بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص جنجال‌های اخیر، پیرامون اعلام مواضع اصولی ظریف


بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص جنجال‌های اخیر، پیرامون اعلام مواضع اصولی ظریف

وزارت امور خارجه در خصوص جنجال‌های اخیر پیرامون اعلام مواضع اصولی وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با نشریه آلمانی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایلنا، متن بیانیه وزارت امور خارجه به شرح زیر است: 

۱. یکی از اهداف ایالات متحده آمریکا در نبرد دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران آن است که تصویری جنگ طلب از ایران به نمایش گذارد؛ تصویری که چند ده سال برای ایجاد آن از طریق نبرد رسانه ای و جنگ روانی تلاش کرده بود. این تصویر نادرست و معارض با ذات نظام اسلامی در پی انجام مذاکرات برجام برهم ریخت و جهان دریافت که امنیتی سازی جمهوری اسلامی ایران یک فرییکاری صهیونیستی است و ایران نه تنها کشوری قانون مدار و دارای منطقی روشن و استوار است بلکه در صف نخست مبارزه با تروریسم و پدید آوری فضای صلح آمیز در جهان قرار دارد. خروج یک جانبه ایالات متحده از مذاکرات برجام و بیان این که برجام به سود ایران بوده و آمریکا از آن متضرر شده است – ضمن نشان دادن توان دیپلماتیک و منطق قوی ایران در دفاع از حقانیت و مطالبات ملت ایران- عملا نشان داد که به واقع این ایالات متحده آمریکاست که به قوانین جهانی و حقوق بین الملل وقعی ننهاده و گریزان از گفتگو و ناقض تعهدات بین المللی است. با ترور شهید سپهبد سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم برای افکار عمومی جهان اثبات شد که این دولت آمریکاست که در راس حامیان تروریسم در سطح جهانی است. در همین راستا تمامی تلاش آمریکا آن است که موضع برتر ایران یعنی”حمایت از مذاکرات قانونی انجام شده در برجام” را از دست ایران خارج کرده و تصویری “ضد مذاکره” از ایران را به نمایش گذارده و نهایتا میز مذاکره غیر قانونی و تحمیلی را جایگزین برجام نماید. اقدامی که با قدرت از سوی رهبری معظم انقلاب نفی و نهی شده که همواره ملاک عمل وزارت خارجه جمهوری اسلامی می باشد. از اینرو تاکید بر مذاکرات قانونی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در مقابل مذاکرات خارج از برجام  — که دولت قانون ستیز آمریکا بدنبال آن است —  ضرورت داشته و نباید به هیچ وجه این سنگر که از مشروعیت بین المللی برخوردار است، به دولت مستکبر و قانون گریز آمریکا وانهاده شود.

برجام نه یک کلمه کم،‌ نه یک کلمه زیاد
هم اکنون بخوانید

۲. تاکید بر این که ایالات متحده اگر مایل به مذاکره است باید به سر میز مذاکره کمیسیون مشترک  برجام که خود آن را ترک کرده بازگشته و تمامی تحریم ها و اقدامات غیر قانونی انجام شده را لغو و جبران نماید – در صورت انجام – شکست مطلق آمریکا در صحنه بین المللی و دال بر قدرت برتر ایران در صحنه دیپلماتیک خواهد بود. بنابراین چنین رویکردی باید با قدرت پیگیری شده و نباید اجازه دهیم آمریکا از وضعیت موجود که خواهان گریز از آن است خارج شود. برخلاف بعضی سوء برداشت ها، این موضع نماد قدرت ایران بوده و این ایالات متحده است که مایل است به لطایف الحیل میز برجام را که  برای خود تله می داند برهم زند.

۳. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی وظیفه دفاع از کیان و حیثیت جمهوری اسلامی با بهره گیری از توانمندی های حقوقی و دیپلماتیک را بر عهده دارد و در عرصه بین المللی نیز با اتکاء به حمایت ها و رهنمودهای راهبردی مقام معظم رهبری توانسته است همدوش با محور مقاومت اقتدار جمهوری اسلامی را در منطقه و جهان علیرغم فشارها و تلاش های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به نمایش گذارد؛ وظیفه ای که بدون توجه به هر فشاری از هر سو با قدرت به انجام خواهد رسانید.

۴.  گاه بدلیل عدم اطلاع از پیچیدگی ها و نیز تصمیمات متخذه از سوی نهادهای فرادستی، برداشت هایی نادرست از عملکرد وزارت امور خارجه ترویج می‌شود که متاسفانه مورد سوء استفاده رسانه ها و نهادهای سیاسی بدخواهان ایران زمین قرار می گیرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از حساسیت های علاقمندان به آرمان های انقلاب و بهره بردن از نقدهای کارشناسی انجام شده، وظیفه خود می داند یک بار دیگر نسبت به استفاده جناحی از موضوعات ملی هشدار دهد. ایجاد دوقطبی “مذاکره – عدم مذاکره” در شرایط فعلی سیاست خارجی و فضای انتخاباتی داخلی، اثرات مخرب بر منافع ملی کشور و اعتماد عمومی جامعه خواهد داشت و کسانی که برای مطامع انتخاباتی زودگذر منافع و سرمایه های ملی را قربانی می کنند مسلما در برابر خدا، مردم و تاریخ باید پاسخگو باشند.

اسرائیل در حال همکاری با آمریکا برای تشدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است
هم اکنون بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا