فارن پالسی: تکنولوژی‌های حساس آمریکایی در عراق در معرض خطر هستند

به گزارش ایسنا، روزنامه فارن پالسی در گزارشی آورده است، در کنار پیمانکاران شرکت لاکهید مارتین و کارمندان عراقی، شرکت جهانی “سالیپورت” که بخشی از مجموعه شرکت‌های “کالیبورن” است، امنیت گروهی از جنگنده‌های اف ۱۶ متشکل از ۳۴ جنگنده را در پایگاه هوایی “بلد” تأمین می‌کرد.

اما اوایل ماه میلادی گذشته پس از اینکه پایگاه بلد مورد حملات موشکی قرار گرفت، پیمانکاران سالیپورت و لاکهید مارتین به دلایل امنیتی این پایگاه را ترک و تکنولوژی حساس آمریکا که در معرض خطر قرار گرفته بود را به حال خود رها کردند.

فارن پالسی به نقل از سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نوشت، واشنگتن همواره به امنیت تکنولوژی‌هایی که از طریق فروش به کشورها ارائه می‌دهد، توجه دارد و اقدامات مناسبی جهت تأمین امنیت این فناوری‌ها در برابر افشاگری‌های غیرمجاز در نظر می‌گیرد.

این مجله نوشت: روابط عراق و آمریکا -که در مبارزه علیه داعش و مهار ایران روابط مستحکمی است- طی هفته‌های اخیر به دلیل ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط واشنگتن در نزدیکی فرودگاه بغداد در بوته آزمایش قرار گرفت. ترور سلیمانی خشم عراق را برانگیخت و پارلمان این کشور را مجبور کرد قطعنامه غیرالزام‌آوری برای اخراج نیروهای آمریکایی از کشور تصویب کند.

فارن پالسی در ادامه این گزارش می‌افزاید: نیروهای آمریکایی و عراقی در حال حاضر در آماده‌باش کامل قرار دارند و وزارت خارجه از همه آمریکایی‌های غیرنظامی خواسته عراق را ترک کنند.

براساس این گزارش، برخی مسؤولان از زمانی که پیمانکاران پایگاه بلد را ترک کرده‌اند، نسبت به این مسأله که تسلیحات، تکنولوژی و جنگنده‌های اف۱۶ ممکن است در معرض خطر باشند،‌ نگران هستند.

گزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی ایران حتی به فکر طرف مقابل هم نمی‌رسد
هم اکنون بخوانید

در این راستا، یک پژوهشگر ارشد در اندیشکده واشنگتن در سیاست‌های خاور نزدیک گفت، اینکه شبه‌نظامیان عصائب اهل الحق که در منطقه اطراف پایگاه بلد فعال هستند و سپس به خود پایگاه و احتمالا تسلیحاتی که پیمانکاران برای حفاظت از آنها در عراق حضور داشتند، برسند، صرفا مسأله زمان است و هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد.

فارن پالسی در عین حال به نقل از منبع نظامی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی مربوطه توسط نیروهای عراقی تحت محافظت شدید قرار دارند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا