انحصار بانک‌ها جوابگوی وام‌های تولید نیست/ سهم لیزینگ باید افزایش یابد

به گزارش ایسنا، گزارش بانک مرکزی از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی طی هشت ماهه امسال نشان می‌دهد ۵۳۱ هزار میلیارد تومان وام در این مدت پرداخت شده که ۲۷.۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. با این وجود، نیاز واحدهای اقتصادی به نقدینگی در سال رونق تولید به قدری افزایش یافته که افزایش معمول تسهیلات بانکی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

نصف منابع مالی بخش تولید توسط بانک‌ها تامین شده است

طبق اعلام بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی هشت ماهه امسال ۲۸۵ هزار میلیارد تومان معادل ۵۳.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال معادل ۱۵.۳ درصد افزایش دارد.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در هشت ماهه امسال ۱۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص ۴۰.۵ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش‌های اقتصادی است.

انحصار بانک‌ها در وام‌دهی نمی‌تواند همه نیازهای تولید را تأمین کند

محمد هادی موقعی – دبیر انجمن ملی لیزینگ – درباره انحصار بانک‌ها در تامین مالی بیان کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده توسط وزارت صمت، حجم منابع مالی مورد نیاز بخش صنعت و تولید بالغ بر ۲۸۰ هزار میلیارد تومان است که فقط ۵۰ درصد آن توسط بانک‌ها تأمین شده است. قطعا انحصار بانک‌ها در بازار تسهیلات و وام‌دهی نمی‌تواند کل نیاز بخش‌های مولد اقتصادی و کسب و کارها را به منابع مالی تأمین کند.

وی در مورد نقش صنعت لیزینگ در پیشرفت نظام تأمین مالی  تاکید کرد: راه‌کارهای جایگزین و روش‌های تامین مالی غیر بانکی در بسیاری از کشورهای جهان روز به روز سهم خود را در تأمین مالی افزایش می‌دهند. از جمله این ابزارها شرکت‌های لیزینگ هستند. نسبت تسهیلات اعطائی صنعت لیزینگ کشور به تسهیلات اعطائی شبکه بانکی حدود یک درصد است، این در حالی است که این رقم در کشورهای پیشرو در تأمین مالی خلاق بین ۱۰ تا ۴۰ درصد است‌.

شاخص‌های اجتماعی کشور حال ناخوشی دارد
هم اکنون بخوانید

به گفته وی، کارآمدی نظام مالی با خروج از بانک محوری در تأمین مالی است که توجه به ابزارهای جدید اعتباردهی مثل شرکت‌های لیزینگ می‌تواند نظام تأمین مالی را متحول کند.

بخش عمده­‌ای از نیاز اصلی بنگاه­‌های تولیدی در زمینه تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بی‌جواب مانده است

همچنین نعمت الله شهبازی – مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت – آمار تأمین مالی بخش صنعت و سهم تأمین شده توسط بانک ها را اینگونه تشریح کرد: بر اساس بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته نیاز سرمایه در گردش و سرمایه ثابت در سال ۱۳۹۸ برای واحدها و طرح­‌ها حدود ۴۲۵ هزار میلیارد تومان است که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تسهیلات اعطایی شبکه بانکی طی ۹ ماه امسال به بخش صنعت و معدن حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین کماکان بخش عمده­‌ای از نیاز اصلی بنگاه­‌های تولیدی در زمینه تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش بدون جواب باقی مانده است.

 وی  درباره راهکارهای خروج از بانک محوری در تأمین مالی نیز اظهار کرد: خروج از بانک محوری در تأمین مالی بخش تولید با توجه به عملکرد شبکه بانکی در تأمین مالی این بخش یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تجارب کشورهای پیشرفته نیز مؤید این رویکرد است؛ لذا وزارت صنعت، معدن و تحارت برای فاصله گرفتن از بانک محوری در تأمین مالی، توجه ویژه به ابزارهای نوین نظیر انتشار انواع اوراق بدهی، تأمین مالی جمعی، تأمین مالی زنجیره تأمین (SCF)، ایجاد انواع صندوق­‌ها، صنعت لیزینگ و غیره را در دستور کار خود قرار داده است که این مهم نیازمند توجه و اهتمام همه دستگاه­‌های مرتبط به ویژه شورای پول و اعتبار، شورای بورس، سازمان بورس و اوراق بهاردار و بانک مرکزی است.

رویای عربستان برای دور زدن تنگه هرمز
هم اکنون بخوانید

شهبازی در مورد نقش لیزینگ ها در تأمین مالی گفت: باتوجه به تجارب جهانی بدون تردید صنعت لیزینگ به واسطه ایفای نقش مهم در تأمین سرمایه ثابت از طریق تأمین ماشین­‌آلات و تجهیزات صنعتی و معدنی برای سرمایه‌­گذاران و همچنین در زمینه تأمین سرمایه در گردش واحدهای فعال و نیز تأمین ماشین­‌آلات بهره­‌برداری معادن، ظرفیت­‌های خوبی برای تأمین مالی بخش تولید دارد که این موضوع نیاز به اصلاحاتی در ضوابط جاری بانک مرکزی دارد و در حال حاضر از طریق کمیته مشترک صنعت لیزینگ با محوریت انجمن ملی لیزینگ،وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و بانک مرکزی تسهیل­گری و توسعه استفاده از ظرفیت­‌های این ابزار برای تأمین مالی بخش تولید در حال پیگیری است.

 انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا