انگلیس پیشنویس قطعنامه درباره آتش‌بس لیبی را به شورای امنیت ارائه کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار است نشست شورای امنیت درباره لیبی فردا (چهارشنبه) برگزار شود، اما بسیاری از دیپلمات‌ها امکان تصویب قطعنامه در این جلسه را به دلیل دودستگی‌هایی که همچنان میان اعضای شورای امنیت درباره لیبی وجود دارد، بعید می‌دانند.

شورای امنیت همچنین بار دیگر از همه کشورهای عضو می‌خواهد تا ضمن عدم مداخله در نزاع از اتخاذ تدابیری که موجب تشدید آن می‌شود اجتناب ورزند و دو طرف درگیری به آتش‌بس دائمی پایبند باشند.

در پیشنویس این قطعنامه که همچنان مورد مناقشه در شورای امنیت است، آمده که این شورا درباره نتایج نشست سران برلین در ۱۹ ژانویه درباره لیبی تصمیم‌گیری می‌کند و از همه کشورهای عضو می‌خواهد که به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی پایبندی کامل داشته باشند.

پیشنویس این قطعنامه همچنین بر لزوم “جداسازی” نیروهای درگیر و نیز اتخاذ تدابیر جهت “اعتمادسازی” میان دو طرف تاکید داشته و از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد که پیشنهاداتی را در خصوص سازوکارهایی که می‌توان برای آتش‌بس به ویژه با کمک نهادهای منطقه‌ای اتخاذ کرد ارائه دهد که در آن اشاره ضمنی به اتحادیه اروپا و آفریقا شده است.

در پایان کنفرانس برلین که چند ساعت به طول انجامید، کشورهای اصلی ذی ربط در منازعات لیبی متعهد شدند که به ممنوعیت بین‌المللی ارسال سلاح به لیبی پایبند باشند  و در امور داخلی این کشور مداخله نکنند.
در پی کنفرانس برلین، شورای امنیت در بیانیه‌ای از طرفین درگیر در لیبی خواست تا “در اسرع وقت” به آتش‌بسی دست یابند که موجب احیای روند سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور شود.
شورای امنیت همان روز اعلام کرد که اعضای آن از احزاب لیبیایی می‌خواهند که در کمیته نظامی موسوم به ۵ + ۵ به منظور انعقاد توافقی برای آتش‌بس در سریع‌ترین زمان ممکن مشارکت سازنده‌ای داشته باشند.

دیدار میانجی سازمان ملل با فرمانده ارتش"ملی" لیبی
هم اکنون بخوانید

قرار است این کمیته نظامی که در نشست برلین در مورد آن توافق حاصل شده است، از پنج افسر به نمایندگی از نیروهای وفادار به دولت فائز السراج و پنج افسر به نمایندگی از نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی باشد. مأموریت این کمیته تعیین راه‌ها و سازوکارهای میدانی با هدف تقویت پایان دادن به درگیری‌های موجود میان طرفین درگیری است.

انگلیس در حال حاضر بر روی پیشنویس قطعنامه شورای امنیت درباره لیبی کار می‌کند و تماس‌های اولیه با کشورهای عضو شورای امنیت را برای اظهار نظر درباره پیشنهاداتی که می‌توان به واسطه آن پیشنویس قطعنامه احتمالی درباره لیبی را تضمین کرد، آغاز کرده است.

انگلیس تصویب قطعنامه‌ای کوتاه که بر ابعاد اجرایی نتایج نشست برلین متمرکز و نیازمند نظارت شورای امنیت است، پیشنهاد کرده است.

انگلیس، فرانسه، آمریکا و آلمان بر لزوم تسریع در تصویب قطعنامه به منظور حفظ تحرکات ایجاد شده در نشست برلین تاکید کرده‌اند.

در همین راستا، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان خواستار تحریم کشورهایی شده است که ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی را نقض کردند.

وی بعد از نشست با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع پایگاه خبریان گفت، تحولاتی رخ می‌دهد که با اهداف نشست برلین مغایرت دارد، اما وی جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

ماس بر لزوم حمایت از آتش‌بس شکننده در لیبی از طریق پشتیبانی از توافقات صورت گرفته در نشست برلین و رای دهی به قطعنامه در شورای امنیت تاکید کرد. به گفته وی، این امر موجب تحریم‌هایی علیه کشورهای نقض کننده ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی می‌شود.

ارتش آمریکا گزارش افزایش ۳۳۰ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان را «یک‌جانبه» خواند
هم اکنون بخوانید

وی افزود، باید بار دیگر برای همه کسانی که به دنبال نقض ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی هستند یا آن را نقض کرده‌اند روشن شود که این امر بدون تبعات نخواهد بود.

ماس ابراز امیدواری کرد که طرف‌های درگیر در لیبی مذاکراتی را در سطح نظامی طی روزهای آتی برای تقویت آتش‌بس داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + سه =

دکمه بازگشت به بالا