مجلس توجه بیشتری به حوزه تنقیح قوانین داشته باشد

احمد حبیب نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اهمیت قانون‌گذاری به عنوان وظیفه مجلس، اظهار کرد: اصل حاکمیت قانون اقتضاء دارد که تمام روابط افقی و عمودی جامعه مبتنی بر قانون باشد و قانون‌گذاری از این جهت اهمیت دارد که می‌خواهد به روابط جامعه نظم دهد چه روابط اجتماعی که افراد با یکدیگر دارند و چه روابطی که بین فرد و حکومت وجود دارد. قانون‌گذاری از این جهت اهمیت دارد که به روابط نظم می‌بخشد و علاوه بر نظم دهی روابط، قابلیت پیش‌بینی پذیری زندگی را نیز درنظر دارد بنابراین قانون‌گذاری از این جهت اهمیت دارد که هم نظم بخش است و هم قابلیت پیش‌بینی‌ پذیری را زیاد می‌کند.

وی در ارتباط با عملکرد مجلس قبلی از لحاظ قانون‌گذاری گفت: مجالس ما در قانون‌گذاری سه نکته دارند، اولین نکته کثرت قانون‌گذاری و دومین نکته عدم توجه به اصول پیش نویس نگاری تقنینی و سومین نکته لزوم رفتن به سمت توجه بیشتر به تقدم لایحه بر طرح است.

حبیب نژاد افزود: در نکته اول تا جایی که می‌توانیم باید قانون‌گذاری‌مان را کم کنیم و باید به سمت مقررات گذاری برویم. قانون باید برای موارد ضروری باشد یعنی جایی که ضرورت وجود دارد و در سیاست‌های کلی قانون‌گذاری هم به این نکته توجه شده است که ضرورت قانون‌گذاری باید مشخص شود.

این وکیل دادگستری در ارتباط با عدم توجه به اصول پیش نویس نگاری تقنینی گفت: پیش‌نویس‌هایی که در طرح‌ها، نمایندگان مجلس ارائه می‌کنند آن‌قدر قوی نیست و لذا خیلی از این طرح‌ها به نتیجه نمی‌رسد و یا قبل از رسیدن به کمیسیون می‌میرند یا  درون کمیسیون‌ها می‌میرند یا در صحن علنی مجلس رای نمی‌آورند. تعداد زیادی از طرح‌ها هستند که نمایندگان نوشتند و وقت و هزینه بسیار هم صرف شده است اما به نتیجه نرسیده است.

ادعای آمریکا در خصوص استقرار کارشناسان نظامی ایران در کریمه
هم اکنون بخوانید

حبیب نژاد درباره‌ لزوم توجه بیشتر به تقدم لایحه بر طرح نیز خاطرنشان کرد: مجلس و دولت باید با هم در حوزه قانون‌گذاری همکاری کنند و مثل خیلی از کشورهای دیگر مجلس باید اجازه دهد نیازها از طرف دولت در قالب لایحه به مجلس بیاید و خودش اقدام به نگارش طرح نکند.

وی افزود: این سه مشکل در دوره‌های مختلف مجلس وجود داشته اما شدت و ضعف آن در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است و ما در مجلس دهم نیز این مشکلات را داشتیم.

حبیب نژاد در ارتباط با اقدامات مجلس آینده برای رفع مشکلات نام برده گفت:‌ مجلس باید توجه بیشتری به حوزه تنقیح به جای تدوین و تصویب قانون داشته باشد. ما تا الان حدود ۱۳ هزار عنوان قانونی تصویب کردیم و الان زمان آن فرارسیده است که قانون‌گذاری را کم‌تر کنیم یعنی از ۱۰۰ درصد،‌۳۰ درصد وقت و حوصله را به قانون‌گذاری و ۷۰ درصد را به تنقیح اختصاص دهیم.

وی افزود: علاوه بر این، مجلس در تعامل با دولت بیشتر به دنبال لوایحی باشد که مشکل و مسئله‌ای را از مملکت حل کند و نکته سوم این است که تا می‌تواند مجلس از طرح مسائل حزبی، سیاسی و جناحی بین مجلس و دولت جلوگیری کند و الان زمانی است که مردم واقعا می‌خواهند مشکل و مسئله‌شان حل شود.

حبیب‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ در همین مسئله ویروس کرونا،‌ عدم دسترسی مردم به اولیات بهداشتی مسئله ساز است و باورکنید من در تهران،‌ قم و مازندران یک دانه ماسک پیدا نکردم. یعنی در جامعه‌ای که با شیوع یک بیماری حداقل‌های بهداشتی پیدا نمی‌شود اصلا جایی برای مسائل سیاسی و حزبی باقی نمی‌ماند. مجلس باید دست به دست هم بدهد و به سمت اولویت دادن به حل مشکلات اقتصادی مردم برود و مجلس بعدی اگر این کار را بکند موفق است و اگر وارد جریانات سیاسی و حزبی شود مجلس موفقی نیست.

کلیات طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور تصویب شد
هم اکنون بخوانید

وی در پایان گفت: نمایندگان حتما در نگارش طرح‌ها از مشاورین علمی استفاده کنند و این مشاوران می‌توانند از رشته‌های گوناگونی باشند و هزینه‌ای که در مجلس انجام می‌شود آنقدر هست تا برای نگارش طرح‌ها از مشاورین کمک گرفته شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =

دکمه بازگشت به بالا