این مدعا از خلال اقدام‌های فعلی ایالات متحده در رابطه با این اپیدمی سنجیده می‌شود. برداشتن تمامی تحریم‌های غذایی و دارویی و همچنین تحریم‌هایی که به بخش تجارت ضربه بزند، ضروری و بایسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا