رئیس پارلمان لیبی تهدید به درخواست حمایت نظامی از مصر کرد

به گزارش ایسنا، روزنامه الیوم السابع چاپ مصر نوشت، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی مستقر در شرق این کشور در سخنرانی خود در جلسه عمومی پارلمان مصر گفت، اگر بیگانگان در امور لیبی مداخله کنند، کشورش ممکن است مجبور شود از نیروهای مسلح مصر بخواهد وارد لیبی شوند.

وی افزود: توافق‌نامه سیاسی که در صخیرات به امضا رسید، دیگر موجودیت یا کارآمدی یا سودی برای لیبی ندارد.

صالح نادیده گرفته شدن این حقایق و رویدادهای ثابت و ادامه به رسمیت شناختن شورای ریاستی وابسته به دولت توافق ملی لیبی توسط جامعه بین‌الملل را خیانت توصیف کرد و گفت، جامعه بین‌الملل اراده مردم لیبی، حق آنها در دفاع از خود و کشورشان و مشروعیت پارلمان مستقر در شرق لیبی را نادیده گرفته و بازگشت مجدد استعمار را پذیرفته است و موضع متحد عربی که حامی حق پارلمان در ادامه مأموریت خود و اختیارات مشروعش به عنوان تنها نهاد قانونی در لیبی است، اعلام نمی‌کند.

وی ادامه داد: شورای ریاستی دولت توافق ملی با خدشه دار کردن حاکمیت لیبی، تمامیت ارضی آن و ثبات کشورهای مجاور لیبی، توافق‌نامه‌های سیاسی و قانون اساسی را نقض کرده است.

صالح گفت: مردم لیبی و ارتش ملی حق دارند با تروریسم مبارزه کرده و از کشور خود در برابر حمله ترکیه دفاع کنند که نه تنها بیانیه‌های محکومیت آمیز، ابراز نگرانی و مخالفت‌ها بلکه مواضع دوستانه و حمایت‌ها از حق مردم لیبی در دفاع از خاک خود نیز ترکیه را از اقدام خود در مداخله در لیبی منصرف نکرد.

وی در پایان (خطاب به ترکیه) گفت: از شما آقایان می‌خواهم که موضع شجاعانه‌ای اتخاذ کنید که در غیر این صورت  و در صورت حضور بیگانه در لیبی مجبور می‌شویم از نیروهای مسلح مصر برای مداخله دعوت کنیم. ملت مصر همواره حامی مردم لیبی هستند و تاریخ شهادت می‌دهد که در جریان حمله ایتالیا به لیبی، مصر در کنار ما بوده است.

مخالفان بلاروس برنده جایزه ساخاروف اتحادیه اروپا شدند
هم اکنون بخوانید

به نقل از روسیا الیوم، در پی تحولات موجود در لیبی و مداخله نظامی ترکیه در این کشور، عقیله صالح، امروز (یکشنبه) وارد مقر پارلمان مصر شده و مورد استقبال علی عبدالعال، رئیس پارلمان این کشور قرار گرفت و اعضای پارلمان مصر و پارلمان لیبی مستقر در شرق این کشور در قاهره جلسه مشترکی برگزار کردند.

مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر در این باره گفته بود، این پارلمان به ریاست عبدالعال جلسه مشترکی با حضور اعضای پارلمان لیبی و رئیس آن برگزار خواهد کرد.

وی افزود، در سایه اوضاع کنونی لیبی در این جلسه بر اتحاد مصر و لیبی تأکید می‌شود.

کمیته عمومی پارلمان مصر هم امروز ضمن برگزاری نشستی به ریاست عبدالعال مخالفت خود را با مداخله نظامی ترکیه در لیبی اعلام و تأکید کرد، از رئیس جمهوری مصر در اتخاذ هرگونه اقدامی در این خصوص حمایت می‌کند.

پارلمان مصر طی ماههای گذشته هم میزبان تعدادی از جلسات اعضای پارلمان لیبی بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هجده =

دکمه بازگشت به بالا