نگاهی به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شاخص‌های مسئولیت پذیری اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری یکی از بنیادی‌ترین مباحث اجتماعی محسوب می‌شود. «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ. » یعنی اینکه انسان نسبت به هر آنچه که در اختیار قرار دارد مسئول است. اولین شاخصه مسئولیت‌پذیری این است که انسان تا جایی که برایش ممکن است بنابر احتیاط از پذیرش مسئولیتی که توانایی انجام آن را ندارد فاصله بگیرد.

این کارشناس و خطیب دینی خاطرنشان کرد:  اکنون که انتخابات را نیز در پیش داریم مفهوم مسئولیت‌پذیری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. مسئولیت موضوعی است که در قیامت از آن سوال ویژه می‌شود.

این کارشناس مسائل دینی ادامه داد: در ابتدای انقلاب مبحثی مطرح می‌شد و آن این بود که اگر فردی تخصص و تعهد دارد کدام یک از این دو باید انتخاب شود که بیشتر انقلابیون بر این بودند که تخصص بسیار مهم است یعنی حتی اگر فردی متعهد است اما تخصص کاری را ندارد نباید وارد آن موضوع شود و مسئولیت امری را بپذیرد که توانایی انجام آن را ندارد، حتی در آیات و احادیث اسلامی نیز به این موضوع اشاره شده است. انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به جامعه دارد بر همین اساس رابطه انسان و اجتماع رابطه هدفمند است و فرد در برابر دیگران مسئول است.

وی با اشاره به داستانی از آخوند خراسانی که ایشان وقتی می‌بینند یک عالم دینی دیگر بیشتر از ایشان به برخی از امور روز مشرف‌تر است مردم را به سمت او هدایت می‌کند گفت: نمونه‌های بسیار زیادی در صدر اسلام و همچنین اوایل انقلاب داریم که مسئولان جامعه خیلی از شهدا و علما مسئولیت را قبول نمی‌کردند و درصدد بودند که در کادر ستادی باشند نه مسئولیتی. ولی متاسفانه در جامعه امروز ما خیلی‌ها برای رسیدن به مسئولیت از هر آنچه که دارند فاصله می‌گیرند. این رفتار به دور از دستورات اهل بیت (ع) است. حضرت علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر شاخص‌های کارگزاران را مورد بررسی قرار می‌دهند و در جامعه امروز ما باید بیشتر از همیشه این مباحث مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و به صورت عملیاتی اجرا شود. عدالت اجتماعی و ساده‌زیستی از جمله وظایفی است که فرد پس از قبول مسئولیت باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. مسئولیت‌پذیری یعنی از هر آنچه که در اختیار ما قرار داده شده است سوال می‌شود چه فردی باشد و چه اجتماعی.

 انتهای پیام

رئیس قوه قضاییه: بخش عمده نظرات نخبگان را مطالعه کردم
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا