کانال مالی سوئیس علامتی سیاسی تلقی می‌شود/ باید مطمئن شویم داروهای ارسال شده وارد بازار سیاه و کشورهای همسایه نمی‌شود


کانال مالی سوئیس علامتی سیاسی تلقی می‌شود/ باید مطمئن شویم داروهای ارسال شده وارد بازار سیاه و کشورهای همسایه نمی‌شود

سفیر سوئیس گفت: برای راه‌اندازی کانال مالی برن و تهران ارتباطات گسترده‌ای با مقام‌های ایرانی، آمریکایی و بانک‌های سوئیس داشتیم تا بتوانیم این کانال را امن کنیم.

به گزارش پایگاه خبری اعتماد نو به نقل از ایلنا، «مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در ایران در نشست خبری امروز خود در خصوص راه‌اندازی کانال سازوکار مالی این کشور با ایران برای ارسال کالاهای بشردوستانه گفت: ما پیش‌تر خلاصه‌ای از اقدامات این سازوکار را در اختیار رسانه‌های ایران قرار دادیم.

وی ادامه داد: هدف ما برای ایجاد این سازوکار این است که مطمئن شویم صادرکنندگان و شرکت‌های مستقر در سوئیس در حوزه دارویی و پزشکی بتوانند با ایران کانال مالی داشته باشند. با فراهم آمدن این کانال سوئیس سهم مهمی در فراهم آوردن دارو برای مردم ایران خواهد داشت و این همان سنت انسان‌دوستانه سوئیس است. این کانال تنها یک ابزار انسان‌دوستانه نیست و علامتی سیاسی نیز تلقی می‌شود.

لایتنر افزود: با اطمینانی که ایران و آمریکا به سوئیس دارند، توانستیم این سازوکار را فراهم کنیم که نشانه‌ای از تشنج‌زدایی تلقی می‌شود. اقلام دارویی همواره از تحریم‌ها معاف بودند و با آغاز مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تمایل شرکت‌ها برای همکاری با ایران کم شد و دیگر روش‌ها و کانال‌های باقیمانده هم خیلی گران هستند و این مسأله ما را ترغیب کرد که این کانال را راه‌اندازی کنیم.

سفیر سوئیس در ایران گفت: ما برای راه‌اندازی این کانال ارتباطات گسترده‌ای با مقام‌های ایرانی، آمریکایی و بانک‌های سوئیس داشتیم تا بتوانیم این کانال را امن کنیم.

وی افزود: از طریق این تمهید وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های حاضر در این کانال تضمین می‌دهد که شامل حال تحریم‌های آمریکا نخواهند شد. ما در این سازوکار سرمایه گذاری کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که اقلام وارد شده توسط این کانال به دست بیماران ایرانی برسد. بانک‌ها و شرکت‌های مشارکت‌کننده در این سازوکار اطلاعات شرکای خود را تامین خواهند کرد و در اختیار مقام‌های سوئیس قرار خواهند داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی به سعید جلیلی تسلیت گفت
هم اکنون بخوانید

سفیر سوئیس ادامه داد: انتظار دارم این سازوکار طی هفته‌های آینده به طور کامل عملیاتی شود و اطمینان دارم این کانال نقش موفقی در راه‌اندازی سایر کانال‌ها ایفا می‌کند.

لایتنر گفت: تاکنون سه پرداخت از طریق بانک سوئیسی در این رابطه صورت گرفته است و در همین راستا معاملاتی شامل خرید دارو به ارزش ٢.٣ میلیون یورو صورت گرفته است. امروز ١٨٠ هزار بسته اقلام دارویی را به عنوان بخشی از این کانال در ایران دریافت کردیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حجم سرمایه‌گذاری در این کانال گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری دو نکته متفاوت وجود دارد که یکی بخش سرمایه‌گذاری سیاسی و فناوری است و به عنوان نمونه می‌توان به مذاکرات مقام‌های سوئیس با دولت آمریکا اشاره کرد. همچنین ما بسیار تلاش کردیم که تعهد کاری بالا در این راستا وجود داشته باشد تا مطمئن شویم کلیه محصولات به بیماران ایرانی تعلق می‌گیرد و این دلیل تاخیر در راه‌اندازی این کانال است. دلیل بعدی تاخیر هم این است که باید همه طرف‌ها را به مشارکت ترغیب می‌کردیم. لازم است یادآور شوم این مبادلات ابتدایی در حد آزمایش است.

سفیر سوئیس همچنین در خصوص اینکه آیا این کانال قرار است جایگزین اینستکس شود، گفت: من در موقعیتی نیستم که در مورد اینستکس صحبت کنم چرا که عضو اتحادیه اروپا نیستیم. قطعا تفاوت‌هایی بین سازوکار ما و اینستکس وجود دارد و تمرکز ما روی مسائل بانکی است و اینستکس سعی دارد بر تبادلات تمرکز کند. ما از ابتدا تمرکزی بر اقلام انسان‌دوستانه داشتیم و جلوتر نخواهیم رفت.

لایتنر در پاسخ به این سوال که منبع منابع مالی برای خرید اقلام دارویی چیست و اینکه با توجه به محدودیت ایران در تبادلات مالی آیا امکان توقف این روند وجود دارد یا خیر، گفت: این سوالی مهم است و وقتی گفتم ما باید گام‌هایی فنی برداریم منظورم همین موارد بود. اعتماد نو به نقل از برنامه ما این است که سازوکاری پایدار را آغاز کنیم. بنابراین اطمینان داریم که می‌توانیم منابع مالی ایران را انتقال دهیم.

حسین شیخ الاسلام درگذشت
هم اکنون بخوانید

وی همچنین در پاسخ به سوال اعتماد نو به نقل از ایلنا مبنی بر اینکه در متن توضیحات این سازوکار عنوان شده که اطلاعات شرکت‌ها در اختیار وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار می‌گیرد؛ آیا این تبادل اطلاعات می‌تواند برخی شرکت‌ها را از مشارکت در سازوکار باز دارد، گفت: حضور در این مکانیسم برای شرکت‌ها کاملا داوطلبانه است اما ما علاقمند هستیم که کانال‌مان کاملا شفاف باشد و یادآور می‌شوم که اول ایران باید اطمینان دهد از چه منابعی تامین مالی می‌کند و با این محموله که امروز رسید که ١٨٠ هزار بسته دارویی است مسیر تحویل دارو تکمیل شده است.

لایتنر در خصوص اینکه آیا در چهارچوب این کانال ایران قادر به خواهد بود از هر کشوری که بخواهد دارو تهیه کند، گفت: پیش‌تر عنوان کردم که سایر کشورها هم می‌توانند این کانال را با ایران راه‌اندازی کنند اما این کانال تنها شرکت‌های سوییسی با شرکت‌های مستقر در سوییس را در برمی‌گیرد. ما می‌خواهیم تضمین‌کننده این کانال باشیم در نتیجه هر شرکتی باید یک ارتباط سوییسی داشته باشد؛ البته صحبت من به این معنا نیست که کالاهای دارویی فقط باید سوئیسی باشند.

 وی در رابطه با پایداری این کانال و اینکه تضمینی وجود دارد که آمریکا در این مسیر اخلال ایجاد نکند، گفت: این مسأله قابل اطمینان است. ما این کانالی را برای چند هفته راه اندازی نکردیم بلکه می‌خواهیم این اقدامات ما ادامه‌دار باشد.

سفیر سوییس در ایران تاکید کرد: ما باید اطمینان داشته باشیم این داروها به ایران بیاید و در ایران بماند و نه تنها به کشورهای همسایه ارسال نشود بلکه وارد بازار سیاه هم نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا