آیا سال ۲۰۲۰ پایان جنگ یمن خواهد بود؟

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، بعید و تعجب‌آور نیست که سال ۲۰۲۰ شاهد خاتمه یافتن جنگ و درگیری در یمن، عقب‌نشینی نهایی نیروهای سعودی و اماراتی به همراه اعتراف آنها به شکست و مذاکرات با جنبش انصارالله یمن و همپیمانان آن برای توافق نهایی صلح باشیم.

در سایه پیشروی چشمگیری که نیروهای انصارالله یمن در “مأرب” پس از کنترل شهرستان “نهم” که دروازه شرقی صنعاء است، محقق کردند، مشخص شد که جنگ یمن آخرین نفس‌های خود را می‌کشد و شاید هفتمین سال جنگ یمن تکمیل نشود و توافق استکهلم فروپاشیده یا در اتاق مراقبت‌های ویژه است و تحولات میدانی در مرزهای مشترک یمن با عربستان نشان می‌دهد که انصارالله دست برتر را دارد.

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی نیروهای انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش حملات گسترده‌ای با موشک‌ها و پهپادها به اهدافی در جنوب عربستان از جمله تاسیسات نفتی آرامکو در جیزان، فرودگاه “أبها” و جیزان، پایگاه نظامی “خمیس مشیط” انجام داده است. وی این اظهارات خود را با تصاویر و ویدیوهایی همراه کرد و تا زمان نوشتن این مقاله، طرف عربستانی این حملات را رد نکرده است.

این حملات، بر اساس گفته یحیی سریع، “پاسخ به تشدید حملات هوایی متجاوزان سعودی طی نبرد اخیر در شرق و شمال صنعاء انجام شده است.” و به نظر می‌رسد این تاکتیک نظامی یعنی پاسخ به حملات سعودی با بمباران اهداف و تاسیسات در جنوب عربستان در حال ثمره دادن در عرصه‌های میدانی، سیاسی و روحی و معنوی است.

جنبش انصارالله یمن تاکید می‌کند که بخش اصلی و جدایی‌ناپذیر محور مقاومت است. طرف مقابل آن نیز، قراردادهای تسلیحاتی صدها میلیارد دلاری با آمریکا امضا می‌کند، میزبان حدود ۳ هزار سرباز آمریکایی و تجهیزات پیشرفته آنها به منظور حفاظت از تاسیسات نفتی در “ابقیق” و “خریص” است و میلیاردها دلار برای تامین هزینه‌ها پرداخت می‌کند، زیرا که نزد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حمایت مجانی‌ای وجود ندارد.

روزنامه کره شمالی خواستار افزایش هشدار برای مقابله با کروناویروس شد
هم اکنون بخوانید

 هنگامی که دولت جدید سودان از عقب‌نشینی ۱۰ هزار نیروی سودانی که در جنگ یمن مشارکت داشته‌اند، خبر داد و اعلام کرد که برای خارج کردن ۵ هزار تن دیگر در ماه‌های آتی اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی می‌کند تا میزان تلفات کاهش یابد و همچنین هنگامی که دولت امارات حضور نیروهایش در یمن را سریعا کاهش می‌دهد، مسیر گفت‌وگو با ایران را هموار می‌سازد و این مسأله به معنای  این است که خاتمه یافتن جنگ بر روی دیوار نوشته شده است و بحث و بررسی در خصوص رهایی فوری از این جنگ در جریان است و در این مسیر جنبش انصارالله اکثر شرط و شروطش را دیکته خواهد کرد، خدا بهتر می‌داند و ما تنها باید منتظر بمانیم.

ائتلاف عربی تحت امر عربستان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری دولت مستعفی یمن عملیات نظامی را در یمن آغاز کرد. یمن در نتیجه حملات متعدد ائتلاف متجاوز سعودی از شدیدترین بحران انسانی در جهان رنج می‌برد و بر اساس آمار سازمان ملل ۲۲ میلیون تن از شهروندان یمنی که حدود ۷۵ درصد از ساکنان این کشور را تشکیل می‌دهند، به انواع کمک‌ها و حمایت‌های انسانی نیاز دارند.

نیروهای سودانی در چارچوب ائتلاف عربی به رهبری عربستان از مارس ۲۰۱۵ در جنگ یمن مشارکت دارند. سودان در این تاریخ تصمیم گرفت در ائتلاف نظامی مذکور شرکت داشته باشد و به این ترتیب هزاران نظامی به یمن اعزام کرد.

پیش تر سودان اعلام کرد قصد خارج کردن نیروهایش از یمن را دارد و این مساله روابط میان سودان و عربستان را تیره کرده است اما مسؤولان سودانی و در رأس آنها عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور همواره بر عمق روابط سودان با عربستان و ضرورت دفاع از امنیت آن تأکید دارند.

پیام‌های اطمینان بخش مصر، عربستان و امارات به اسرائیل درباره طرح الحاق
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =

دکمه بازگشت به بالا