چوب بوئینگ لای چرخ اقتصاد آمریکا

به گزارش ایسنا،  بعد از آنکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن جان باختند، تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرم افزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.

حالا بوئینگ به عنوان شرکتی که بزرگترین سازنده هواپیما در جهان به شمار می رفت، با چالش های متعددی روبه رو شده و به نظر می رسد که جایگاه نخست آن به شدت متزلزل شده و جایگاه خود را به شرکت ایرباس اروپا داده است.

این غول هواپیماسازی از سال گذشته تاکنون به شدت تحت تاثیر سقوط این هواپیماها قرار گرفته و دردسر و مشکلات فراوانی را از آن زمان تاکنون تجربه کرده است به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی برآورد و اعلام کرده اند که بوئینگ چرخ اقتصاد ایالات متحده آمریکا را از کار خواهند انداخت.

بر اساس گزارشی که شبکه CNBC در این خصوص تهیه و منتشر کرده است، استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا پیشتر از خطر کاهش ۰.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی در این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی خبر داده و هشدار داده بود. به عقیده این کارشناسان، بوئینگ به عنوان بزرگترین صادرکننده آمریکا نخستین متهم و مقصر این کاهش تولید ناخالص داخلی خواهد بود.

این در حالیست که وی قبلا اعلام کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا مثبت ۲.۵ درصد خواهد بود.

چهارمین مرحله طرح مسکن جوانان جزیره قشم در مسن کلنگ زنی شد/ فتح الهی ادامه دهنده راه دولت مردمی در منطقه آزاد قشم
هم اکنون بخوانید

بوئینگ تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس که به فاصله اندکی از یکدیگر منجر به کشته شدن بالغ بر ۳۰۰ نفر و ممنوعیت پرواز این نوع خاص از هواپیما در سراسر جهان شد، در دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که به طور موقت تولید بوئینگ ۷۳۷ مکس را متوقف خواهد کرد. همان طور که بسیاری از نهادهای ناظر در ایالات متحده آمریکا و سایر متخصصان هوانوردی پیش بینی کرده بودند، مجوز پرواز و بازگشت بوئینگ ۷۳۷ مکس به خطوط هوایی به این زودی صادر نخواهد شد.

شرکت آمریکایی بوئینگ هم اکنون بالغ بر ۸۵ درصد از ۱۲ هزار فروند هواپیمای تجاری، مسافربری و باری در جهان است.

گفته می‌شود ایرلاین های فعال در سراسر جهان که هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس را در اختیار داشتند، تحت تاثیر زمین گیر شدن آنها در ۱۰ ماه گذشته، بالغ بر یک میلیارد دلار دچار خسارت و ضرر و زیان مالی شده اند و بسیاری از آنها نیز به دنبال تشکیل پرونده های حقوقی برای دریافت غرامت از بوئینگ هستند. 

بر اساس گزارش وب سایت simpleflying، با اینکه زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس در تمامی ایرلاین‌های فعال در جهان ، ضرر و زیان‌های بسیاری را برای این غول هواپیماسازی آمریکایی به ارمغان آورد، اما کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی بر این باورند در صورتی که جلوی صدور مجوز برای پرواز این هواپیماهای بزرگ در کشورهای مختلف گرفته نمی شد، حوادث هوایی و ناگوار بسیاری در جهان رخ می داد و به رزومه تیره و تاریک این شرکت می‌افزود.

بوئینگ یکی از بزرگ‌ترین و کلیدی‌ترین صادرکنندگان ایالات متحده به شمار می‌رود و با طراحی، توسعه و فروش هواپیما در مدل و اندازه های مختلف، نقش بسزایی در درآمدزایی و تولید ثروت برای اقتصاد این کشور بزرگ ایفا می‌کند. این شرکت تحت تاثیر سقوط دو فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس در سال گذشته تاکنون بالغ بر ۹ میلیارد دلار زیان دهی داشته است.

ارایه تضمین به بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه
هم اکنون بخوانید

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده، ایرباس توانست جایگاه بزرگترین شرکت سازنده هواپیما در جهان را از بوئینگ برباید و به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا