قهرمان‌پور: ایران با شلیک موشک به عین الاسد پیام معتبری به آمریکا فرستاد

رحمان قهرمان پور در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که تحولات یک هفته گذشته و واکنش بامداد روز چهارشنبه ایران ممکن است به افزایش بیشتر تنش بینجامد؟ اظهار کرد: به نظرم علایم جنگی در منطقه وجود ندارد و ایران هم نمی‌خواهد وارد جنگ شود. انتقام موثرتر پایگاه عین‌الاسد این است که آمریکا از منطقه خارج شود و بهترین دستاوردی که می‌تواند ایران داشته باشد این است که از اشتباه ترامپ استفاده کند و از این فضا برای خروج آمریکا بهره‌ ببرد. البته آمریکا هم بی‌میل نیست که از منطقه نیروهایش را خارج کند اما چون منافعی در اسراییل و خلیج فارس دارد نمی‌تواند به راحتی منطقه را ترک کند. اما شاید این تحولات روند خروج این کشور از منطقه را تسریع کند.

وی درباره واکنش کشورهای منطقه به اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه پایگاه نظامی آمریکا در عراق گفت: با توجه به واکنش این کشورها به نظر آنها بدشان نمی‌آید تنش کم شود.

این کارشناس مسایل بین‌الملل افزود: در مدیریت بحران برداشت طرفین از اقدام یکدیگر مهم است. از نظر ایران حمله به پایگاه عین‌الاسد انتقام سخت بود و برداشت آمریکا هم این است  که اگر ایران دیگر واکنش و اقدامی انجام ندهد بحران پایان می‌پذیرد. به نظر می‌آید دو طرف برداشت بازنده بودن ندارند و این یعنی بحران را به سمت کاهش پیش ببرند به شرطی که ترامپ هم واکنش تندی نشان ندهد.

قهرمان‌پور تصریح کرد: قاسم سلیمانی یک بازیگر سیاسی و استراتژیک و مجری همان صحنه بوده است و قابل مقایسه با تعدادی از سربازان آمریکایی نیست.

حضور ایران و گروه‌های مقاومت در سوریه تثبیت می‌شود/اسرائیل روبه‌زوال است
هم اکنون بخوانید

وی درباره فضای آینده منطقه اظهار کرد: هرچه ما از فضای احساسی فاصله بگیریم واکنش‌ها جنبه عقلانی‌تر خواهد داشت و شاهدیم کم کم در منطقه داریم از این فضا دور می‌شویم. ایران با این اقدام نشان داد که پای حرفش ایستاده است. بازدارندگی موثر این است که پیام معتبر به طرف مقابل بفرستی و ایران با شلیک موشک‌ها به پایگاه آمریکا پیام معتبر خود را به آمریکا و کشورهای منطقه که بر روی قدرت و اراده ایران تردید داشتند، فرستاد. اگر آمریکا بخواهد واکنشی بعد از واکنش ایران نشان داد، با این علم انجام می‌دهد که ایران در مقابل آن ساکت نخواهد ماند.

این کارشناس مسایل بین‌الملل درباره واکنش ایران چند روز پس از شهادت سردار سلیمانی تصریح کرد: تحلیل تصمیم‌گیران از صحنه بازی در شرایط حساس فعلی مهم است. گاهی می‌بینید توان کش دادن یک قائله را دارید، گاهی هم باید سریع واکنش نشان داد. افکار عمومی ایران مطالبه‌ای داشت که برای نظام سیاسی مهم بود و ایران می‌خواست با این واکنش پیام معتبری به آمریکا بفرستد از این رو ترجیح داد خیال مردم را راحت کند با نشان دادن واکنش خود و به مردم اطمینان دهد که وعده انتقام محقق شده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =

دکمه بازگشت به بالا