استحصال مواد معدنی از باطله‌ها

به گزارش ایسنا، خداداد غریب‌پور در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک، گفت: افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی، توانمندی ما را در مطالعه فنی و بومی سازی دانش فنی – مهندسی و ساخت نشان می‌دهد. بخش معدن و صنعت معدنی ایران از امروز رسما وارد تولید نیمه صنعتی عناصر نادر خاکی شد که این محصولات در صنایع هوافضا، خودروسازی و سایر صنایع کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم عناصر نادر خاکی از  ۵ تا ۶۰ دلار است و در صورت لزوم به ۱۰۰ برابر می رسد، گفت: در این طرح، همکاری بسیار مطلوبی بین ایمیدرو، سازمان انرژی اتمی و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران صورت گرفت. استراتژی وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که واحدهای صنعتی و معدنی به موضوع فناوری، تحقیقات و علوم توجه کنند. ایمیدرو در زمینه اکتشافات عمیق اقدام کرده‌ است. این در شرایطی است که در مواقع لزوم قیمت این عناصر در بازارهای جهانی به صد برابر نیز افزایش می یابد.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: در حال حاضر در اکتشافات عمیق وارد شده و تا عمق ۱۰ هزار کیلومتری نیز پیش رفته ایم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در بخش معدن کشور به خوبی استفاده کنیم.

غریب‌پور از انجام کار مشترک تحقیقاتی با دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: قرار است بر روی متدولوژی اکتشافات عمیق کار کنیم تا بتوانیم در عمق آن وارد شده و به استخراج مواد معدنی بپردازیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: کاهش گازهای گلخانه ای یکی از استراتژی های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بر این اساس بنا داریم همگام با استانداردهای جهانی، کار را پیش ببریم که به این منظور طرح تحقیقاتی بر روی ۴۴ واحد ایمیدرو آغاز شده تا میزان گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم.

وضعیت وخیم اقتصادی دانمارک و سوئد
هم اکنون بخوانید

وی از اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی برای استحصال مواد معدنی از باطله ها خبر داد و تصریح کرد: باطله ها معادن بزرگی هستند که می توان با کار بر روی آنها از مزایای‌شان استفاده کرد. همچنین بنا داریم بر روی بخش ایمنی و بهداشت تمرکز کنیم تا بتوانیم در بخش واکنش سریع وارد شده و اگر سد دفاعی شکست به خوبی آن را مدیریت کنیم.

همچنین غلامرضا ملاطاهری – مجری طرح عناصر نادر خاکی – گفت: طرح عناصر نادر خاکی از سال ۹۴ به صورت متمرکز با توجه به استراتژی ایمیدرو آغاز شد.

وی افزود: دانش فنی عناصر نادر خاکی محدود به چند کشور است و چین در این حوزه حرف اول را می زند و از این عناصر به عنوان ابزار استراتژیک استفاده می کند چراکه ۸۰ درصد عناصر نادر خاکی در چین است. لذا چین در جنگ تجاری، صادرات این عناصر نادر خاکی را محدود کرد و همین امر موجب شد آمریکا بر سر میز مذاکره بازگردد. ایران نیز وارد این عرصه شد چرا که به دنبال دستیابی به دانش این مواد بود.

ملاطاهری با بیان اینکه در مقیاس آزمایشگاهی به دانش عناصر نادر خاکی در سال ۹۵ دست یافتیم؛ اظهار کرد: این فرایند بسیار پیچیده است چرا که تعداد محصولات خروجی آن بسیار زیاد است. با همکاری متخصصان داخلی طرح عناصر نادر خاکی را با پایلوت ۲ تن در ساعت توانستیم راه اندازی کنیم. این پایلوت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. خروجی این پایلوت برای مطالعات فنی و اقتصادی و ورود به بخش صنعتی بسیار مهم است.

بازار اجاره مسکن در حال بالانس قیمت
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا