مجید برزگر: از اینجا مانده و از آنجا رانده‌ایم

به گزارش ایسنا، نهمین روز جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر که با برگزار نشدن اولین نشست خبری‌اش آغاز شد، در دومین نشست خبری که به فیلم “دشمنان” ساخته علی درخشنده اختصاص داشت توضیحاتی درباره علت این اتفاق داده شد.

فرزاد حسنی، مجری نشست‌های جشنواره در روز ۲۰ بهمن‌ماه در ابتدای صحبت‌های خود بیان کرد: همان طور که می دانید نشست اول به علت عدم حضور مسعود کیمیایی برگزار نشد. من علت این موضوع را از عوامل جشنواره جویا شدم و پرسیدم چطور است که با وجود حضور نداشتن او فیلم در جشنواره ماند و اکران شد؟ در پاسخ شنیدم که ما مولف را کارگردان می دانیم و چون در جلسات پرسش‌ و پاسخ بیشتر سوالات از کارگردان است این نشست برگزار نشد. البته همان طور که دیدید آقای نوروزییگی با تاکید روی برگزاری نشست بود که با پایگاه خبریان صحبت کرد.

وی تاکید کرد: من درباره برگزار شدن‌ یا نشدن نشست فیلم “عنکبوت” که امشب به نمایش درخواهد آمد هم سوال خواهم کرد.

در ادامه نشست علی درخشنده کارگردان فیلم “دشمنان” درباره فیلم بیان کرد: ما صرفا این اثر را برای گیشه نساختیم و بازیگرانمان در کار خودشان استاد هستند. ما به عنوان لوکیشن فیلم شهرک اکباتان را انتخاب کردیم، زیرا جایی است که از افشار مختلف در آن حضور دارند.

وی درباره شباهت موصوع فیلم با “پرویز” مجید برزگر گفت: ممکن است تاثیراتی از اثری که دوست داری بگیری و این اتفاق بی تاثیر نبود و وقتی فیلم ” پرویز” را دیدم گفتم دوست دارم با کارگردان این فیلم کار کنم و همین اتفاق هم افتاد.

لیلا نقدی پری طراح صحنه و لباس این اثر در ادامه نشست با بیان این که بعد از اکران و نشست فیلم “ابر بارانش گرفته” حالم بد است، بیان کرد: فیلم ما مستقل است اما فارابی اعلام کرد از فیلم ما حمایت کرده. تمام سرمایه فیلم شخصی است و ما هیچ حمایتی از هیچ ارگانی نگرفته ایم.

مجید برزگر که کارگردانی فیلم “ابر بارانش گرفته” و تهیه “دشمنان” را بر عهده داشته است، با بیان این که “فارابی لیستی را منتشر که از فیلم ابر بارانش گرفته حمایت کرده است” توصیح داد: وام گرفتن و حمایت، وظیفه فارابی است. اتفاقا فارابی باید با ما مشارکت کند و این حق ماست اما در این مورد بعد از تولید فیلم و بدهی هایم، بنیاد سینمایی فارابی برای وام به ما معرفی نامه داد و ما را به بانکی معرفی کرد اما این قدر شرایط بد بود و بازپرداخت سنگینی داشت که منصرف شدیم. ما به عنوان فیلم مستقل از اینجا مانده و از آنجا رانده ایم و شاید باید به تعریف جدیدی از مستقل برسیم زیرا نه در آمریکا و نه در اروپا چنین چیزی وجود ندارد.

وی در ادامه صحبت های خود بیان کرد: برای این فیلم اکران خصوصی در نظر گرفتیم و از ابتدا تصمیممان مشخص بود و اگر با بازیگران شناخته شده تری هم کار می کردیم باز همین اتفاقات می‌افتاد. درخشنده سعی کرد آشنایی زدایی کند و حتی به نابازیگرانی‌ هم فکر می کردیم اما در ادامه به این افراد رسیدیم. همچنین الگویی در اجرا و ریتم در نظر داریم و بازارهای آن را پیش بینی کردیم و به نوعی به بازگشت سرمایه فکر کردیم.

برزگر افزود: من کمترین دخالت در تفکر و نقشه راهش نداشتم و سعی کردم بتوانم شرایطی را به وجود بیاورم که او به‌عنوان فیلم اولش کارش را راحت تر انجام دهد.

ایلیا محمدی‌نیا منتقد حاضر در نشست نیز در سخنانی بیان کرد: نگرانی درباره فروش فیلم ها درست نیست. تعداد فیلم های بدنه این قدر زیاد است که شاید فقط ۵ درصد از آثار به سهم واقعی خود برسند.‌ جای این گونه فیلم ها در هنر و تجربه است و می توانند نمایش داشته باشند و همه می دانیم که شاید این آثار کشش بالایی نداشته باشند. با این حال در حوزه فیلم‌های روانشناسی کمتر آثاری میبینیم. اما تایم بالای فیلم قطعا موجب خسته کردن مخاطب می‌شود.

سعید ارمند بازیگر این اثر نیز بر مستقل بودن فیلم تاکید کرد.

حمید جانی‌پور عکاس این فیلم نیز در بخشی از این نشست سوالی از او پرسیده شد که در واقع خودش با پرسنده سوال هماهنگ کرده بود. او در ادامه بیان کرد که ما در نشست ها فقط می آییم و می رویم و هیچ کس سوالی نمی‌پرسد. برای همین چنین کاری کردم.

در این نشست مجید برزگر (تهیه‌کننده)، ندا جبرئیلی، سعید آرمند، سینوهه دانشمند (بازیگران)، بهروز بادروج (مدیر فیلمبرداری)، محمدمهدی جواهری‌زاده (صداگذار)، لیلا نقدی‌پری (طراح صحنه و لباس)، زهره صمدی (طراح چهره‌پردازی)، حمید جانی‌پور (عکاس)، ایلیا محمدی‌نیا (منتقد) حضور داشتند.

انتهای پیام

آغاز جشنواره ونیز با یک هشدار جدی
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هجده =

دکمه بازگشت به بالا