روانشناس سیا از برنامه شکنجه مظنونان تروریستی دفاع کرد

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جیمز میشل، روانشناس سیا در جریان جلسه دادگاهی برای پاسخ به سوالاتی درباره روش‌های شکنجه در زندان گوآنتانامو، کوبا که علیه مظنونان تروریستی شامل غرق مصنوعی، روش‌های استرس‌زا و تکنیک‌های محرومیت از خواب شرکت داشت از این روش‌ها دفاع کرد.

وی گفت: اگر همین امروز از خواب بیدار شوم باز هم این کارها را انجام می‌دهم.

میشل یکی از معمارهای عملیات به اصطلاح “بازجویی پیشرفته” بود که علیه مظنونان القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ انجام شد.

اقدامات و روش‌هایی که این فرد و یکی دیگر از روانشناسان به انجام‌شان توصیه می‌کردند، اکنون به عنوان رفتارهای شکنجه غیرقانونی ممنوع شده است اما این فرد گفته که کمک به دفاع از کشورش یک وظیفه اخلاقی بوده است.

جیمز میشل همچنین در این دادگاه گفت:‌ برای دفاع از زندگی آمریکایی‌ها، بزرگ کردن احساس نارضایتی تروریست‌هایی که علیه ما سلاح به دست می‌گیرند، درست نیست. اگر خلاف این بود احساس می‌کردم در مسؤولیت‌های اخلاقی‌ام کوتاهی کرده‌ام.

میشل در بخشی از بازجویی‌ها شامل غرق مصنوعی ابو زبیده، از نخستین دستگیرشدگان توسط سیا مرتبط با اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده حضور داشت.

جولیا هال از عفو بین الملل گفت: میشل بخش بزرگی از این دلیل است که چرا خانواده‌های قربانیان هنوز طعم هیچ عدالتی را نچشیده‌اند. او گفته که این شهادت برای قربانیان و خانواده‌های آنهاست. این به دلیل تکنیک‌های شکنجه‌ای است که خود او در مورد زندانیان ایجاد و از آنها استفاده کرده است. شواهد و مدارک به دست آمده و اعترافات تحت شکنجه‌ها را نمی‌توان در این روند دادگاهی مورد استفاده قرار داد.

گفتگوی تلفنی قرقاش و پدرسن درباره سوریه
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا