مشارکت ۴۲/۵۷ درصدی مردم در انتخابات دوم اسفندماه/ کاندیداها دو روز فرصت دارند که اعتراض و شکایت خود را به هیات‌های اجرایی ارسال کنند


مشارکت ۴۲/۵۷ درصدی مردم در انتخابات دوم اسفندماه/ کاندیداها دو روز فرصت دارند که اعتراض و شکایت خود را به هیات‌های اجرایی ارسال کنند

وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات دوم اسفندماه را ۴۲/۰۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست خبری امروز خود با اعلام خبر مشارکت ۴۲/۵۷ درصدی مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: تعداد شرکت کنندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر بوده که از این میزان مشارکت ۴۸ درصد را زنان و ۵۲ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. 

وی افزود: براین اساس ۲میلیون ۵۳۹ هزار و ۷۶۳ نفر از مردم استان تهران نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند که ۲۶/۲ درصد میزان مشارکت بود.

وی همچنین با اشاره به خبر شیوع بیماری کرونا در قم، آمار مشارکت در این استان را بیش از ۴۳درصد اعلام کرد. 

وزیر کشور در این نشست خبری گفت: به لطف خداوند متعال و با همکاری‌ها هماهنگی‌های بسیار خوب و تلاش همه دستگاه‌های مسئول در امر انتخابات اعم از انتظامی، امنیتی، پشتیبانی، اجرا و نظارت و امر اطلاع‌رسانی و تبلیغات کمک کردند و موجب این حرکت بزرگ مردم شدند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی در جمع بندی کلی روند انتخابات گفت: ستاد انتخابات را در ۱۰ اردیبهشت ۹۸ تشکیل دادیم و ۱۰۱۲۳ هیات اجرایی در شعب مختلف تشکیل شد.

وزیر کشور با بیان اینکه کار تشکیل هیات‌های اجرایی کار وقت گیر است و بسیار مهم است چرا که باید در همه مسیر انتخابات حضور داشته باشند، اظهار کرد: گاهی مجبور شدیم تا ۴بار رفت برگشت به فرمانداری‌ها و استانداری‌ها داشته باشیم برای تشکیل هیات های اجرایی که با کمک شورای نگهبان در نهایت تشکیل شدند.

دیدار پمپئو و نتانیاهو در سرزمین­‌های اشغالی با محوریت ایران
هم اکنون بخوانید

وی بیان کرد: آموزش ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۵۶هزار نفر را در فرمانداری‌ها داشتیم و همچنین حدود ۱۶ هزار ثبت نام کننده داشتیم که در نهایت رقابت بین ۵ هزار و ۲۳۲ نفر در مجلس شورای اسلامی داشتیم و همچنین مجلس خبرگان که ۲۵ نفر رقابت داشتند. ۵۴هزار و ۶۱۱ شعبه انتخاباتی در سراسر کشور آماده برگزاری انتخابات شد.

وی با اشاره به واجدین شرایط کشور گفت: این واجدین شرایط همه کسانی هستند که در ایران زندگی می‌کنند و بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری که ایرانیان خارج‌نشین امکان رای دادن، دارند، فقط مردم داخل ایران اجازه رای دادن دارند.

رحمانی‌فضلی افزود: ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رای اولی‌ها بودند که حضور بسیار خوبی داشتند.

با توجه به اینکه وزارت کشور از ابتدای صبح میزان مشارکت را داشت اعلام نکرد، ما هر نوع اعلام مشارکت باید فرایند قانونی آن طی بشود، که باید بین هیات نظارت و اجرا و با تایید شورای نگهبان و وزارت کشور تایید شود که به علت اینکه ممکن است در برخی موارد بر سر حتی یک مورد به توافق نرسد، ما محدودیت قانونی داشتیم که به همین دلیل میزان مشارکت تا پایان شمارش اعلام نشد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه از ۱۰۰ درصد سیستم‌های شعب کشور متصل و بیش از ۹۹ درصد موارد در لحظه ارسال می‌شدند.

وی اظهار کرد: از امروز و فردا که فرمانداری‌ها نتایج را ابلاغ می‌کنند کاندیداها دو روز فرصت داردند که اعتراض و شکایت خود را به هیات‌های اجرایی ارسال کنند، که هیات‌های اجرایی هفت روز و بعد از آن هم شورای نگهبان هفت روز فرصت بررسی و اعلام نظر دارند.

افتخار می کنیم صدام، داعش و ترامپ دشمن ما هستند
هم اکنون بخوانید

 

ادامه دارد…

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا