در رسانه‌های آمریکا؛ همه مردان ترامپ، علیه ترامپ

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری بی بی سی، فیلیپ بامپ، تحلیل‌گر روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی به بهانه توییت‌های جدید دونالد ترامپ علیه جان بولتون، نگاهی انداخته به فهرست طولانی مقام‌های سابق کاخ‌سفید و نحوه مواجهه رئیس‌جمهور آمریکا با آنها پیش و پس از حضورشان در تیم رئیس جمهور.

او در ابتدای این یادداشت با اشاره به یکی از دیالوگ‌های شکسپیر در نمایشنامه اوتلو نوشته: “یک تفاوت اساسی میان دونالد ترامپ و روسای جمهوری قبلی آمریکا – و شاید همه مقام‌های سیاسی تاریخ آمریکا – این است که او ‘قلبش را روی آستینش می‌بندد!’ منظورم از قلب در اینجا ‘عصبانیت’ و منظورم از آستین ‘حساب توییتر’ اوست”.

از یار ترامپ تا مغضوب ترامپ

“وقتی کسی روبروی ترامپ می‌ایستد او هیچ ابایی از بروز عصبانیتش در انظار عمومی ندارد. نمونه آخر جان بولتون است که از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ در کاخ‌سفید بود و حالا در کتاب جدیدش نوشته که دونالد ترامپ مستقیما کمک مالی نظامی به اوکراین را مشروط به تحقیقات علیه رقیب انتخاباتی‌اش کرده بوده است. علنی شدن این بخش کتاب بولتون همسو با کانون اصلی استیضاح رئیس جمهور آمریکاست که او را متهم به سوء استفاده از قدرت با هدف منافع شخصی می‌کند.”

تحلیلگر واشنگتن‌پست در ادامه توییت‌های صبح چهارشنبه ترامپ را شاهد گرفته که در آنها رئیس‌جمهور آمریکا نوشته: “کسی که سال‌ها پیش برای پست سفیر دائمی سازمان ملل (در دوره جورج دبلیو بوش) در سنا رای نیاورد. کسی که بعد از آن برای هیچ سمتی نتوانسته رای اعتماد بگیرد. از من تمنا می‌کرد مقامی که نیاز به رای اعتماد سنا نداشته باشه برایش دست و پا کنم و من با وجود این که خیلی‌ها گفتند “قربان این کار را نکنید” کردم، بعد هم که انتخاب شد در تلویزیون به اشتباه حرف از “مدل لیبی” (درباره نحوه مواجهه با کره‌شمالی) زد و چندین و چند اشتباه دیگر. و دست آخر هم اخراج شد چون حقیقتا اگر قرار بود به حرف او گوش کنم الان درگیر جنگ جهانی ششم بودیم. حالا تا اخراج شده یک دفعه کتاب نوشته و کلی چیزهای بد و نادرست در آن گنجانده. کلی مطالب محرمانه مربوط به امنیت ملی. واقعا چه کسی همچین کاری می‌کند؟”

فیلیپ بامپ در کنار اظهارات جدید ترامپ درباره جان بولتون، توییتی که رئیس جمهور آمریکا به هنگام آغاز به کار جان بولتون در کاخ‌سفید منتشر کرده بود را گذاشته تا منبعی باشد برای قضاوت مخاطب.

در آن توییت که دقیقا در ۲۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر شده ترامپ از دعوت به همکاری جان بولتون می‌گوید: “خرسندم که اعلام کنم جان بولتون از نهم ماه آوریل به عنوان مشاور جدید امنیت ملی شروع به کار خواهد کرد. همینجا از زحمات ژنرال اچ.آر مک‌مستر هم قدردانی می‌کنم…”

و بعد هم به اظهار نظر او در اوایل ۲۰۱۹ اشاره کرده که ترامپ گفته بود: “جان بولتون عملکرد خیلی خوبی داره”. اما تنها چند ماه بعد ترامپ در توییتر خبر از اخراج جان بولتون داد. ادعایی که بولتون با رد آن مدعی شد او بوده که استعفاء داده و اخراجی در کار نبوده است.

فیلیپ بامپ چندین اظهارنظر “زشت و زیبای” دیگر ترامپ را درباره کسانی که خود به کاخ سفید دعوت و کمی بعد اخراج کرده بود را فهرست کرده است. کسانی چون:

استیو بنن، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید پیش از اچ آر مک مستر و بعد از مایکل فلین. بسیاری بنن را از معماران اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ و یکی از دلایل محبوبیت او در میان راست‌های ملی‌گرا می‌دانند. ترامپ بعد از این که اظهارات استیو بنن در کتاب مایکل وولف تحت عنوان “دروغ‌گو و قلابی” درباره سال نخست ریاست جمهوری دونالد ترامپ منتشر شد، از او به شدت انتقاد کرد و گفت: “استیو بنن که موقع اخراج به گریه افتاده بود و برای پست گرفتن به گدایی افتاده بود…”.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق کابینه ترامپ که در ابتدا رئیس جمهور امریکا از او به علت سابقه مدیریتی در شرکت نفت اکسون موبیل بارها ستایش و تعریف کرده بود اما بعد که به طور ناگهانی و در حالی که تیلرسون در آفریقا مشغول سفری دیپلماتیک بود در توییتر او را اخراج کرد و درباره‌اش نوشت: “رکس تیلرسونی که هوشش از یک تکه سنگ کمتر است…”

جف سشنز، دادستان کل سابق آمریکا که نخستین سناتور جمهوری‌خواه بود که از نامزدی دونالد ترامپ حمایت کرد و به محض پیروزی او توانست مهم‌ترین پست کابینه یعنی دادستانی کل کشور را تصاحب کند اما با آغاز تحقیقات ترامپ-روسیه از سوی بازرس رابرت مولر، جف سشنز به “سیبل دائمی” انتقادات ترامپ و “مظنون همیشگی” حملات او علیه این تحقیقات بدل شد.

هشدار دولت مستعفی یمن به عربستان
هم اکنون بخوانید

جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا، که ترامپ بارها از او و سایر ژنرال‌های کابینه‌اش و احترام بالای آنها در میان هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه سخن گفته بود اما وقتی ژانویه سال گذشته ژنرال ماتیس در پی اختلاف نظر شدید با ترامپ بر سر حضور نظامیان در سوریه پنتاگون را ترک کرد، ترامپ درباره این ژنرال کهنه‌کار نوشت: “وقتی پرزیدنت اوباما جیمز ماتیس را با خفت برکنار کرد، من به او شانس دیگری دادم. خیلی‌ها گفتند این کار را نکن. اما من کردم…”

کتاب تازه منتشر شده‌ دو گزارشگر برجسته واشنگتن پست، کارول لئونینگ و فیلیپ راکر، تحت عنوان “نابغه با ثبات، محک ترامپ برای آمریکا” در یک هفته گذشته بارها در رسانه‌های آمریکا مورد توجه قرار گرفته است.

عنوان کتاب به جمله معروف دونالد ترامپ در تعریف از خودش اشاره دارد که رئیس جمهور آمریکا بارها آن را در زمان و مکان‌های مختلف عنوان کرده: “من یک نابغه با ثبات هستم”.

نویسندگان کتاب مدعی‌اند حاصل گفتگو با ۲۰۰ مقام فعلی و سابق دولتی است. مقام‌هایی که بسیاری از آنها شاهد مستقیم رفتار و اظهارات ترامپ بوده‌اند و به اتفاقات مهمی اشاره می‌کنند که کنار هم چیدن آنها به خواننده در ترسیم نیمرخ کرداری رئیس جمهور آمریکا کمک می‌کند.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این کتاب روایتی است از جلسه‌ای برای توجیه و شاید هم کمی آموزش به دونالد ترامپ تازه وارد کاخ‌سفید شده که در ژوئیه سال ۲۰۱۷ و در “اتاق جنگ” پنتاگون برگزار شده و در آن علاوه بر بالاترین مقام‌های نظامی چون ژنرال جیمز ماتیس، وزیر دفاع وقت، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور و رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت و استیو بنن، مشاور امنیت ملی وقت هم حضور داشته‌اند.

“ژنرال‌ها و وزیر خارجه گمان می‌کردند که باید با ارائه تاریخچه مختصری از وضعیت استقرار نظامی نیروهای آمریکایی در نقاطی چون کره‌جنوبی دونالد ترامپ را از ارکان اصلی دکترین نظامی ایالات متحده آگاه کنند” شاید هم کمی اظهارت تند او درباره ناتو، خروج سربازان از کره‌جنوبی و تهدید اتمی پیونگ‌یانگ را تعدیل کنند.

بنابر آنچه نویسندگان به نقل از حاضران در این جلسه نوشته‌اند پس از توضیح چندباره ژنرال‌ها به دونالد ترامپ درباره ضرورت حمایت از ناتو یا هزینه کردن برای استقرار نیروها در کره‌جنوبی و پس از این که او از جنگ افغانستان به عنوان یک شکست یاد می‌کند، ترامپ از هزینه‌های گزاف جنگ و یا عدم پیروزی در جنگ هایی چون عراق و افغانستان شکایت می‌کند و رو به ژنرال‌های ارشد ارتش می‌گوید: “شماها یک مشت بازنده هستید که چگونه پیروز شدن یادتان رفته”.

“ژنرال‌هایی که سال‌ها در میادین جنگ حضور داشته‌اند برایشان این حرفها سنگین بود به ویژه از سوی کسی که برای نرفتن به جنگ ویتنام برگه و سند طفره رفتن جور کرده بود.”

ترامپ دقایقی بعد در این جلسه رو به ژنرال‌های دور میز می‌کند و با اشاره به هزینه ۷ تریلیون دلاری جنگ عراق و حضور نظامی در خاورمیانه می‌گوید: “شماها یک مشت احمق و کودک هستید.”

نویسندگان کتاب “من یک نابغه با ثبات هستم” لحظات بعد از این جملات، ترامپ را به نقل از مصاحبه‌شوندگان خود چنین توصیف می‌کنند: “حتی برای رئیس‌جمهوری که به بددهنی و عامیانه حرف زدن شهرت دارد و این مدل حرف زدن را حرف‌های “مردان در رختکن باشگاه” توصیف می‌کند این بدترین اهانتی بود که می‌شد به ژنرال‌ها آن هم در اتاق جنگ پنتاگون – که از مقدس‌ترین مکان‌ها برای آنهاست – بر زبان آورد.”

“تیلرسون به وضوح از دشنام‌گویی ترامپ شوکه و خشمگین شده بود. به گفته حاضران در جلسه وزیرخارجه چند دقیقه‌ای به ژنرال ماتیس که سرش را پایین انداخته بود زل زده بود که چرا تو چیزی نمی‌گویی؟ یک چیزی بگو! … اما تیلرسون آگاه نبود که جیمز ماتیس یک تفنگدار دریایی کهنه‌کار است. تفنگداری که به جبر نظام آموخته روبروی مافوقش نایستد حتی اگر مافوقش حرف بی‌ربط بزند.”

“دشنام‌های ترامپ همه نظامیان حاضر در جلسه را ناراحت کرده بود… رکس تیلرسون بعدها گفته بود که متوجه یکی از زنان حاضر در جلسه شده که تلاش می‌کرده گریه خودش را مخفی نگه دارد… نظامیانی که بارها با پوشیدن یونیفورم به میدان جنگ رفته بودند حالا باید از کسی که از رفتن به ویتنام طفره رفته دشنام می‌خوردند… تیلرسون که پدر و عمویش هر دو کهنه سرباز جنگ بودند و خودش هم به این سابقه خانوادگی افتخار می‌کند بالاخره طاقت نیاورد و لب باز کرد.”

مخالفت دادگاه اسپانیا با بازداشت رهبر جبهه پولیساریو
هم اکنون بخوانید

تیلرسون گفت: نه این درست نیست. آقای رئیس جمهور آنچه شما می‌گویید کاملا غلط است. ذره‌ای از آن حقیقت ندارد… مردان و زنانی که لباس نظامی می‌پوشند و به میدان جنگ می‌روند این کار را برای کسب سود و منفعت مالی نمی‌کنند. آنها برای پاسداری از آزادی ما جان بر کف می‌نهند.

آن طور که منابع مطلع به نویسندگان واشنگتن پست گفته‌اند بعد از اظهارات رکس تیلرسون اتاق در سکوت فرو می‌رود و دقایقی بعد هم این جلسه تمام می‌شود.

تیلرسون پس از ترک دونالد ترامپ او را “دیوانه” خطاب می‌کند و پیش از واژه دیوانه هم از دشنام زننده‌ای استفاده می‌کند.

“آندره‌آ تامپسون، مشاور امنیت ملی مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، چند روز پس از این جلسه سراغ رکس تیلرسون رفت و از او بابت سخنانش در دفاع از نظامیان ارتش آمریکا قدردانی کرد… این دو چند ماه بعد و پس از خروج از کاخ‌سفید در یک بنیاد مبارزه با جنگ با هم همکار شدند.”

رکس تیلرسون جای خود را به مایک پامئپو داد و هیچ‌گاه به کار بردن آن دشنام علیه ترامپ را انکار نکرد.

جان کلی: ‘من جان بولتون را باور دارم’

ژنرال بازنشسته، جان کلی، رئیس دفتر سابق رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از جدایی از کابینه دونالد ترامپ کمتر خبرساز شده بود در واکنش به اظهارات جان بولتون در کتاب جدیدش گفته: “اگر جان بولتون چنین اظهاراتی کرده من او را باور می‌کنم. او مردی درستکار و صریح اللهجه است و در دورانی که من در کاخ‌سفید بودم هرگاه که با او و رییس‌جمهور در اتاق بودیم جان بولتون عقیده و نظر خود را با صراحت در اختیار پرزیدنت می‌گذاشت.”

جان کلی همچنین گفته در این جلسه به خصوص که جان بولتون در کتاب جدیدش اشاره کرده حضور نداشته اما از کسانی که آن روز در اتاق بوده‌اند خواسته که قدم پیش بگذارند و از آنچه گذشته بگویند تا سناتورهای کنگره بتوانند از حقیقت مطلع شوند.

این اظهارات رییس دفتر سابق ترامپ که آشکارا در تضاد با موضع رییس جمهوری مبنی بر همکاری نکردن مقام‌های کاخ‌سفید با تحقیقات استیضاح است، خیلی زود رسانه‌های منتقد دولت چون شبکه سی‌ان‌ان را ترغیب کرد که جان کلی را هم به تیم مردان ترامپ که اکنون برابر دونالد ترامپ ایستاده‌اند اضافه کنند.

اکنون رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که کاخ‌سفید اعلام کرده به دلایل مرتبط با “امنیت ملی” بخش‌های زیادی از کتاب جدید جان بولتون قابل انتشار نیست.

کاخ سفید با ارسال نامه‌ای به جان بولتون به دنبال متوقف کردن جوانب خاصی از کتاب اوست. در نامه‌ای که به دست هیل رسیده است، یک مقام شورای امنیت ملی آمریکا گفت، بررسی دست‌نوشته بولتون نشان داد این کتاب “محتوی حجم قابل توجهی از اطلاعات محرمانه” است.

الن جی. نایت، مسوول ارشد مدیریت سوابق، دسترسی و اطلاعات امنیتی در نامه‌ای به وکیل بولتون مورخ ۲۳ ژانویه تاکید کرد: براساس قانون فدرال و توافق نامه‌های محرمانه که موکل شما به عنوان شرط دستیابی به اطلاعات طبقه‌بندی شده امضا کرده بود، ممکن است این دست‌نوشته بدون حذف این اطلاعات طبقه‌بندی شده قابل انتشار نباشد.

همزمان یک نظرسنجی جدید از مردم آمریکا که از سوی دانشگاه کویین‌پیاک آمریکا صورت گرفته نشان می‌دهد از هر چهار آمریکایی، سه نفر (۷۵ درصد) خواستار شهادت دادن جان بولتون در مجلس سنا و در جلسات استیضاح ترامپ هستند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس سنا در گفتگو با نیویورک‌تایمز ابراز امیداوری کرده که با ابراز تمایل دست کم چهار جمهوری‌خواه برای احضار جان بولتون، دموکرات‌ها بتوانند آرای لازم (۵۱ رای) برای شهادت تحت سوگند او را به دست آورند.

سناتور چاک شومر به پادکست دیلی نیویورک تایمز گفت او مشغول رایزنی با ۱۲ سناتور جمهوری‌خواهی است که تاکنون علنا با احضار جان بولتون مخالفت نکرده‌اند.

قرار است مجلس سنا که ۱۰۰ سناتور آن در یک هفته گذشته در مقام هیات منصفه در جلسات استیضاح دونالد ترامپ حضور پیدا کرده‌اند روز جمعه، ۳۱ ژانویه، درباره لزوم احضار جان بولتون و شهود یا مدارک جدید رای‌گیری کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا