بحرانِ "برف" در اضطرارِ "کرونا"

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت در نشستی که ۱۰ بهمن‌ماه برگزار کرد، شیوع کرونا ویروس را به‌عنوان وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد. در همین راستا نیز در هفته‌ای که گذشت نبض اخبار حوزه سلامت همچون سه – چهار هفته گذشته پیرامون موضوع “کروناویروس ۲۰۱۹” گذشت. در این هفته WHO نام رسمی برای بیماری ناشی از کروناویروس جدید را “کووید-۱۹” (Covid-۱۹) اعلام کرد و «تدروس آدهانوم قبریسوس» – دبیرکل این سازمان گفت که برای تولید واکسنی برای مقابله با این ویروس به زمان نیاز داریم و امیدواریم تا در مدت ۱۸ ماه واکسن این کروناویروس تولید شود.

در شرایطی که تا امروز (جمعه) شمار تلفات کروناویروس جدید در چین از ۱۴۰۰ نفر گذشته و سه تن هم در خارج از مرزهای چین بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند، اما هنوز مورد مثبتی از این بیماری در ایران تایید نشده است و شایعه مرگ زنی مشکوک به کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران، از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد. در همین راستا نتایج آزمایش کرونا برای دانشجویان بازگشته از ووهان چین که هم اکنون در قرنطینه هستند نیز منفی اعلام و تاکید شد که این دانشجویان در سلامت کامل هستند و در عین حال باید مدت زمان ۱۴ روز قرنطینه را سپری کنند. وزیر بهداشت نیز در آخرین اظهاراتش ضمن بیان اینکه صدای پای “کرونا” را از پشت مرزها می‌شنویم، در عین حال با تاکید بر عدم گزارش مورد مثبت کرونا در کشور، به مردم اطمینان داد که موارد مثبت این ویروس را اطلاع خواهد داد.

دغدغه مردم در پیشگیری از ابتلا به کروناویروس جدید و انتخاب “ماسک” به عنوان راهی برای جلوگیری از ابتلا نیز داغ شدن بازار “ماسک” و به دنبال آن گزارش‌هایی از گران‌فروشی و حتی اخباری مبنی بر “کمبود ماسک” را سبب شد؛ این درحالیست که وزارت بهداشت مکررا اعلام کرده استفاده از ماسک را به عنوان روشی برای پیشگیری توصیه نمی‌کند. سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره‌کل تجهیزات و ملزومات پزشکی هم با تاکید بر عدم کمبود ماسک در کشور، گفت که با کلیه متخلفین در فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هرگونه گرانفروشی ماسک برخورد قاطع انجام شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

اظهارنظر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ پرندگان مهاجر میانکاله در پی افزایش آمار تلفات آن‌ها خبر ساز شد. عیسی کلانتری وارد نشدن آب به تالاب میانکاله را علت تولید سم بوتولیسم و مرگ پرندگان دانست اما کیاست امیریان – مدیرکل دفتر مدیریت منابع آب حوضه آبریز دریای خزر- گفت: امسال سال خوبی از نظر بارش داشتیم و ما مشکلی در تامین حقابه تالاب میانکاله نداشتیم. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که در مسیر رهاسازی آب به میانکاله، سازه‌ای از جمله سد یا مخزن مهمی نداریم که جلوی این رهاسازی را بگیرد.

این روزها خبرهایی در فضای مجازی از واگذاری زمین در جزیره هرمز برای پرورش ماهی دست به دست شده است. محمدرضا همتی – مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها – در این باره ضمن اشاره به اینکه مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع در جزیره هرمز برای پرورش ماهی واگذار شده است، گفت: منابع طبیعی محدودیت‌های مشخصی برای تخصیص زمین دارد که این قسمت جزو هیچ کدام از محدودیت‌ها برای واگذاری نبود.

ابتدای هفته گذشته در حوزه شهری همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر با اخباری از آمادگی مسیرها، روند برگزاری و دعوت برای شرکت در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن آغاز شد. در حوزه شهری نیز دستگاه های خدمت رسان زیرمجموعه شهرداری تهران همانند اتوبسرانی، سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و هنری و تاکسیرانی و اعتماد نو به نقل از برنامه های خود را برای راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کردند.

آغاز شناسایی کودکان «بازمانده از تحصیل» برای بازگشت به مدرسه
هم اکنون بخوانید

در ادامه هفته گذشته اظهارات مسئولین شهری در راهپیمایی ۲۲ بهمن با پایگاه خبریان حوزه شهری نیز مورد توجه قرار گرفت از تاکید رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران بر همدلی و همزبانی همه اقشار برای حل مشکلات تا تاکید استاندار تهران بر خلق حماسه ای دیگر با حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن.

اما در همین هفته همچنان اخبار خوش از بهره برداری پروژه های عمرانی و… در جهت آبادانی کشور ادامه داشت؛ از جمله افتتاح ۲۲ هزار و ۵۰۰ پروژه عمرانی در دهه فجر که جمالی نژاد معاون وزیر کشور خبر آن را به ایسنا داد. وی علاوه بر این خبر در هفته گذشته از ایجاد شور و نشاط ورزشی در کشور همزمان با تغییر قرن نیز خبر داده بود.

در هفته گذشته اخبار دیگری از جمله مناسب سازی مجموعه‌های ورزشی شهرداری برای جانبازان و معلولان، همراه‌سرای جوادالائمه به فعالیت خود ادامه می دهد، حفظ خانه‌های ارزشمند دارای معماری معاصر و آغاز ثبت نام طرح ترافیک ۹۹ پایگاه خبریان مورد توجه مخاطبان حوزه شهری ایسنا قرار گرفت.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال خبرهای پرداخت «عیدی» و رقم‌های تعیین شده برای آن همیشه پرمخاطب بوده؛ هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم هم از این خبر خوش برای بازنشستگان و کارمندان بی‌نصیب نبود، اما تحت شمولیت قرار نگرفتن دانشجومعلمان اما و اگرهایی به وجود آورد تا جایی که ابتدا یکی از معاونان وزیر آموزش و پرورش از عدم شمولیت این دانشجوها برای دریافت عیدی طبق بخشنامه دولت خبر داد؛ خبری که خیلی زود وزیر را دست به کار کرد و وی با استناد به ماده ۶ قانون مستخدمین خدمت وزارت آموزش‌وپرورش، گفت که دانشجویان متعهد خدمت در آموزش‌وپرورش به نسبت مدت تحصیل تمام‌وقت در سال ۱۳۹۸، از پاداش آخر سال «عیدی» بهره‌مند خواهند شد.

علت حذف انتگرال از کتب دانش‌آموزان؛ تصمیمی که علی‌رغم مخالفت برخی دانشگاهیان و اساتید علوم ریاضی، کارشناسان و مسئولان وزارت آموزش و پرورش همچنان از آن دفاع می‌کنند و با اینکه می‌گویند «اینکه انتگرال بخش مهمی از ریاضی است، کاملا درست است» معتقدند: اگر بخواهیم همه مقدمات بار دانشی دانشگاه را بر دوش آموزش و پرورش بگذاریم، یک مانع برای پرداختن به مهارت های دیگر پیش پای دانش‌آموزان گذاشته‌ایم.

مسئولان این وزارتخانه با تاکید بر اینکه دیگر انتگرال در کنکور هم نباید مطرح‌ شود، استدلال خود برای تغییر دروس کتب درسی را «آموزش سبک زندگی به دانش‌آموزان» به منظور یافتن راه درست زندگی و بهتر زندگی کردن و مفید بودن آموزش‌های ۱۲ ساله مدارس بیان می‌کنند.

۲۲ بهمن؛ از رخدادهای تاریخی کشور که هر ساله برای برگزاری مراسم ویژه آن تدابیر و تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود و در این بین دستگاه‌ها و ارگان‌هایی چون وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و رفاه و سازمان‌های تابعه آن، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و … علاوه بر دعوت مردم برای حضور پرشور در این روز پیام‌هایی را صادر و روسای این سازمان‌ها با شرکت در راهپیمایی امسال بیاناتی داشتند که از جمله آن می‌توان به سردار مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد که گفت: حضور باشکوه مردم آگاه و با بصیرت ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، اقتدار و عظمت ملت ایران را به همه دنیا نشان داد و این حضور غرورآفرین تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را به یأس و ناامیدی تبدیل کرد و بار دیگر برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.  همچنین فتاح رئیس بنیاد مستضعفان نیز گفت: مردم صاحب انقلاب هستند و اکنون که دشمن شمشیر را از رو بسته است، مردم باید به صحنه بیایند و حضور پیدا کنند و رأی خود را به نمایش بگذارند.   

با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توانید شاهد فعالیت کانال‌ها و سایت‌هایی باشید که مدعی یافتن نیمه گمشده‌ شما در کوتاه‌ترین مدت هستند. بعضی از آنها برای عضویت‌شان از شما مبالغی هم دریافت می‌کنند و با ثبت اطلاعاتی که البته از هیچ طریقی امکان صحت‌یابی آن وجود ندارد، شما را وارد جریانی می‌کنند که ظاهرا مورد تایید دستگاه‌های قانونی در کشور نیست. موضوع همسریابی در فضای مجازی سال‌هاست که با حضور اینترنت در زندگی روزمره مطرح شده است. در برخی از بازه‌های زمانی بحث آن داغ شده و با ظهور آسیب‌ها و گاهی کلاهبرداری‌ها از این طریق بارها با هشدار مسئولان و البت پلیس نیز همراه بوده است.  بر همین اساس محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به فعالیت این سایت‌ها و کانال‌های به جوانان هشدار داد و گفت: هیچکدام از سایت‌ها، کانال‌ها یا گروه‌های همسریابی، مجوز رسمی ندارند.

درباره ذخیره‌گاه زیست کره دنا چه می‌دانید؟
هم اکنون بخوانید

سازمان ملل متحد در راستای جلب توجه جهانی به اهمیت حضور زنان در عرصه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات در سال ۲۰۱۶ قطعنامه‌ای را تصویب و از آن سال به بعد ۱۱ فوریه را روز جهانی زنان و دختران در علم نامگذاری کرد، با این وجود اما بسیاری از پژوهشگران و سیاست‌گذاران بر این باورند که هنوز این حوزه‌ها با درصد پایین مشارکت زنان از چهار دهه پیش تاکنون همچنان مردانه باقی‌مانده‌اند. گزارش ایسنا در خصوص علومی که همچنان مردانه‌اند و هشدار؛ از بین رفتن چهار میلیون شغل در جهان تا ۲۰۲۶ که به همین بهانه نوشته شده را بخوانید.

گروه حوادث ایسنا نیز هفته پر خبر و برفی را پشت سر گذاشت.

در اولین روز هفته معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور فرآیند شناسایی و تشخیص هویت قربانیان سقوط هواپیمایی اوکراین را تشریح و تاکید کرد که سازمان پزشکی قانونی روشی را به کار گرفته که حتی بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپایی بوده است.

در ادامه هفته و به‌دنبال اخطاریه سازمان هواشناسی در مورد بارش برف در برخی از استان‌های نیمه شمالی کشور، نهایتا بارش‌ها از سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه در جاده‌های شمالی کشور آغاز شد؛ به طوری که برخی از خودروها در جاده‌های منتهی به استان گیلان دپو شدند و برخی هم پس از انتظار چندین ساعته برای بازگشایی محورها، نهایتا خودروهایشان را رها کرده و پیاده به مسیر خود ادامه دادند. در مجموع ارتفاع برف در برخی نقاط به ۳۰ سانت و در ارتفاعات به ۱.۵ متر هم رسید، اعزام اکیپ‌های امدادی به دلیل باز نبودن مسیرها با تاخیر روبرو شد و بارش برف سنگین موجب قطعی برق و آب و اختلال در خطوط تلفن و ارتباطی در استان گیلان شد. بنابر اعلام اورژانس کشور، در این روز (سه‌شنبه) هفت نفر به دلیل برف جان باختند؛ ۵ نفر به علت ریزش بهمن در شهرستان رودبار، یک نفر به علت سقوط از سقف و یک نفر نیز به علت ریزش سقف در شهر رشت.

با وجودبازگشایی موقت آزادراه تهران – شمال در روز چهارشنبه، اما بحران سپید در گیلان پایان نیافت و علیرغم تلاش‌ها، برق و آب همچنان در بخش‌هایی از رشت قطع بود.

پس از بازگشایی مسیرهای اصلی و امدادرسانی‌های صورت گرفته، در روز پنجشنبه، افزایش دمای هوا و از طرفی هم حجم سنگین بارش برف باعث سقوط بهمن در رشته رود (حوالی رودبار) شد و تعدادی از ساکنان گرفتار و بالگردهای امدادی برای نجات اهالی روستا به این مناطق اعزام شدند. در مجموع طبق اعلام رییس سازمان امداد و نجات امدادرسانی‌ها به سه استان اردبیل، گیلان و خوزستان ادامه دارد.

مراسم روز ۲۲ بهمن ماه نیز با تمهیدات دستگاه‌های خدمت‌رسان برگزار شد و در پایان مراسم سردار اشتری – فرمانده نیروی انتظامی گفت که حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال لذتبخش و بی‌سابقه بود. او همچنین از برگزاری این مراسم در امنیت کامل خبر داد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − سه =

دکمه بازگشت به بالا