افتتاح مخزن موزه تنوع زیستی با ۱۰۰ هزار نمونه گیاهی و جانوری

به گزارش ایسنا، علی مدادی امروز در مراسم افتتاح مخزن‌های موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به کارکردهای پژوهشی موزه‌های طبیعی اظهار کرد: از جمله این کارکردها می‌توان به مطالعه علمی و طبقه‌بندی سیستماتیک و نگهداری از نمونه‌های تایپ اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار نمونه ژنتیک گونه‌های گیاهی و جانوری در این موزه قابل بهره‌برداری است و محققان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع  در حال طبقه‌بندی ۱۰۰ هزار نمونه موجود در بانک ژن تنوع زیستی هستیم.

مدیر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ساخت مخازن ریلی در موزه از سال ۱۳۸۷ با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز شد و پس از آن به دلیل برخی مشکلات حقوقی روند تحویل با وقفه مواجه شد،گفت: در ابتدای امسال مخازن تحویل ما داده شد و پس از آماده‌سازی مخازن فرایند بازبینی، طبقه‌بندی و انتقال نمونه‌ها بر اساس طبقه بندی علمی انجام شد.

به گفته مدادی نمونه‌های جانوری موجود در بانک ژن شامل گونه‌های پستانداران، پرندگان و خزندگان است. در ایران ۲۲۳ گونه پستاندار موجود است که از این تعداد ۵۳ گونه آن در بانک قرار دارند همچنین از ۵۶۸ گونه پرنده شناسایی شده در ایران ۱۳۰ گونه در این بانک ژن هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۶۷ گونه خزنده در ایران وجود دارد که از این تعداد ژن ۹۳ گونه را در بانک ژن سازمان محیط زیست داریم، گفت: هفته آینده دستورالعمل مطالعه نمونه‌های موجود در مخازن ابلاغ می‌شود.

تمهیدات اورژانس برای بازی استقلال ـ سپیدرود
هم اکنون بخوانید

مدیر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان حفاظت محیط با اشاره به بخش «هرباریوم» این موزه تصریح کرد: در «هرباریوم» موزه تنوع زیستی ۴۰ هزار نمونه وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به ۴۰ سال گذشته است‌. در بانک زیستی، ژن گونه‌های گیاهی و جانوری در دمای زیر ۸۰ درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند.

به گزارش ایسنا، موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست شامل بخش‌های مختلفی از جمله فسیل و زمین‌شناسی، هرباریوم، بخش جانوری و بانک ژن و ذخایر ژنتیکی است.

در ادامه مراسم افتتاح مخزن‌های موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از کتاب راهنمای میدانی پروانه‌های ایران رونمایی شد و علیرضا نادری – پروانه‌شناس –  در این‌باره گفت: اولین کتاب معتبر در زمینه پروانه‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست و موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسید. پیشینه مطالعات پروانه‌ها در کشور به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد و نخستین پروانه‌شناسان ما کوهنوردها بودند که برای شناسایی گونه‌های مختلف پروانه‌ها به قله‌های مرتفع صعود کردند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا