تحلیل ایمانی‌ خوشخو از امنیت گردشگری پس از ترور

محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: این روزها ایران و کشورهای دیگر درگیر این موضوع مهم هستند و تحلیل‌های مختلفی از جوانب گوناگون در خصوص نقش بزرگ سردار شهید قاسم سلیمانی در منطقه صورت می‌گیرد. لازم است گفته شود پیش از آن‌که سردار قاسم سلیمانی به کشورهای منطقه مشورت دهد، داعش نقش پررنگی پیدا کرده بود؛ در سوریه، عراق و حتی نزدیک ایران صدای داعش شنیده می‌شد. اقدامات موثر این سردار بزرگ باعث شد داعشی‌ها در سوریه حضور کمتری داشته باشند و در عراق محو شوند. امنیتی که در چند سال گذشته حس کرده‌ایم مخصوصا زائران که براحتی در شهرهای زیارتی عراق تردد دارند و یا عراقی‌هایی که با امید بیشتری به ایران سفر می‌کنند، همه متاثر از نقش اصلی سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است. ما باید آن را پاس بداریم که با چه سختی‌هایی توانست امنیت را به منطقه باز گرداند.

وی با اشاره به گستره طرفداران سردار شهید قاسم سلیمانی در سایر کشورها، این احتمال را مطرح کرد که در آینده مزار او زیارتگاه و به تعبیری سایت «گردشگری معنوی» شود و در ادامه گفت: این پیش‌بینی مطرح است که با توجه به علاقه بسیاری از مردم هر سال جمعیتی میلیونی از داخل و خارج کشور در مزار ایشان حاضر شوند. می‌توان از همین ابتدا با طراحی یک رویداد بین‌المللی مرتبط اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شود تا مزار سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان مظهر معنویت، زیارتگاه شود.

ایمانی خوشخو همچنین درباره تاثیر این جریان بر امنیت گردشگری منطقه خاورمیانه، ایران و حتی سایر کشورها، توضیح داد: فکر نمی‌کنم ناامنی به منطقه برگردد؛ چرا که هر جا مردم به شکل انبوه حضور دارند، نباید نگران ناامنی باشیم، مخصوصا حالا که خیل انبوه مردم عراق مخالفت‌های خود را با حضور آمریکا و سیاست‌های آن نشان دادند، در نتیجه خیلی نگران امنیت نیستم، ولی باید به گونه‌ای اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و کار کرد که بعضی توهم ناامنی را ترویج نکنند تا ما همچنان پذیرای گردشگران عراقی و دیگر کشورها باشیم.

راز قدیمی منشأ ناشناخته صدا در بغداد
هم اکنون بخوانید

این مدرس گردشگری تاکید کرد: مسؤولان کشور باید با نگاه عمیق‌تر و در همکاری و اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی با سایر کشورهای منطقه، آرامش و امنیت را حفظ کنند، چون خیلی‌ها می‌خواهند به این منطقه سفر کنند اما تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار می‌گیرند و سفرشان را به تاخیر می‌اندازند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که شرایط کنونی را چگونه باید مدیریت کرد، گفت: در وضعیت سختی قرار داریم که شاید شدیدتر از دوران جنگ تحمیلی باشد، در دورانی که درآمدهای نفتی روز به روز حداقلی می‌شود، باید فکر کنیم بالاخره چه درآمدی را جایگزین نفت کنیم. یقینا بعضی از شاخه‌ها مثل کشاورزی و صنعت برای کسب درآمد جایگزین، مزیت ندارند. اینک بیش از گذشته باید به گردشگری توجه کنیم. کشور ما با مزیت‌هایی چون قیمت پایین و تنوع بالا علاقمندان زیادی را می‌تواند جذب کند.

با این حال او بیان کرد: هنوز جنب و جوش خیلی قوی را در کشور نمی‌بینم که همه به گردشگری روی آورند، زمینه‌ها را فراهم کنند، زیرساخت‌ها را توسعه دهند و کاری کنند که به درآمدهای بیشتری از گردشگری متصل شویم.

وی ادامه داد: نقش دیپلماسی عمومی گردشگری ثابت شده است. حتی اگر کشورها با هم مشکل داشته باشند، مردم مایل‌اند رفت و آمدها را ادامه دهند. باید به این نکات توجه کرد. البته بعضا در سخنرانی مسؤولان کشور به اهمیت گردشگری اشاره می‌شود، اما این قدم اول است، این‌که بعد از آن چه کنیم بیشتر اهمیت دارد. نباید دست و پای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسته باشد، البته اگر قرار است ایفای نقش کند.

روایت نماینده سابق رهبری از فاجعه منا
هم اکنون بخوانید

ایمانی خوشخو بیان کرد: اعتقاد راسخ دارم در وضعیت موجود اگر توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری به این بخش داشته باشیم می‌توانیم حداقل بخش عمده‌ای از درآمدهای بدست نیامده نفت را با گردشگری جبران کنیم. این یک تمرین است تا از اقتصاد تک محصولی به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا