نشست «درآمدی بر مقاومت رسانه‌ای در قرآن کریم» برگزار شد

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم – رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآنی در این نشست با ارائه تعریفی از اصطلاح مقاومت در قرآن کریم اظهار کرد: تعریفی که ما از مقاومت داریم یعنی پایداری و ایستادگی یک ملت براساس اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و طرح‌های پیش‌برنده و اقدامات اساسی یک ملت در برابر اقتصاد سیاسی و فرهنگی دشمن. در رابطه با مقاومت مطالب بسیار زیادی در قرآن وجود دارد که نمونه آن آیه ۲۵۰ سوره بقره است. این آیه بیانگر مفهومی از مقاومت و استقامت است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۳۰ سوره فُصلت خاطرنشان کرد: براساس این آیه مقاومت همان آرامش و آسایش یک ملت است. در آیه ۲۰۰ سوره آل عمران نیز به مقاومت اشاره شده است. این آیه بیانگر چهار امر در حوزه مقاومت است که عبارتند از: صبر فردی، صبر اجتماعی در برابر مشکلات و سختی‌ها همچنین نسبت به حفظ تقوا نیز سفارش شده است. بنابراین اصطلاح مقاومت به نحو تصریح در قرآن نیست ولی منتزع از آیات قرآنی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآنی ادامه داد: در بحث رسانه و مقاومت باید تعریف‌مان را از مقاومت روشن کنیم. در زمینه مباحث مقاومت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… بحث مقاومت قابل بررسی است. در حوزه مقاومت رسانه‌ای باید اهداف را بشناسیم و براساس آن باید حرکت کنیم. در مساله مقاومت عدالت اسلامی و حفظ عزت ملی یکی از مهم‌ترین اهداف است. همچنین حفظ تمامیت ارضی کشور نیز باید در مقاومت رسانه‌ای مطرح شود پس ما باید بر روی این موضوعات تمرکز کنیم.

در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چه گذشت؟
هم اکنون بخوانید

یوسفی‌مقدم یادآور شد: مقاومتی که ما از آن سخن می‌گوییم اشخاصی همچون شهید قاسم سلیمانی در آن تربیت می‌شوند اما در مقاومت داعشی آنها به زن و بچه، پیر و جوان رحم نمی‌کنند. اینها دو نوع از مقاومت هستند که باید اصل وجودی آنها برای مردم تبیین شود. اهداف مقاومت باید بازگو شود و در این امر باید به آیات قرآنی توجه زیادی کنیم. در مقاومت اسلامی یکی از شرایط و آداب مقاومت رعایت حرمت انسان‌ها است. تفکری که در گروهکی همچون داعش وجود ندارد. همچنین مقاومت برای ما تعریفی دارد که حتی حق حیات را برای حیوانات نیز مدنظر قرار می‌دهیم. رسانه‌ها باید آداب مقاومت را تبیین کنند.

در ادامه سیدمحمدجواد شوشتری – مدیرعامل خبرگزاری ایکنا – با بیان اینکه در آیات قرآنی آیه نفی سبیل مهمترین راهبردی است که در عرصه مقاومت به ما ارائه شده است. در این راهبرد ما یاد می‌گیریم که اجازه ندهیم کسی از غیرمسلمانان بر ما تسلط داشته باشد. پایگاه‌های نظامی آمریکا در اطراف دنیا پراکنده شده و این یک جنبه از تسلط بیگانگان بر ما است. جنبه دیگری از تسلط که وجود دارد و شاید آن را به عینه حس نکنیم، تهاجم فرهنگی و اجتماعی است که سبک زندگی‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. باید در برابر این تفکر فرهنگ مقاومت را تبیین کنیم.

وی ادامه داد: در زندگی امروزه از چیزی که می‌پوشیم تا چیزی که می‌خوریم می‌توانیم بگوییم همگی به نوعی تحت تسلط است. تهاجم فرهنگی اصطلاحی نیست که بعد از انقلاب آن را درست کرده باشیم بلکه اصطلاح علمی است که حتی اروپاییان نیز معتقدند آمریکایی‌ها به آنها تهاجم فرهنگی داشته‌اند و باید در برابر آنها مقاومت کنند. اگر کسی به ما موشک بزند این را می‌فهمیم و پاسخ آنها را می‌دهیم اما گاهی فرش را از زیر پای ما می‌کشند و ما اصلا حس نمی‌کنیم.

پرداخت ۲۰ هدیه بلاعوض ازدواج و فرزندآوری به اعضای صندوق اعتباری هنر
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه با اشاره به تشییع باشکوه پیکر شهید قاسم سلیمانی و نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: این غیرتمندی و عزت مردم را نشان می‌دهد اما باید در عرصه‌های اقتصادی نیز بر روی عدم تهاجم آمریکا فعالیت کنیم. متاسفانه شاهد این هستیم که محصولات بیگانه در سطح کشور بسیار زیاد است و باید این فرهنگ را در کشور تغییر بدهیم. هر کدام از ما می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی را مخابره کنیم که هر کدام از آنها بر محور مقاومت باشد. ای کاش بتوانیم خسارت‌های نرمی که از طریق دشمنان بر ما وارد می‌شود را به مردم نشان بدهیم. وظیفه مهم رسانه این است که جایگاه مقاومت را با برداشت‌های درست از قرآن و اهل بیت (ع) برای مردم تبیین کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا